רבנים ורבניות עונים פרויקט מיוחד: כיצד יראה עולם ההלכה בשנת ה-100 למדינה

עולם ההלכה משתנה תכופות ומעצב את עולמנו הדינאמי, ועם חגיגות אמצע העשור השמיני למדינה אתר כיפה יצא בפרויקט מיוחד: 15 רבנים ורבניות עונים לשאלה כיצד יראה עולם ההלכה בשנת המאה למדינת ישראל בצל התפתחויות דמוגרפיות, טכנולוגיות ומוסריות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/04/23 20:03 ד באייר התשפג

פרויקט מיוחד: כיצד יראה עולם ההלכה בשנת ה-100 למדינה
צילום: כיפה

רעיון נפוץ טוען כי שמה של ההלכה רומז להליכה שהיא מצויה בה תמידית. אם לוקחים את הקמת המדינה כנקודת ציון מרכזית לתמורות משמעותיות בעולם ההלכה, יום העצמאות ה-75 הוא מקום טוב לשער כיצד יראה עולם ההלכה בשנת המאה למדינת ישראל. בפרויקט מיוחד, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה של המדינה, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה.

15 רבנים עונים: הרבנות הראשית, הלכות מדינה והתפתחות הטכנולוגיה

15 רבנים ורבניות נענו לקריאה וניסחו טקסט המנסה, בזהירות המתבקשת, לחזות כיצד יראה עולם ההלכה בשנת המאה למדינה. הרבנים המשתתפים בפרויקט הם הרב יהושע ויצמן, הרב חגי לונדין,  הרב שמואל אליהו, הרב יובל שרלו, הרב אבי גיסר, הרב דוד סתיו, הרב אורן דובדבני, הרב יוסף צבי רימון, הרב מנחם פרל, הרב אלי בן דהן, הרב מאיר נהוראי והרב אהד טהרלב. הרבניות המשתתפות בפרויקט הן הרבנית מירב טובול, הרבנית תרצה קלמן והרבנית לאה ויזל.

הרב יובל שרלו והרב דוד סתיו שמים על השולחן את סוגיית הלכות מדינה. הרב אלי בן דהן חוזה רב ראשי אחד ממוצא מעורב, והרב אהד טהרלב חוזה רבנית ראשית לצד רב ראשי. גם הרב מאיר נהוראי מעריך כי תחול התחזקות של רבנות נשית. הרב חגי לונדין והרב אבי גיסר מעריכים כי תחול התחזקות של ערכי הציונות הדתית, והרב שמואל אליהו רוצה שבית הדין הבינלאומי יעבור לירושלים. הרב אורן דובדבני והרב מנחם פרל מתייחסים להפתחויות הטכנולוגיה, והרב יוסף צבי רימון מדגיש דווקא היציבות הרוחנית שמעניקה ההלכה בעולם דינאמי. הרב יהושע ויצמן מתחבר לחזונו של הרב קוק ומעריך כי  "ירבו בקרבנו המסוגלים לרוח הקודש קבוע", ומוסיף כי השפעת הנבואה על סדרי לימוד התורה תהיה משמעותית וניכרת.

הרבניות בפרויקט מציבות תמונה אוטופית למדי. הרבנית לאה ויזל חולמת על חידושה של הסנהדרין שתאפשר יצירה והתחדשות בהיקפים נרחבים, ולצד זאת מדגישה את הצורך במסורת וביצוע מדוד.  הרבנית מירב טובול מציבה תמונת מפורטת שבמרכזה עומדת החוויה האישית מול ההלכה, ומתפללת להרגשה שלנו כבני בית בעולם ההלכה. הרבנית תרצה קלמן, באזהרה רלוונטית מתמיד, כותבת כי על אנשי ההלכה מוטלת המשימה לוודא שמקומו של האנושי אינו מטשטש בעולם המתפתח.