חזרה מלכות לישראל

"בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל, וביטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטימאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם א-להי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים והרגום, והושיעו ישראל מידם, והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".

חדשות כיפה אביעד הכהן 14/12/06 00:00 כג בכסלו התשסז

לו היינו שואלים אדם מן היישוב מהו המאורע או הנס המרכזי שמציין חג החנוכה, היה משיב, קרוב לוודאי: נס פך השמן. אחרים היו מצביעים, אולי, על הניצחון במלחמה.

אך לא כן נהג הרמב"ם. בהקדמתו להלכות חנוכה, פותח הרמב"ם, שלא כדרכו, במה שנחזה להיות תיאור היסטורי ארוך: "בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל, וביטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם, ונכנסו להיכל, ופרצו בו פרצות, וטימאו הטהרות, וצר להם לישראל מאד מפניהם ולחצום לחץ גדול. עד שריחם עליהם א-להי אבותינו, והושיעם מידם והצילם, וגברו בני חשמונאי הכוהנים הגדולים והרגום, והושיעו ישראל מידם, והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".

לא רק הנס השמיימי, המופלא, של פך השמן - שתיאורו בא בהמשך הדברים - עומד בראש הדברים, אפילו לא נצחון המלחמה שמובלע בדברים, אלא דווקא מה שנראה במבט ראשון כתהליך "ארצי" לחלוטין, גשמי, פוליטי ומדיני: "והעמידו מלך מן הכוהנים, וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה עד החורבן השני".

הרמב"ם מדגיש, בראיה רטרוספקטיבית, שגם אותה "חזרת מלכות לישראל" לא נמשכה לאורך זמן, אלא מעט יותר ממאתיים שנה, עד החורבן השני. למרות זאת, בוחר הרמב"ם להציבה בראש הלכות חנוכה ומדגיש את מקומה החשוב. יתר על כן: בחלק ניכר מתולדותיה, לא הצטיינה מלכות החשמונאים ביושר וביושרה, והפן הרוחני לא היה בהכרח הצד החזק שלה. נהפוך הוא: רבו בה גילויי השחיתות והסיאוב, ואף על פי כן, היה בה כדי לסמל את השבת עטרת מלכות ישראל ליושנה.

"אין בעל הנס מכיר בנסו". לא רבים הם בדורנו, האנשים שחשים את גודל הנס שב"החזרת מלכות לישראל" בכל יום, בכל עת ובכל שעה. השגרה הפכה מציאות זו למובנת מאליה, ולא אחת אנו מֵצֵרים וזועקים מרה על גודל הפער שבין החלום לבין המציאות, בין החזון לבין הגשמתו.

הן חג החנוכה, הן פרשת וישב שנקראת תמיד בסמוך לו, משקפים את המתח התמידי שבין הרוח והכוח, בין שמים לארץ, בין תורה לדרך ארץ, בין פך שמן טהור שבמקדש לבין דם החללים וטומאת חרבות המלחמה. ראשיתה של פרשת וישב בחלום וסופה בחלום. ראשיתה בחלומו של יוסף, שכביכול מופיע לעינינו כנער שכל מעייניו נתונים לענייני "עולם הזה": הוא מסב בחבורה אחת עם בני השפחות, הולך רכיל, מסלסל בשערו, תולה את עקביו, מתהדר בכתונת פסים אופנתית, טווה דמיונות, שבוי בחלומו.

חלומו הראשון של יוסף נסוב על דברים גשמיים: אלומות קציר, הניצבות ב"שדה", נטועות היטב בקרקע המציאות. לא כן חלומו השני, שנטוע כולו בשמיים: שמש, ירח, כוכבים. יוסף מגביה עוף, לעולמות עליונים, מדמה שכובש הוא את המרחב השמיימי כולו.

חלומו של יוסף - כסולם יעקב אביו - מוצב ארצה, בקרקע המציאות, וראשו מגיע השמיימה. שילוב זה, שבין שמים לארץ, מובלט גם בעצתו-ציוויו של יעקב אבינו אליו: "לך נא ראה את שלום אחיך, ואת שלום הצאן" (לז, יד). וכבר הקשו חז"ל: "את שלום אחיך" - ניחא, אך מהו "את שלום הצאן?" וכי יוסף צריך לפעות נגדם מֶה-מֶה? אמור מעתה, שצריך אדם לשאול בדבר שיש לו הנאה הימנו".

וביאר הר"ח שמואלביץ: הכרת הטוב מחייבת את האדם לגלות רגישות ולהכיר תודה לכל מה שמיטיב עמו, אפילו הוא רק "צאן", מסגרת גשמית או מדינית שמאפשרת לו - באמצעות השקט והביטחון שהיא מעניקה - להגשים את חלומותיו השמימיים.

הקמת מדינת ישראל מסמלת את החזרת המלכות לישראל בדורנו, ועלינו לבטא את הכרת תודתנו על כך בכל עת. לאו מילתא זוטרתא היא: לאחר אלפיים שנות גלות, סבל וייסורים, זכינו להגשמת חלום בן דורות: לעם היהודי יש מדינה משלו, "מלך"-שלטון משלו, צבא משלו, מערכת משפט משלו. אכן, בין שלל האורות הרבים יש גם צללים לא מעטים. שחיתות, סיאוב, רדידות רוחנית, השחתה מוסרית, אטימות חברתית.

חג החנוכה קורא לכולנו למילוי המשימה ולהגשמת האתגר: מציאת השילוב העדין שבין הרוח והכוח, והפיכת עוצמתה של מלכות ישראל מנוף להפצת אורן של תורת ישראל, של מנורת המקדש שנטבעה בסמלה, ושל רוח הטלית ומגן דוד שעליה, שהיה לדגלה.