האלקטורים הכריעו: ג'ו ביידן הנשיא ה-46 של ארצות הברית

כחלק מסורתי בהליך הבחירות האמריקאי, נציגי 50 המדינות בארצות הברית בחרו רשמית בנשיא. המועמד הדמוקרטי זכה ב-306 אלקטורים, לעומת 232 להם זכה הנשיא הרפובליקני המכהן. ביידן צפוי להישבע לתפקיד ב-20 בינואר

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/12/20 07:48 כט בכסלו התשפא

האלקטורים הכריעו: ג'ו ביידן הנשיא ה-46 של ארצות הברית
נשיא באופן רשמי. ג'ו ביידן, צילום: shutterstock

עכשיו זה רשמי: ג'ו ביידן הוא הנשיא הבא של ארצות הברית. ג'ו ביידן נבחר הלילה (בין שני לשלישי) רשמית כנשיא ה-46 של המעצמה מספר 1, זאת לאחר שחבר האלקטורים, נציגי 50 המדינות, הצביעו רשמית ולמעשה אשררו את בחירת האזרחים. ביידן הדמוקרט זכה ל-302 אלקטורים בהצבעת חבר האלקטורים בבית הנבחרים, לעומת 232 להם זכה הנשיא הרפובליקני המכהן, דונלד טראמפ.

תוצאות ההצבעה יאושרו רשמית על ידי הקונגרס ב-6 בינואר. ביידן בן ה-78, יהיה הנשיא המבוגר ביותר שיושבע לתפקיד, בטקס שיתקיים ב-20 בינואר בגבעת הקפיטול. באותו המעמד תושבע לסגנית הנשיא האישה הראשונה, קמאלה האריס בת ה-56, שרצה לצדו של ביידן בבחירות ובעבר כיהנה כסנאטורית מטעם קליפורניה.  

כשעתיים לאחר הכרזת האלקטורים, הנשיא ביידן עלה לנאום. "בקרב הזה למען הנשמה של אמריקה - הדמוקרטיה גברה. להבת הדמוקרטיה הוצתה באומה הזו לפני זמן רב. כעת אנו יודעים ששום דבר - אפילו לא מגפה או ניצול של כוח - יכול לכלות את האש". והיתה שם גם עקיצה לעבר הנשיא היוצא טראמפ: "בית המשפט שלח מסר ברור לנשיא טראמפ כשדחה את תביעותיו".

לאחר הודעת האלקטורים, כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי התובע הכללי, וויליאם באר, יסיים את תפקידו "קצת לפני חג המולד כדי שיוכל לבלות בחגים עם משפחתו". בעקבות דרישת הנשיא היוצא לחקור את מערכת הבחירות וההודעה של באר שלא נפל כל דופי, וכי אין כל בסיס לטענות לזיופים ולאי סדרים - מערכת היחסים בין השניים התערערה. טראמפ כי ימנה את סגנו של באר, ג'ף רוזן, לתובע הכללי הבא.