• חטאו של דור הפלגה; על גאווה וענווה

    הגאווה נתפסת כאחד החטאים החמורים, ומאמרי חז"ל רבים מדברים בגנותה של מידה זו. מפורסמת במיוחד גישתו של הרמב"ם, שבכל המדות יש ללכת בדרך הבינונית שהיא האמצע בין הקצוות. ברם בקשר למדת הענווה, אין דרך בינונית...

    הרב פרופ' כרמי הורוביץ - רקטור טורו מכון לנדר

    15/10/04 00:00

  • סוכה של חג ותיבת נח

    כשנח יוצא מהתיבה הוא מגשים בשלב הראשון את "האדאל של התיבה" ,כאשר בונה מזבח ומקריב קרבנות לשם ה' ,אך בהמשך התורה מספרת לנו שנח אחרי המבול לא הגיע לתכלית של חיי קדושה בעולם החומרי. ונשאלת השאלה : מדוע נח לא הצליח להתמודד עם חיי המעשה אחרי המבול , אחרי תקופת ההכנה שהיה בתיבה ?

    הרב אילן אלסטר – מרבני העיר פתח תקוה

    15/10/04 00:00

  • אל תהי צדיק הרבה

    צא ולמד, שבכל מקורותינו הקדומים רק מתי מעט זכו לתואר זה. יוסף הצדיק ולא משה רבנו הצדיק; נח איש צדיק ולא אברהם אבינו. ולא חס ושלום מפני פחיתות מעלתם או ערכם. אינפלציה של צדיקים, מוזילה את ערך הצדיקות, והופכת את מהותה ותכניה למטבע שחוקה העוברת לסוחר.

    ד''ר עו''ד אביעד הכהן

    15/10/04 00:00

  • תלמידי רבי נחמן

    אנשים מחפשים שמחה והרמוניה, שלווה ואיזון נפשי, אך התרבות הפוסט-מודרנית שהמציא הראש המערבי איננה מסוגלת לספק אותה. אדם שיש לו הכל, תואר מכובד, משפחה טובה, חברים, בילויים, טיולים בכל העולם, ובעצם אין לו כלום. והוא יודע את זה, ומדחיק, עד שלא ניתן עוד יותר. זהו האדם הבודד.

    ישראל זעירא מנכ''ל ראש יהודי

    15/10/04 00:00

  • שורשים ברוח

    טבעו הנודד של היהודי הגלותי לא עזב אותו גם בשובו אל ארצו. ומספרם הגדול של ה"יורדים" מן הארץ, העולה על כל מה שמקובל בכל הארצות הדומות לנו – מוכיח זאת בכאב רב. גם הקשר הטבעי אל האדמה הלך והתרופף. עם ההתפתחות הכלכלית, הלך ופחת מספרם של החקלאים ויושבי הכפר.... האם לשם כך שבנו לארצנו ?

    הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    13/10/04 00:00

  • העולם שלאחר המבול

    תכליתו של המבול אינה מתמצה במחיית כל היקום הקודם, אלא בבניית עולם חדש הבנוי על יסודות אחרים. אם קודם למבול האדם חי כיצור אינדיבידואלי, הרי שלאחר המבול הוא אינו מוצא את מקומו בעולם כפרט אלא בתוך מסגרות ברורות.

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    13/10/04 00:00

  • ''דברים ישנים מפי זקן חדש'' - לפרשת תולדות

    הפרשות המתארות את חיי האבות לא ללמד על עצמם יצאו אלא ללמד על הכלל כולו - למען נדע ונבין לעומקם את התהליכים העוברים על העולם, ונלמד כיצד מנהיג ה' את עולמו. כך גם המדרש בתחילת פרשתינו שבו שאלת ההגמון באה ללגלג על החכם: הן מלכותנו יציבה וקיימת, ומי יפילנה וימלוך אחריה? כביכול ישאל נשיא ארה"ב את נשיאה של מדינת ישראל - מי ישלוט בעולם אחרינו?... תשובת החכם הישראלי באה בדרך מחודדת. לפרשת תולדות.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • עם מי עושים שלום?

    ישנם האומרים כי "שלום עושים עם אויבים", והתוצאה היא, שמלחמה עושים עם אחים...כלפי האויב מתנהגים בסלחנות, ומנסים להבין את קשייו, ואילו כלפי אחים, מחמירים ומתנהגים בתקיפות ובחוסר התחשבות. אין זו צורת הנהגה שהתורה מחנכת אותנו אליה - לפרשת וארא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • שפת האותות

    האות הראשון הוא האות הגדול מכולם - מטה דומם הופך לנחש - בעל חיים - כלום יכול להיות דבר גדול מזה? האם יד שמצטרעת, שהוא דבר שאינו חריג לגמרי, יותר משכנע מאשר מטה שהופך לנחש?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • ציפית לישועה?

    הישועה מביאה אור גדול לעולם. אולם, אם עיננו קטנות מלהכיל אור גדול זה, הוא יהיה לנו כחושך. עלינו לסגל לעצמנו ראיה גדולה ולנסות למצוא את האור שבכל דבר - לפרשת ויחי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • מי גדול ממי?

    משיח בן יוסף ומשיח בן דוד הם שני כוחות בעם ישראל המשלימים זה את זה ולכל אחד תפקיד אחר.מהו התפקיד? תלוי מהיכן מסתכלים! לפרשת ויגש

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • מה לא כתוב בתורה ?

    על רקע רשימת התולדות המפורטת בספר בראשית, בולטת בחסרונה רשימת תולדות אברהם.מהי הסיבה לחיסרון זה?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • ''בשמחה תמיד'' - לפרשת כי תבא

    מהי שמחה?הרמב"ם באופן עקבי מגדיר את השמחה בכך שהיא מביאה את האדם לשמח אנשים אחרים. רק מכוחו של הציווי האלוקי אנו יכולים להתרומם להשקפה של נתינה המתבטאת בשמחה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • הקבוע, הנטוע ומה שביניהם

    כאשר מנשבת בעולם רוח חדשה, פעמים שעלינו להבין שרוח זו מקורה אלוקי, ועלינו להבין מהו המסר האלוקי שעלינו לקלוט מרוחות אלה.ערכים כמו: שוויון, חופש וכדו', המקיפים את העולם כולו, אינם רק פריצת מוסכמות ומרידות נעורים. פעמים שיש בהם עומק חבוי, שעלינו לחשוף אותו ולקשר אותו למקורו האלוקי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • ''שכחת את העיקר''

    הגאוה היא מקור השכחה, כיון שהיא חוסמת את האדם מן היכולת שלו לקבל מן החוץ, בין אם את דברי התורה ובין אם את האמונה בה'.מי שכל כולו מרוכז בעצמו, "שוכח" שישנם דברים מחוץ לו - העומדים מעליו, ושאליהם הוא צריך להתבטל.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00

  • תקופות שונות - עם אחד

    אדם יכול לחשוב ש"בישיבה זה היה משהו אחד, ובחיים זה משהו אחר, מה שהייתי בישיבה לא דומה למה שאני עכשיו". חשיבה כזו יסודה בטעות - אם תקופת הישיבה היתה תקופה של בנין מהותי ולא רק חיצוני, הרי ששינוי המקום, הזמן והעיסוק אינו אמור להשפיע על אישיותו של האדם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/10/04 00:00