• שעת הצפירה

    הרב דוד סתיו אינו מבין מדוע יש מי שאוסר לעמוד בצפירה, ולו משום שאין לנו הרבה רגעים של אחדות כמו בשעת הצפירה

    דוד סתיו

    29/04/06 00:00

  • מצבנו מעולם לא היה טוב יותר

    אם המשפט שבכותרת נראה לכם סתם קלישאה לא מבוססת, נסו רגע להשתחרר מדעות קדומות ולשים לב לכמה עובדות.

    28/04/06 00:00

  • ימי הספירה

    עיון קצר זה מנסה לעמוד על משמעותה הקיומית של ספירת העומר לחיינו אנו.

    מאור טרבלסי

    27/04/06 00:00

  • מכחישי שואה מוסווים

    נגד הכחשת השואה למד העולם, במידה מסוימת, להילחם – אך לא נגד המוטציות שלה, החמורות לא פחות. השלב הראשון במלחמה בסילופי השואה הוא הזיהוי שלהם לסוגיהם

    מנפרד גרסטנפלד

    23/04/06 00:00

  • מות האלו-קים המאמר והתגובה

    "איפה היה אלו-קים בשואה?".חיים חפר ספק שואל ספק קובע וישראל וולמן משיב.לקרוא בזהירות לקבל או לחפש כיווני חשיבה מספקים יותר (ויש כאלה).

    חיים חפר וישראל וולמן

    23/04/06 00:00

  • על אם הדרך / נתן אלתרמן

    שירו המרטיט של נתן אלתרמן, ´על אם הדרך´, עוסק בחורבן הדור הקודם. בעיון זה נעמוד על המסר המרכזי העולה מן השיר ועל הקשר שבין שואה לתקומה.

    נתי כבודי

    20/04/06 00:00

  • למה אוכלים כל כך הרבה בפסח?

    פסח מלא וגדוש בענייני אכילה מסוגים שונים. מדוע? בעיון זה ננסה לעמוד על סיבה מעניינת ולא כל כך מוכרת לפשר האכילות המרובות בימים אלו.

    דן ברא"ז

    16/04/06 00:00

  • בנים ועבדים

    חג המצות מוקף בשני ימים טובים, אחד בפתחו ואחד בסופו. שני ימים טובים אלו מציינים את שני מוקדי החג, כנגד שני אירועים היסטוריים גדולים בתולדות האומה: יציאת מצרים וקריעת ים סוף. שאלו רבים, היכן הפסגה - ביום הראשון או ביום האחרון?

    הרב אלישע אבינר

    12/04/06 00:00

  • שעבוד וגאולה

    בעיון זה ננסה לבחון את מהותן של לשונות הגאולה. עיון מדוקדק בבפסוקים מוכיח כי הקב"ה מתעל את הסבל של השעבוד לאפיקים חיוביים.

    צביקה דורות

    11/04/06 00:00

  • המועדים ואנחנו

    ישנן שלוש צורות להתייחס אל הזמן. כציר אופקי, מעגל או ספירלה. מה ההסתכלות הנכונה, ואיך זה משפיע על הצורה בו אנו תופסים את חג הפסח

    דוד גלילי

    11/04/06 00:00

  • קורס חובה בסולידריות יהודית

    ליל הסדר עשוי לשמש קורס מבוא, ואם תרצו – קורס חובה, בסולידריות יהודית. הוא מלמד אותנו שאיננו יכולים ליהנות מהאוכל או מתחושת החירות עד שנחלוק אותם עם אחרים. איננו יכולים להיות בני חורין אמתיים אם אחרים עדיין משועבדים.

    ד"ר עו"ד אביעד הכהן

    10/04/06 00:00

  • כשל"פ ללא קטנוניות

    השנה אני, אשכנזי בן אשכנזים, אוכל קטניות. אני אוכל קטניות, מפני שנמאס לי לחכות שהרבנים ישנו את המציאות. דובי הראל מחכה למהפכה שתבוא מהעם.

    דובי הראל

    10/04/06 00:00

  • הא לחמא עניא!

    "הא לחמא עניא דאכלו אבהתנא" – הידעתם כי חלק זה כלל לא מופיע בהגדה המקורית ? וגם כשמנסים להבין את תוכנו עולה תמיהה נוספת, מדוע נאמר שהמצה היא "לחם עוני אשר אכלו אבותינו במצרים" הרי לא במצרים אכלנו מצה אלא כשיצאנו ממצרים?

    עדי שגב

    06/04/06 00:00

  • כמה נקודות לפסח

    בעיון זה נעסוק בקצרה בכמה נושאים בפסח לאור תורתו של השפת אמת: חמץ ומצה, מרור ואפיקומן.

    שלומי רוזנברג

    05/04/06 00:00

  • מצוות סיפור יציאת מצרים

    מצוות סיפור יציאת מצרים הינה מצווה מיוחדת לליל הסדר. אולם, במה היא שונה ממצוות זכירת יציאת מצרים הנוהגת בכל יום? בשאלה זו עוסק העיון שלפניכם.

    אסף גרינבאום

    05/04/06 00:00

  • מחלוקות ליל הסדר

    העולם ההלכתי סביב ליל הסדר גדוש במחלוקות שונות ומשונות. בעיון זה ננסה לעמוד על כמה מן המחלוקות ולשזור אותן על ידי בחינת העולם המחשבתי העומד מאחוריהן.

    צרי וידר

    05/04/06 00:00