יועצו של טראמפ חושף את תכנית המאה: "רואה את עזה והגדה תחת הנהגה אחת"

ג'ראד קושנר, יועצו של נשיא ארצות הברית, חושף את חלקים מהתכנית השלום של טראמפ בראיון לרשת ערבית: "תוכנית אזורית, תעזור כלכלית לכולם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/19 18:11 כ באדר א'

יועצו של טראמפ חושף את תכנית המאה: "רואה את עזה והגדה תחת הנהגה אחת"
תומך בישרא. קושנר ונתניהו, צילום: פלאש 90. מתי שטרן

לאחר שנתיים של סודיות ביחס לתכנית המאה של טראמפ ,חותנו של נשיא ארצות הברית, שאחראי בין השאר על גיבוש התכנית ,ג'ארד קושנר, התראיין לרשת הערבית ופירט על התכנית הסודית שאמורה להתפרסם לאחר הבחירות. 

"ברצוננו לראות את רצועת עזה והגדה המערבית מאוחדות תחת הנהגה אחת", אמר קושנר בריאיון "אם נוכל ליישם את תוכנית השלום, אנו מקווים לראות הזדמנויות רבות יותר לעם הפלסטיני, לישראלים ולעמי האזור. המצב בין הפלסטינים לישראלים לא השתנה בהרבה ב-25 השנים האחרונות. ההיבט הפוליטי של התוכנית מפורט מאוד ומתמקד בתיחום ובפתרון סוגיות הסדר קבע".

קושנר הגיע למזרח התיכון בניסיון לקדם את החלק הכלכלי של "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. גורמים רשמיים בבית הלבן מסרו כי חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר צפוי לבקר בחמש מדינות במסגרת המסע לקידום תוכנית השלום: עומאן, בחריין, סעודיה, איחוד האמירויות וקאטר. 

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, קושנר ואנשיו ינסו לאמוד את רמת התמיכה מצד המדינות הערביות לתוכנית המאה במהלך ביקורם. התוכנית צפויה לכלול הצעות סיוע כלכלי בינלאומי לרצועת עזה. החלק הפוליטי של התוכנית לא יפורסם בפני המדינות הערביות.

קושנר הוסיף בראיון: "פתרון סוגיית הגבול בין הישראלים לפלסטינים יבטיח תנועה חופשית של אנשים וסחורות ויוביל להזדמנויות חדשות. הכלכלה הפלסטינית הייתה מוגבלת בהעדר השלום. הצלחנו לשמור בסוד חלק גדול מפרטי התוכנית. בתוכניות קודמות הפרטים הודלפו וזה גרם לפוליטיקאים לסגת. ניסינו לנסח פתרונות מעשיים וצודקים לסוגיה הישראלית-פלסטינית. קיימנו התייעצויות רבות עם הישראלים, הפלסטינים ומנהיגים ערבים".

חותנו של הנשיא חתם את דבריו: "הסכסוך הישראלי-פלסטיני נוצל במשך שנים לצורך הסתה לקיצוניות. איראן מהווה את האיום הגדול ביותר באזור. תמיכתה של איראן בטרור הגבירה את מספר הפליטים והגבילה את ההזדמנויות הכלכליות".

מאיחוד מפלגות הימין התרעמו על דברי קושנר: ״תכנית המאה של טראמפ שתובא מיד לאחר הבחירות חוזרת גם היא על הפרדיגמה הכושלת שהביאה עלינו מעל אלף הרוגים לצד אלפי טילים על ישראל, וטומנת בחובה סכנה ברורה ומידית לקיומה של מדינת ישראל."

לעומתם יו"ר העבודה, אבי גבאי,בירך על דברי קושנר: "היפרדות מהפלסטינים היא אינטרס ישראלי. אנחנו מברכים את יוזמת קושנר להתנעת התהליך המדיני. היפרדות מהפלסטינים על בסיס פתרון שתי המדינות היא אינטרס ישראלי. זאת הדרך שלנו במפלגת העבודה".