סיכום 2020: האירועים הבינלאומיים הגדולים שקרו עם פתיחת העשור החדש

שנות ה-20 של המאה ה-21 החלו בצורה קשה עם מגיפה עולמית שהחריבה את הבריאות והכלכלה העולמית. אמנם ניתן לחשוב שהקורונה לקחה את הפוקוס מהכל, אך למי ששכח דאגנו להזכיר עוד הרבה אירועים ודרמות שקרו השנה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 31/12/20 12:46 טז בטבת התשפא

סיכום 2020: האירועים הבינלאומיים הגדולים שקרו עם פתיחת העשור החדש
שנת 2020, צילום: shutterstock&Meir Vaknin/Flash90&הבית הלבן

שנת 2020 הגיעה לסיומה, ואם נאמר זאת בעדינות שנה מוצלחת היא לא הייתה, בעיקר עם הפריצה של מגיפה עולמית. הקורונה היא ללא ספק האירוע המרכזי של השנה, ומה שהפך את השנה כולה לנוראית, אך בין לבין שנת הפתיחה של שנות ה-20 כללה עוד דרמות נוספות. במערכת כיפה בחרנו את האירועים הגדולים של שנת 2020, הכוללים בעיקר רגעים פחות נעימים, אך ביניהם ניתן למצוא גם נקודות אור קטנות.

ינואר

חיסול קסאם סולימאני

את השנה הסוערת פתחנו עם סערה בין היחסים של ארה"ב ואיראן. ב-3 בינואר מפקד כוח קודס האיראני, קסאם סולימאני, נהרג בתקיפה אווירית של הכוחות האמריקנים.  סולימאני חוסל בעת שנסע עם שיירתו ליד נמל התעופה של בגדד בעיראק. האיש שניהל את הפעילות הצבאית האיראנית חוצת הגבולות נגד ישראל ברחבי המזרח התיכון וסומן כראש הנחש. מהפנטגון נמסר כי סולימאני חוסל בהוראת הנשיא דונלד טראמפ, מתוך מטרה להרתיע את איראן מפני תוכניות התקפיות עתידיות שלה. הנקודה השלילית באירוע היא שבעקבות החיסול איראן הודיעה כי אינה מחויבת עוד להסכם הגרעין. מותו של סולימאני הביא למותם של עוד 35 בני אדם שנרמסו למוות בהלווייתו, עוד 48 אנשים נוספים נפצעו במהלך המהומה.

ברוך שפטרנו. קסאם סולימאני

ברוך שפטרנו. קסאם סולימאניצילום: מאת לא ידוע - http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=41944#i, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77269661

 

נעמה יששכר משתחררת מהכלא הרוסי

באפריל אשתקד החלה דרמה שאולי עניינה בעיקר את הישראלים, אך מדובר בתקרית בינלאומית, כאשר הצעירה נעמה יששכר נכנסה לכלא לאחר שנמצא ברשותה חשיש.  יששכר בת ה-27, חזרה מטיול בהודו ובתחנת הביניים ברוסיה נעצרה בשל אחזקת 9.5 גרם של חשיש. ברוסיה לא ראו זאת בעין יפה והטילו על יששכר עונש כבד ביותר של 7.5 שנים בכלא. העונש הלא מידתי שקיבלה יששכר עוררה מחאות בקרב הציבור הישראלי והגיע עד לחברי הכנסת והשרים. מאז החל מסע של תשעה חודשים ארוכים לבקש חנינה עבור יששכר שלא זכתה למשפט צדק. בינתיים במישור המשפטי ניסתה יששכר לערער על גזר דינה, אך ללא הועיל. נקודת המפנה הגיעה עם ביקורו של פוטין בישראל במסגרת יום השואה הבינלאומי, אז נפגש עם נתניהו ועם אמה של נעמה ושוחח עמם על שחרור אפשרי של הבת. הפגישה אמנם נגמרה במסר עמום מצדו של הנשיא הרוסי, אך ארבעה ימים לאחר מכן הגיעה הבשורה כי יששכר תשוב הביתה. בסוף חודש ינואר חזרה יששכר לישראל ונתניהו קיבל הישג נוסף, נזכיר כי ישנם למעלה 600 ישראלים עצורים ברחבי העולם קרוב לשליש בגלל עברות סמים.

נעמה יששכר בישראל

נעמה יששכר בישראלצילום: Meir Vaknin/Flash90

מותו הטראגי של קובי בראיינט

ב-26 בינואר הוכה העולם בתדהמה עם מותו של אגדת הכדורסל, קובי בראיינט, עקב התרסקות של מסוקו האישי. בתחילה החלו שמועות מי היה עמו במסוק, אך אחרי שהתבהרו הדברים הטרגדיה גדלה עם היוודע כי בין ההרוגים הייתה גם בתו בת ה-13 ג'יאנה. בראיינט שיחק בעמדת הגארד בקבוצת לוס אנג'לס לייקרס, סיים כמלך הסלים של הקבוצה בכל הזמנים והיה לאחד השחקנים המצליחים בתולדות הליגה. הגארד הנהדר הוביל את הקבוצה יחד עם כוכב נוסף, שאקיל אוניל, לשלוש אליפויות רצופות בין השנים 2000 ל- 2002. ושתיים נוספות ב-2009 ו-2010. בראיינט הלך לעולמו בגיל 41, את מותו הספידו רבים מעולם הספורט וכן מנהיגי עולם.

מוות טראגי. קובי בראיינט

מוות טראגי. קובי בראיינטצילום: shutterstock

תכנית המאה של טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגה תכנית שלום חדשה בין ישראל לפלשתינים, והייתה התכנית הכי פרו-ישראלית שנוצרה אי פעם. התכנית כללה הכרה אמריקנית בהתיישבות הישראלית ביהודה, שומרון והבקעה המזרחית, והחלת ריבונות על שטחי C. מנגד הוצעה הקמת מדינה פלשתינית בשטחי A, ומפה חדשה שתחלק את הארץ. ההסכם הוצג בפני נתניהו, אך טראמפ דרש גם את הסכמתו של גנץ שהיה אז ראש המפלגה הגדולה בישראל. הימין בישראל הגיב לעניין בצורה מעורבת, הכוללת שמחה על ההזדמנות להחיל ריבונות על יהודה ושומרון, אך מנגד התנגדות עזה להקמת מדינה פלשתינית. בסופו של דבר ההסכם ככל הנראה יתמסמס עם הסכמי אברהם שיגעיו אחר כך, התנדות הפלשתינים ועזיבתו של טראמפ את הבית הלבן. 

נתניהו וטראמפ בבית הלבן

נתניהו וטראמפ בבית הלבןצילום: קובי גדעון, לע"מ

פברואר

הקורונה מתחילה להשתולל בעולם 

נכון ששמה הרשמי של המגיפה הוא covid19, בגלל שפרץ בשלהי שנת 2019, אבל בפברואר גילינו כי הנגיף מהמזרח הגיע לצד המערבי של הכדור. במבט ישראלי, ב-20 בפברואר נחתו בישראל 11 נוסעי אוניית התענוגות "דיימונד פרינסס" שעגנה ביפן לאחר שנתגלה בה הנגיף, נוסעיה הישראלים הורשו לשוב לישראל. 11 הישראלים היו לראשונים שנדבקו, אך בעוד שהם הוכנסו לבידוד, הנגיף פרץ במדינה שבוע לאחר מכן עם שובו של ישראלי מאיטליה שהחל לפזר את הנגיף ברחבי הארץ. בישראל ובשאר המדינות החלה פאניקה, כשאר משרד הבריאות החל לספור את כלל הנדבקים ופרסם את כלל המקומות בהם היה כל נדבק ונדבק. טיסות מרחבי העולם החלו להיסגר ואיטליה הייתה למדינה הראשונה שהפכה לסמל סכנת הקורונה. חודש בלבד לאחר התפשטות הנגיף, ישראל החלה בסגר ראשון שהוביל לסגירת בתי עסק וסגירת עולם התרבות שלא התאושש עד היום. מאז התגלגלנו הרבה, מרפסות הפכו למוקד למחיאות כפיים, התקהלויות נאסרו, מנייני החצר הפכו לבתי הכנסת, ואף אחד לא סומך על הממשלה. בכל העולם לא הצליחו למצוא את הנוסחה הנכונה ביותר לטיפול במשבר והכלכלה קורסת. הישועה אולי החלה כאשר ב-11 בדצמבר אישרה ארה"ב את החיסון של חברת פייזר ומבצע החיסונים יצא ברחבי העולם.   

המכה הגדולה של השנה

המכה הגדולה של השנהצילום: shutterstock

מרץ ואפריל 

במרץ ובאפריל המגיפה הגיעה לשיאים ברחבי העולם, מדינות רבות נכנסו לסגרים והמאבק בקורונה התנהל בחוסר אונים. נזכיר כי בישראל חל סבב בחירות שלישי בתוך שנה אחת, בסופה קמה ממשלת אחדות מקרטעת, שהחזיקה עד לשבוע האחרון של שנת 2020. 

בנימין נתניהו ובני גנץ עשו שינויים בהסכם

בנימין נתניהו ובני גנץ. ממשלה שסופה היה כתוב מראשצילום: ללא

מאי

הפגנות נגד ה"דיקטטור האחרון באירופה"

אירוע נוסף שטרם הגיע אל סופו הוא הפגנות האזרחים בבלארוס כנגד הנשיא הנבחר, אלכסנדר לוקשנקו. הנשיא נבחר בפעם השישית להיות נשיא, כשהוא המתמודד היחידי לתפקיד. הציבור בבלארוס החל למאוס בשליט המולך כבר 26 שנים, והחל להפגין בניסיון להביא להדחתו. לוקשנקו השיב במעשים קיצוניים הכוללים צנזורה בתקשורת ותקיפת עיתונאים, מאסר וירי כלפי מפגינים. באיחוד האירופי ובאו"ם גינו את כלל התנהלותו של לוקשנקו והוא הואשם במאות מקרים בהם הפר זכויות אדם בהם, עינויים, טיפול לא ראוי בעצורים וכן דיווחים על התעללות מינית ואונס. כאמור המצב בבלארוס רחוק מלהגיע לסיום.

רוצים לסיים את שלטון לוקשנקו. הפגנות תמיכה בלטביה

רוצים לסיים את שלטון לוקשנקו. הפגנות תמיכה בלטביהצילום: shutterstock

המוות של ג'ורג' פלויד והמחאה בארה"ב

ב-25 במאי אירע תפנית רצינית בארה"ב, אזרח אפרו-אמריקאי נהרג בעקבות אלימות של שוטר שלחץ על צווארו במשך במשך 8 דקות ו-46 שניות. האירוע בו נהרג ג'ורג' פלויד תועד במצלמת נייד ובמהרה הפכה למחאה כנגד המשטרה והממשל כולו שהואשמו בגזענות. אמנם השוטר שהואשם ברצח בדרגה שלישית, לאחר שהסרטון מראה כי הוא התעלם מתחנוני פלויד לאוויר, אך הנזק שהוא גרם ברמה התדמיתית היה חמור ביותר. מאז החלו ברחבי ארה"ב הפגנות קשות ואלימות,תחת הכותרת "חיי אדם שחור נחשבים". ההפגנות היו קשות שגם בהן נהרגו אזרחים שהפגינו לאחר אימות עם שוטרים. לצד ניהול קורונה בעייתי, המחאה הופנתה כלפי הנשיא דונלד טראמפ והסבה עבורו נזק עצום שהשפיע רבות על חוסר האהדה כלפיו והפסדו העתידי בבחירות. 

המחאות בארה"ב עקב מותו של ג

המחאות בארה"ב עקב מותו של ג'ורג' פלוידצילום: shutterstock

יוני ויולי 

הקורונה בשיא של גל שני ואיתה ביטולי תחרויות בשלל התחומים בהם האירוויזיון, האולימפיאדה, אליפות אירופה וליגת האלופות צומצמה. 

בסוף לא קרתה. אולימפיאדה 2020 בטוקיו

בסוף לא קרתה. אולימפיאדה 2020 בטוקיוצילום: shutterstock

אוגוסט

פיצוץ נמל ביירות

חודש אוגוסט נפתח עם אסון בביירות שבלבנון, פיצוץ עז הרעיד את אזור הנמל וגרם למותם של 190 בני אדם, כמו כן למעלה מ־6,000 אנשים נפצעו. הפיצוץ היה במחסן שהכיל 2,750 טון אמוניום חנקתי, רדיוס הנזק מהפיצוץ האדיר היה למרחק של קילומטרים. ביירות הוכרה במיידית כמקום מוכה אסון, וסיוע הומניטרי הוצע מרחבי העולם בהם גם ישראל. הנזק העצום ללבנון הגיע בזמן משבר כלכלי חמור ומשבר הקורונה, מאז לבנון נמצאת בשפל כבד שטרם התאוששה ממנו. בעקבות האירוע ראש הממשלה הלבנוני ויתר הממשלה הודיעו על התפטרותם, בנוסף נפתחה חקירה נגדם והם הואשמו ברשלנות. כחודשיים אחר כך נתניהו חשף, בעצרת האו"ם, כי בסמוך למחסן שהתפוצץ קיימים מחסני נשק של חיזבאללה שעלולים היו להגדיל את הנזק. 

נמל ביירות לאחר הפיצוץ

נמל ביירות לאחר הפיצוץצילום: shutterstock

התרסקות טיסה 1344

גם עבור הטסים זו הייתה שנה קשה, כאשר שלושה מטוסי נוסעים התרסקו והביאו למותם של הנוסעים ואנשי הצוות. התרסקות הראשונה ארעה כבר בינואר, מטוס של חברת תעופה אוקראינית התרסק סמוך לטהרן, והביאה למותם של כל 170 הנוסעים ואנשי הצוות. אירוע שני קרה במאי טיסה 8303 של פקיסטן אינטרנשיונל איירליינס התרסקה קילומטרים ספורים ממסלול הנחיתה בקראצ'י לתוך אזור מגורים בפרברי העיר. 97 אנשים מתוך 91 הנוסעים ו-8 אנשי צוות נהרגו בהתרסקות. המקרה השלישי ארע ב-7 באוגוסט כאשר טיסה 1344 מדובאי להודו. בעקבות ניסיונות נחיתה מרובים שכשלו בגלל רוחות כבדות, המטוס החליק על מסלול 10 בנמל התעופה הבינלאומי של קליקוט. 16 נוסעים ושני אנשי צוות , הטייס והטייס המשנה, נהרגו בהתרסקות. עוד שני אירועי אסון אווירים קרו, האחד הוא של קובי בראיינט כפי שכתנו לעיל, וגם בישראל לפני חודש התרסק מטוס בו נהרגו רס"ן איתי זיידן ורב"ט ליהוא בן בסה ז"ל.

שנה קשה לטייסים. מטוס של אייר אינידיה

שנה קשה לטייסים. מטוס של אייר אינידיהצילום: shutterstock

ספטמבר 

הסכמי אברהם יצאו לדרך

היסטוריה ביחסים בין ישראל למדינות אסלאמיות, נתניהו מבלי לעדכן מראש אף אחד פרסם כי ישראל תכונן יחסים עם איחוד האמירויות. אל ההסכם הצטרפו בחריין וסודאן, ולאחרונה נוספה גם מרוקו, כשברקע גם נמצאת סעודיה. על הסכם נרמול היחסים חתמו ישראל, איחוד האמרויות ובחריין בחצר הבית הלבן ב-15 בספטמבר. מאז נחתמו עוד הסכמים כלכליים ותיירותיים בין המדינות כל חתימה נעשתה במדינות ההסכם. מאז נתניהו חזר שוב ושוב על המושג "שלום תמורת שלום", אך במקביל נחשפו מחירי העסקה הכוללים מכירת מטוסי F35 שעלולים להוריד את היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון. עבור הישראלים ההסכם הביא מדינה תיירותית חדשה, ומאז הישראלים נוסעים בהמוניהם לטייל ביעדים החדשים. 

החתימה על הסכם השלום בין ישראל ובחריין

החתימה על הסכם השלום בין ישראל ובחרייןצילום: דוברות ראש הממשלה

רות גינסבורג הלכה לעולמה 

המשפטנית היהודיה-אמריקאית רות ביידר גינסבורג נפטרה ב-20 בספטמבר כתוצאה מסיבוכי סרטן הלבלב ממנו היא סבלה. בת 87 היתה במותה. גינסבורג הייתה האישה השנייה שכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון של ארה"ב מאז מונתה לתפקיד ב-1993. גינסבורג, שהנהיגה את האגף הליברלי בבית המשפט, הייתה אחת מסמלי השמאל האמריקאי ופעילה בולטת לזכויות נשים ומיעוטים. הובילה שורה של פסקי דין שעסקו בתיקון אפליית נשים בחוקים ארה"ב. גישתה הבסיסית הייתה שיש לתקן את החוקים עצמם כדי למנוע אפליה ועל מנת להגיע לשוויון זכויות מגדרי לכל אזרח. הנשיא טראמפלא התמהמה ומיד הכריז למנות מחליף לגינסבורג, זאת למרות הקולות שקוראים להמתין עד לאחר הבחירות בנובמבר. 

מותה של היסטוריה. רות גינסבורג

מותה של היסטוריה. רות גינסבורגצילום: shutterstock

אוקטובר 

פיגועי עריפות ראשים בצרפת

הטרור האסלאמי הקיצוני בצרפת תקף פעמיים במהלך חודש אוקטובר, עם אותו דפוס של רצח - עריפת ראש הקורבן. מורה להיסטוריה בבית ספר בפרבר קונפלאן סן אונורין שמצפון-מערב לפריז, נרצח על ידי מחבל אסלאמיסטי קיצוני שרצח את המורה כי הציג בכיתתו קריקטורות של מוחמד.  המחבל היהי צ'צ'ני בן 18, שנורה למוות על ידי כוחות המשטרה הצרפתית. אירוע שני קרה עיר הדרומית ניס, בה נהרגו שלושה בני אדם, אחת מהן נרצחה בצורה אכזרית כאשר המחבל ערף את ראשה.התקיפות כלפי האוכלוסייה הצרפתית המשיכו גם בעיר אביניון, כאשר שוטרים ירו למוות באדם שאיים בסכין וצעק "אללה אכבר". 

נלחמת באסלאם הקיצוני. משטרת צרפת

נלחמת באסלאם הקיצוני. משטרת צרפתצילום: shutterstock

נובמבר 

פיגוע ירי בבית כנסת בוינה

הטרור באירופה ממשיך גם באוסטריה, מחבל אסלאמי חמוש פתח באש בכמה מוקדים סמוך לבית הכנסת הגדול בוינה. ארבעה אזרחים נהרגו אחד מהם היה השומר בפתח בית הכנסת. המחבל בן ה-20 היה אזרח מצפון מקדוניה, שנהרג בחילופי אש מול כוחות המשטרה. לא ברור אם האירוע היה ממניע אנטישמי היות שבמהלך כל הלילה אירעו שישה מוקדים של ירי, כשרק אחד סמוך למוסדות יהודיים. הקהילה היהודית הכריזה על סגירת כל המוסדות, כולל בתי כנסת, בתי ספר ואחרים למשך כל היום שלמחרת כאמצעי זהירות. 

הטרור באירופה. בית הכנסת בוינה

הטרור באירופה. בית הכנסת בוינהצילום: shutterstock

ג'ו ביידן נבחר להיות הנשיא ה-46 של ארה"ב

אחרי 4 שנים של מטלטלות ומלאות שנאה לנשיא טראמפ, הבוחר הדמוקרטי הגיע בהמוניו להצביע לג'ו ביידן. המועמד הדמוקרטי ניצח ברוב גדול של 306 אלקטורים לעומת 232 להם זכה טראמפ, לאחר ספירה ארוכה וממושכת שלא ידעו מי המנצח. אולם עד יום זה טראמפ סירב להכיר בתוצאות וטען לאי דיוקים וזיופים בבחירות. אולם התובע הכללי, וויליאם באר, קבע שלא נפל כל דופי, וכי אין כל בסיס לטענות לזיופים ולאי סדרים, דבר שעלול לעלות לו במשרתו. ביידן בן ה-78, יהיה הנשיא המבוגר ביותר שיושבע לתפקיד, בטקס שיתקיים ב-20 בינואר בגבעת הקפיטול. באותו המעמד תושבע לסגנית הנשיא האישה הראשונה, קמאלה האריס בת ה-56, שרצה לצדו של ביידן בבחירות ובעבר כיהנה כסנאטורית מטעם קליפורניה. בישראל וברוסיה, בהם המנהיגים מקורבים לטראמפ, לא מיהרו לברך את ביידן אך בסוף גם זה הגיע.  האם טראמפ יתמודד שנית לנשיאות ב-2024? 

בזכות השנאה לטראמפ. ביידן הנשיא ה-46 של ארה"ב

בזכות השנאה לטראמפ. ביידן הנשיא ה-46 של ארה"בצילום: shutterstock

הרב יונתן זקס זצ"ל 

הרבה רבנים גדולים איבד העם היהודי השנה, אך האבדן שהוא גם בינלאומי הוא מותו בטרם עת של הרב יונתן זקס זצ"ל. באמצע אוקטובר חשף רבה הראשי לשעבר של בריטניה כי הוא חולה בסרטן וביקשו שיתפללו לרפואתו. שלושה שבועות לאחר מכן בשבת פרשת וירא, נודע כי הרב השיב את נשמתו לבורא. הרב זקס היה מהוגי הדעות היהודים החשובים ביותר, וכיהן כרבה הראשי של בריטניה בין השנים 1991 ל-2013. ב-2005 הוענק לו תואר אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. הרה זקס היה פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא שעליו חיבר ספרים רבים. מאז פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינגס קולג' לונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי בארצות הברית. 

הרב יונתן זקס ז"ל

הרב יונתן זקס ז"לצילום: צילום מסך

אגדת הכדורגל מראדונה מת בגיל 60

האגדה וכוכב הכדורגל דייגו ארמנדו מראדונה לאחר שלקה בדום לב. מראדונה נחשב לאחד מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים, הוליך את נבחרת ארגנטינה לזכייה במונדיאל 1986. במשך שנים מראדונה היה מעורב בשערוריות רבות, החל מצריכת סמים ושתייה בכמות גדולה של אלכוהול, עוד בזמן שהיה שחקן פעיל. לאחר שפרש, התמודד עם בעיות משקל והתמכרויות שונות. בשנים האחרונות פתח בקריירת אימון שלא המריאה. תקופת השיא שלו בתור שחקן פעיל הייתה דווקא הקבוצה האיטלקית נאפולי, בה שיחק במשך שבע שנים. מראדונה הוביל את הקבוצה לשתי אליפויות איטליה וזכיה בגביע אופ"א.

אחרי שנים של בריאות רעועה מראדונה מת

אחרי שנים של בריאות רעועה מראדונה מתצילום: shutterstock

דצמבר 

ברחבי העולם החלו לחסן את האזרחים נגד נגיף הקורונה, אך במקביל התפתחה לה מוטציה לנגיף. האם נגיע לסוף המגיפה, או שהדרך עוד ארוכה? שנת 2020 היית נוראית.

החלו להתחסן נגד נגיף הקורונה

החלו להתחסן נגד נגיף הקורונהצילום: shutterstock

ראוי לציון:

  • השחקנים שון קונרי וצ'דוויק בוזמן הלכו לעולמם
  • חוסני מובארכ וסיאב עריקאת מתו 
  • הפיכה צבאית במאלי והדחת הנשיא
  • ערב הסעודית שיגרה חללית למאדים
  • איראן שיגרה לוין ריגול
  • פורום השואה הלאומי החמישי התקיים בירושלים