סוכות- עולם הבא

חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ... וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ(דברים פרק טז). נראה מהפס', שישנו ענין מיוחד בשמחה בחג הסוכות. הדבר טעון בירור, במה נתיחדה שמחת חג הסוכות משאר החגים?

חדשות כיפה הרב אריאל פרג´ון ר"מ בישיבת מעלה אפרים 06/10/06 00:00 יד בתשרי התשסז

לשמחה זו - מה ?

חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ... וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ(דברים פרק טז). נראה מהפס', שישנו ענין מיוחד בשמחה בחג הסוכות. הדבר טעון בירור, במה נתיחדה שמחת חג הסוכות משאר החגים?

הסוכה העתידית

הסוכה מסמלת היא את המציאות של לעתיד לבוא, למעלה מהטבע הרגיל של העולם, כמו שנא' על אותו הזמן (ישעיהו פרק ד): "וּבָרָא יְקֹוָק עַל כָּל מְכוֹן הַר צִיּוֹן וְעַל מִקְרָאֶהָ עָנָן יוֹמָם וְעָשָׁן וְנֹגַהּ אֵשׁ לֶהָבָה לָיְלָה כִּי עַל כָּל כָּבוֹד חֻפָּה: וְסֻכָּה תִּהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מֵחֹרֶב וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר". ועיין בפרש"י שם שבפס' אלו מבוארים שבע חופות, ואותם החופות יהיו סוכה להגן על הצדיקים כאשר לעתיד לבוא, הקב"ה יוציא חמה מנרתיקה.

ביתו של אדם

ביתו של האדם, מסמל את חייו הרגילים המקובעים לעולם הזה. האדם נוצר מתוך האדמה (תהלים פרק קלט): "לֹא נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ אֲשֶׁר עֻשֵּׂיתִי בַסֵּתֶר רֻקַּמְתִּי בְּתַחְתִּיּוֹת אָרֶץ", בונה את ביתו על גבה, ונושא את עיניו להתעלות כלפי השמים.

בזמן חז"ל, נוהגים היו לבנות את הסוכות על גגות הבתים, וכלשון חז"ל: "מעלין לסוכה". וכ"כ רש"י(סוכה דף כה ע"ב): "דסתם סוכה היו עושין בגגותיהן".

סוכה הבנויה על גגות הבתים מסמלת את המציאות שמעל לבית, שמעל לחיי העוה"ז.

סוכת העוה"ב

וכן מצינו קשר בין הסוכות שאנו עושים לסוכה של לעתיד לבוא (אוצר המדרשים פסיקתא עמוד 493 ): "כתיב וסוכה תהיה לצל יומם... כל מי שמקיים מצות סוכה הקב"ה מושיבו בסוכה של לויתן לעתיד לבא שנאמר התמלא בשוכת עורו ובצלצל דגים ראשו" (וכן בריש מסכת סוכה, מהשוואת סוכה של לעתיד לבוא לסוכה שלנו, למדים, למ"ד, אפי' לענין הלכתא).

כרטיס כניסה לעוה"ב

מכיון שהסוכה היא סמל העולם הבא, מובן ממילא מדוע כאשר הגויים תובעים חלק באותו עולם, משמשת הסוכה כ'כרטיס הכניסה', וכפי שדרשו חז"ל (תנחומא שופטים ט): "...א"ל [הקב"ה לאומות העולם,] מצוה קלה אני נותן לכם, אם אתם משמרין אותה אתן [לכם שכר] כישראל. אמר להם: לכו ועשו סוכה. מיד כל אחד ואחד הולך ועשה לו סוכה. והקב"ה מוציא חמה מנרתיקה וכל אחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר ננתקה את מוסרותמו. והקב"ה משחק עליהם, שנאמר יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו".

עוה"ב - הולך ובא

עולם הבא לא בא ונוחת משום מקום, עולמנו צועד לקראתו, יותר ויותר הוא מופיע בעולם שלנו. העולם הולך ונתקן, דרישת האמת, העדינות, המושכלות וכו' - הולכת וגוברת. העולם הבא הוא העולם ההולך ובא, גילוי אלוקי ההולך ומתגלה בעולם עד גילויו השלם (ומטעם זה 'עולם הבא', תרגומו 'עלמא דאתי' בהוה מתמשך, ולא 'עלמא דייתי' בלשון עתיד. עיין שער הגמול לקראת סופו במש"כ משם מדרש ר' נחוניא).

שמחה – תוצאת התחדשות

שורש השמחה הוא מצד אותו עולם שהולך ובא לתוך עולמנו, דהיינו השגת והמשכת מדרגות חדשות לתוך המציאות[1]. וכן מורגש בחוש, בזעיר אנפין, ששמחת האדם בדבר היא כל עוד מרגיש הוא את אותו הדבר כחדש אצלו, אך אחר שמתרגל אליו ורואה אותו כדבר רגיל, כבר אובדת ממנו תחושת השמחה.

סיכום

הסוכה, זכר לענני הכבוד הניסיים שישבנו בהם בצאתנו ממצרים, ענינה לחגוג את אורות העוה"ב המופיעים כבר בעולמנו. אורות אלו הולכים ומופיעים בעולם יותר ויותר, וממילא מובן ענין השמחה הבא על החידוש המתגלה בעולם.

יהי רצון שנזכה לאור באותו האור ההולך ומתגלה בעולם, לחיות כבר כיום גם את אחריתו הטובה של העולם, ומתוך כך להגיע לשמחה אמיתית.



[1]שעה"כ דרושי הפסח דרוש ו: "כי כל יין המשמח הוא באי' עילאה".