היסטוריה: נחתם הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש עם שרי החוץ של איחוד האמירויות ובחריין על מנת לחתום על הסכם נרמול היחסים בין המדינות. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ: "יש עוד חמש מדינות בדרך להסכם שלום עם ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/09/20 18:39 כו באלול התשפ

היסטוריה: נחתם הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין
צילום: דוברות ראש הממשלה

שלום היסטורי: בבית הלבן יערך בשעה הקרובה חתימה על הסכם נרמול יחסים בין ישראל לבין שתי מדינות איסאלמיות: איחוד האימרויות ובחריין. באירוע החתימה יהיו נוכחים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, ושר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף א -זיאני. הטקס יתנהל בנוכחות של אלפי אנשים, ומי שיעמוד בראש הטקס הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

בשעה 19:00 הגיע ראש הממשלה יחד רעייתו, והתקבל בברכות בידי הנשיא טראמפ ורעייתו. בפגישה ביניהם העניק טראמפ לנתניהו את המפתח לבית הלבן, אות של כבוד הניתן מנשיא ארצות הברית. בפגישה אמר טראמפ לתקשורת כי "יש לפחות עוד חמש מדינות נוספות שיצטרפו להסכם השלום עם ישראל".

עוד הוסיף על ההסכם: "הסכם שלום במזרח התיכון בלי דם על הידיים". עוד הגדיל להגיד טראמפ להגיד כי הוא מאמין שאפילו איראן תרצה לעשות הסכם עם ישראל. "איראן ללא ספק חייבת לחכות עד סוף הבחירות ואז אולי תקבל דיל טוב יותר. אנחנו נשמח מאוד. הם יהיו עשירים, הכלכלה שלהם תהיה טובה, אבל אני חושב שהם חייבים לחכות עד אחרי הבחירות", אמר טראמפ.

צילום: דוברות ראש הממשלה

נתניהו: "סלאם עליכום, שלום עליכם" 

לאחר שהגיעו כל הנציגים לבית הלבן, נאמו ארבעת המנהיגים זה אחר זה. לאחר נשיא ארצות הברית עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום. "היום הזה הוא נקודת מפנה בהיסטוריה. הוא מהווה שחר חדש לשלום. במשך אלפי שנים העם היהודי התפלל לשלום. במשך עשורים, המדינה היהודית התפללה לשלום, וזו הסיבה שהיום אנחנו אסירי תודה" פתח נתניהו את דבריו. ואחרי שהודה לכל השותפים לחתימת ההסכם פנה אל כלל המזרח התיכון: "לכל חברי ישראל במזרח התיכון, אלה שאיתנו היום ואלה שיצטרפו מחר, אני אומר: סלאם עליכום, שלום עליכם, שלום".

"אזרחי ישראל יודעים טוב מאוד את מחיר המלחמה. אני יודע את מחיר המלחמה. נפצעתי בקרב, חבר קרוב שלי מת בזרועותיי. אחי יוני איבד את חייו כשהוביל את חייליו להציל בני ערובה מטרוריסטים באנטבה. וזו הסיבה שאני כל כך מתרגש להיות כאן היום. אלו שנושאים את פצעי המלחמה מוקירים את ברכת השלום". לבסוף חתם נתניהו את דבריו בקטע מתהילים: "המלך דוד הביע את האמת הבסיסית לפני שנים בבירתנו הנצחית ירושלים: 'ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום'. השבוע מצוין ראש השנה היהודי, ואיזו ברכה אנחנו מביאים לשנה החדשה הזאת. ברכה של חברות, של תקווה, של שלום".

צילום: דוברות ראש הממשלה

בן-זאיד: "תודה על בחירה בשלום ועל עצירת הסיפוח" 

אחרי נתניהו עלה שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זאיד וברך: "אני עומד היום ומושיט ידי לשלום, ומקבל יד לשלום. רדיפת השלום היא לא רק דרך ועקרונות, עליך לראות מעשים. מה שאנחנו עושים כאן היום הוא שינוי במזרח התיכון, שינוי שיפיח תקווה בעולם". אחרי דברי הרכה רמז שר החוץ על מה שעשוי להיות ההשלכות הסכם השלום: "כבוד ראש ממשלת ישראל נתניהו, תודה לך על בחירתך בשלום ועל עצירת הסיפוח של השטחים הפלשתיניים. זוהי החלטה שמחזקת את המאמץ שלנו להשיג עתיד טוב יותר לדורות הבאים. היוזמה הזאת שמתחילה כאן אינה סיסמה לשם הישגים מדיניים בלבד, אלא נועדה ליצירת עולם טוב יותר".

לבסוף נאם שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני: "זהו רגע של תקווה והזדמנות לכל עמי המזרח התיכון, ובמיוחד לנוער באזור. זה צעד היסטורי בדרך לשלום כולל. שלום וביטחון לכל מי שגר שם ללא קשר לדת, לאום או אידאולוגיה. במשך זמן רב מדי עוכב המזרח התיכון על ידי קונפליקט וחוסר אמון, שגרמו הרס ומנעו את הפוטנציאל של הדורות הטובים והמבריקים שלנו. עכשיו, אני משוכנע שיש לנו הזדמנות לשנות זאת". לבסוף גם שר החוץ של בחריין לאפשרות של הקמת מדינה פלשתינית לצדה של ישראל: "למדינת ישאל וראש הממשלה נתניהו - אנחנו מכירים בכך ששלום וביטחון אפשריים רק דרך הבטחת הזכויות של אנשים ומדינות בעולם. עלינו לעבוד בדחיפות להביא את השלום והביטחון. פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלשתיני יהיה אבן היסוד של שלום כזה. הראינו היום שדרך כזאת אפשרית, אפילו ריאליסטית".

לבסוף ישבו ארבעת המנהיגים וחתמו על ההסכם שנכתב בארעה עותקים ובשלוש שפות: אנגלית, עברית וערבית. 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן