• תקופות שונות - עם אחד

    אדם יכול לחשוב ש"בישיבה זה היה משהו אחד, ובחיים זה משהו אחר, מה שהייתי בישיבה לא דומה למה שאני עכשיו". חשיבה כזו יסודה בטעות - אם תקופת הישיבה היתה תקופה של בנין מהותי ולא רק חיצוני, הרי ששינוי המקום, הזמן והעיסוק אינו אמור להשפיע על אישיותו של האדם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • מי אתה צלפחד? - לפרשת פנחס

    צלפחד, בחטאו, לימד אותנו יסודות חשובים. אם בכך שתמיד עלינו לשאוף אל העתיד, אל ארץ ישראל, ואם בכך שבכל מצב יש ערך למעשיו של האדם ולקישורו אל שלשלת הדורות של עם ישראל וזכותו הגדולה נתגלתה בבנותיו אוהבות נחלת ארץ ישראל.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • פרשת פרה: על הפרדוכסים וגבולות הרציונליות בהגותם של חז''ל

    פרשת שקלים היא חגה של המידה והמשקל, של התבוניות המתמטית השולטת בעולם. פרשת פרה הוא המועד בו אנו מתבקשים לחשוב על הפרדוכסים המצויים בעולם ועל גבולותיה של התבונה האנושית.

    פרופ' שלום רוזנברג

    09/10/04 00:00

  • חובתנו על ארץ ישראל

    היסוד של הצידוק המוסרי שלנו להגן על עצמנו בהיותנו יושבים בארץ, הוא ההכרה בכך שארץ ישראל היא שלנו. שהרי אם הארץ איננה שלנו, ואין אנו כאן אלא עם של שודדים חמושים שלקח את ארצו של עם אחר, מהי זכותנו להילחם במי שמבקשים לממש את "זכותם הצודקת" ולסלק אותנו ממה שלקחנו שלא כדין?

    הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת

    08/10/04 00:00

  • עדכוני כשרות צילום: shutterstock

    עדכון מס' 1 תשס"ה

    28/09/04 00:00

  • ושמחתם לפני ה'

    הקפיד הקב"ה לדרוש ממשה רבינו להציג בפנינו יחדיו שלושה אירועים שלכאורה אינם מתחברים: ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות. כי לא ברור איך חג הסוכות שדוקא בו נצטווינו 'ושמחת בחגך' יכול להיות מחובר עם ימים נוראים...

    הרב ד''ר אליהו רחמים זייני

    28/09/04 00:00

  • ניסוך המים בחג; האסון שבמחלוקת

    ניסוך המים וחבטת הערבות, שגם הן ממצוות החג, הביאו למחלוקת קשה ולפילוג בעם בימי בית שני. שתי כתות גדולות, הפרושים והצדוקים, נאבקות ביניהן על דמותה של היהדות...

    אהרן קוניק, כפר-סבא

    28/09/04 00:00

  • ''יהודי של סוכות''

    "יהודי של סוכות" קשור מאוד בשבעים אומות העולם, ואין הוא מתנכר מהן או קורע עצמו מהן, אך אינו שוכח לרגע את ייחודה של האומה הישראלית ובחירתה, ואת העובדה שבסוף חג הסוכות אנו מציינים יום נוסף – עצר – שהוא ייחודי לאינטימיות המיוחדת שבין ריבונו של עולם לבין האומה הישראלית המיוחדת לו...

    הרב יובל שרלו

    28/09/04 00:00

  • ''טוב אחרית דבר מראשיתו''

    דומה, שמלבד התוכן המייחד את חג הסוכות מצד עצמו, חג זה מסכם ומשלים מעגלים שונים של עמל ועשייה ומשום כך זכה להיקרא 'זמן שמחתנו'...

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    28/09/04 00:00

  • תהליך הפיך ובלתי הפיך

    חג הסוכות הוא חג האמונה.רבים הם האנשים המאמינים באופן כללי בבורא עולם. אלא שהשאלה העיקרית היא, מה משמעותה של אמונה זו ומה השפעתה על חיי המאמין.

    הרב זאב קרוב

    28/09/04 00:00

  • החג של ארץ ישראל

    הטעם למצוַת הסוכות מפורש בתורה. אך נשאלת השאלה: מדוע נחוץ כל כך לזכור את הישיבה בסוכות? מה ערכן וחשיבותן של הסוכות האלו עד כדי כך שנקבע חג של שמונה ימים לזכרן?

    הרב אלישע אבינר

    28/09/04 00:00

  • עבודת יוה''כ מגלה לנו את המלאכיות שנמצאת בתוכנו

    בעבודתנו החינוכית אנו שומעים לא פעם את השאלה: מה מועילה ההתעלות של יום הכיפורים אם מיד לאחר צאתו החיים חוזרים לשגרה והכל חוזר לקדמותו? אכן, אחרי יום הכיפורים לא הכל אמור לחזור לקדמותו...

    הרב אליעזר שנוולד*

    23/09/04 00:00

  • על חטא שחטאנו - לפניך...

    האם "אונס, רצון, ואימוץ הלב, בלי דעת וביטוי שפתיים" הם בכלל החטאים? הרי אינם אלא רקע לחטאים! הרי באמצעות אונס או רצון אפשר לעשות גם מצוות! ומהו, אפוא, תוכנו של וידוי זה?

    הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    23/09/04 00:00

  • ''עד שיפסיינו''

    במסגרת הלכות יום הכיפורים בשולחן ערוך, מצויים שני סימנים קצרים העוסקים בהלכות תשובה: סימן תרו שכותרתו היא "שיפייס אדם את חבירו בערב יום הכיפורים", וסימן תרז שכותרתו היא "סדר הוידוי במנחה בערב יום הכיפורים". מדוע רק שני סימנים אלו נבחרו מתוך הלכות תשובה הרחבות?

    הרב אלישע אבינר

    23/09/04 00:00

  • ''וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם''

    אדם אחד מזכה את האומה כולה, מכפר עליה ומגן עליה. אמנם אין עבודת הכהן הגדול פותרת את העם מלעשות תשובה, אדרבא, יום הכיפורים הוא זמן תשובה לכל, ליחיד ולרבים...

    הרב דב ביגון

    23/09/04 00:00

  • יום התשובה והאהבה

    "יום הכיפורים הוא יום האהבה שבין האדם לבוראו. אהבה שבאה לידי ביטוי נפלא בכל תפילות היום. אך מיוחדת במינה היא הקרבה הנוצרת בין האדם לאלקיו, יחיד וציבור, בתפילת הנעילה." – הרב שאר-ישוב הכהן על תפילות יום הכיפורים

    הרב שאר-ישוב כהן, הרב הראשי וראב''ד חיפה

    21/09/04 00:00