• annodam-cc-by צילום: annodam-cc-by

    מי ניצח במלחמה?

    האם במאבק הזה, המכריע, ניצחו החשמונאים את היוונים? האם בעקבות הניצחון המזהיר של יהודה ואחיו בשדות הקרב, שב עם ישראל לאלוקיו ולתרבות ישראל הטהורה והנצחית?

    הרב אלעזר אהרנסון

    14/12/06 00:00

  • חזרה מלכות לישראל

    "בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל, וביטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטימאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם א-להי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים והרגום, והושיעו ישראל מידם, והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".

    אביעד הכהן

    14/12/06 00:00

  • נר איש וביתו?

    על פי מסורת אשכנז כל בני הבית מדליקים נרות חנוכה, ובבתים רבים בנות מדליקות נרות כמו בנים. אך ברוב הבתים מדליק האב את הנרות והאשה מסתמכת על ברכתו. כך יוצא שבת שהדליקה נרות שנים רבות מפסיקה להדליק נרות עם חתונתה. האם הפסקה זו מחויבת או שניתן לקבוע סידור אחר?

    הרב בני לאו

    12/12/06 00:00

  • על מה המלחמה?

    העימות עם אומות העולם בהסטוריה היהודית הוא ביטוי למאבק בין כוחות רוחניים שונים, הרב שילת סוקר את יחסי ישראל עם האומות, דרך הפרשיה של יצירת העמים באנושות.

    הרב יצחק שילת

    12/12/06 00:00

  • ימי בין המצרים – תחילה וסוף

    את שלושת השבועות של ימי "בין המצרים" תוחמים שני הצומות הגדולים, י"ז בתמוז מזה ותשעה באב מזה. אם נשים לב, נראה כי את חמשת האירועים המצויינים בשני התאריכים ניתן לחלק לשתי קבוצות על-פי זמן התרחשותן בהיסטוריה, המתארות סוגים שונים של אירועים

    הרב אהרון בק, ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    22/11/06 00:00

  • יום שבירת הכלים

    חמישה דברים קרו בי"ז בתמוז וכולם אירועים של פריצת גבולות ושבירת מסגרות. מדובר באירועים, שבימינו היינו אומרים עליהם שאין לעבור עליהם לסדר היום. אירועים חריגים דורשים התייחסות וחשבון נפש..

    אלישיב רייכנר

    22/11/06 00:00

  • מטרתו של חג הסוכות

    בשלהי תקופת אלול ניצב לו חג הסוכות. בעיון זה ננסה לעמוד על המשמעות הרוחנית שעומדת מאחורי החג, לאור פסוקי התורה.

    מערכת האתר

    06/10/06 00:00

  • סוכות- עולם הבא

    חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ... וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ(דברים פרק טז). נראה מהפס', שישנו ענין מיוחד בשמחה בחג הסוכות. הדבר טעון בירור, במה נתיחדה שמחת חג הסוכות משאר החגים?

    הרב אריאל פרג´ון ר"מ בישיבת מעלה אפרים

    06/10/06 00:00

  • משמעותה של הסוכה / עיון לחג הסוכות

    חג הסוכות ממוקם מיד לאחר הימים הנוראים, מה משמעות הדבר? ומה מסמלת הסוכה בעולם החסידות?

    שלומי רוזנברג

    05/10/06 00:00

  • היום שאחרי

    היום שאחרי יום הכיפורים הוא בהחלט יום שאפשר להתחיל בו התחלות חדשות, יום של דף חדש ונקי – נסלח לנו – עוד לא הספקנו למעוד ...

    הרב מני אבן-ישראל, מרכז שטיינזלץ

    05/10/06 00:00

  • מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו, האמנם?

    אחת המצוות המייחדות את חג הסוכות היא השמחה יוצאת הדופן עליה מצווה התורה "ושמחת בחגך". במה שונה שמחה זו משאר שמחותינו ?

    הרב ערן טמיר

    05/10/06 00:00

  • הימים שבין יום כיפור לסוכות

    כדי לשמור על האיזון הנכון שבין הגוף והנשמה, בין חיי הרוח של האדם לחיים הארציים שלו ולשמור את האדם מהסכנה המתחוללת כאשר קיים נתק בין השניים, ניתנו לנו ארבעת הימים שבין יום הכיפורים לסוכות.

    הרב יעקב הלוי פילבר

    04/10/06 00:00

  • כחלום פרעה

    חלום פרעה מלמדנו כי כל אחד היוצא לסוכה יכול להפוך את יאורו השגרתי למן מן השמים...

    איתן פינקלשטיין

    04/10/06 00:00

  • לשמר את השיא

    בשבועות האחרונים היינו עסוקים בתשובה, שבנו אל ה´, אל העצמיות הפנימית שלנו.הצהרנו על רצוננו להיות נקיים בשנה הבאה עלינו לטובה. אבל כיצד ניתן להתמיד בכך?

    ברק כהן

    03/10/06 00:00

  • כנגד אומות העולם

    בחג הסוכות היו מקריבים בבית המקדש שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם. אני לא מתחיל להבין מה לנו ולהם? מדוע לבזבז עליהם שבעים פרים?

    הרב ידידיה שילה ר"מ בישיבת מעלה אפרים

    03/10/06 00:00

  • יום התיקון השנתי

    מדוע צריך את יום הכיפורים? יום שלם צמים ומתוודים, מרגישים התעלות וקרבת אלוקים, ואחר כך חוזרים לאותם ההרגלים הרעים, אז מה ההצגה הזו?

    הרב ידידיה שילה ר"מ בישיבת מעלה אפרים

    03/10/06 00:00