עולם ההלכה בחגיגות ה-100 למדינה

הרב מנחם פרל: "השבת בעוד 25 שנה לא תיראה כמו היום"

לרגל חגיגות אמצע העשור השמיני לעצמאות ישראל, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה העתידית של מדינת היהודים, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה | פרויקט מיוחד

חדשות כיפה הרב מנחם פרל 25/04/23 14:18 ד באייר התשפג

הרב מנחם פרל: "השבת בעוד 25 שנה לא תיראה כמו היום"
שעון שבת , צילום: CANVA

אני מחלק את השאלה לשני תחומים - טכנולוגי וחברתי. בתחום הטכנולוגי זה יחסית פשוט. העולם הולך לקראת טכנולוגיה רחבה הרבה יותר, שזה ערים חכמות ובתים חכמים, אין שום ספק שזה ישפיע על העולם שלנו. לפני דור, 25 שנה, אף אחד לא צפה את הטלפון הסלולרי למשל, בקושי מחשב אישי ואינטרנט ותוכנות מיסרונים למיניהן.

הרב מנחם פרל

הרב מנחם פרל צילום: מאושר לשימוש ללא קרדיט

ערים חכמות ובתים חכמים יהיו מציאותיים

מצד שני זה נראה לכאורה כאילו מיצינו את הטכנולוגיה הזו שהשפיעה על רמת הקשב שלנו, אבל ערים חכמות ובתים חכמים יהיו מציאותיים לדעתי, ובלי ספק יהיו לדבר הזה התאמות הלכתיות. לפני כשנה וחצי ביקר אצלנו במכון אחד הרבנים של העדה החרדית בירושלים ואמר כי הוא רוצה שהשבת שלו תיראה בדיוק כמו השבת של הסבא שלו וכמו השבת של הסבא רבא שלו.

עניתי לו שהוא לא דובר אמת. למה? משום שאם אתה תשב בשבת לאור נרות בלבד אתה מבזה את השבת ולא מכבד אותה, ואם בשבת קיצית אתה תשב בגופיה ותנפנף במניפה זה יהיה ממש ביזוי של השבת. אתה בהחלט משתמש בתאורה חשמלית, במזגן, בפלטה חשמלית, והשבת שלך ממש לא כמו של סבא שלך והשבת בעוד 25 שנה לגמרי לא תהיה כמו שיש לנו היום.

קרוב לוודאי שדברים שהיו צריכים להיות מוגדרים כאיסור, ולא בגלל עיקרון של מלאכה אלא בגלל פרשנות של הלכה ובעיקר מה שקשור לאווירת השבת - בעוד דור יהיו מותרים. וגם יכול להיות הפוך, אם משהו מותר היום ויגרום בעתיד לפירצה בתכלית השבת כיום מנוחה - יאסרו. נניח והיה רכב אוטונומי בודד לפני 30 שנה, משהו אוטומטי לחלוטין (מה שבכלל לא מתוכנן) - יכול להיות שהיה מותר, הרי זה דומה מאוד למעלית שבת, זו אופקית וזה אנכי. אבל כיוון שזה הולך להיות משהו המוני לא נראה שנלך לקראת היתר כזה.

ההשפעה החברתית: לבנות מדינה על פי תורה

ההשפעה החברתית שלנו שבאה לידי ביטוי בכרכי "תחומין" נועדה לבנות מדינה על פי תורה, עם כל המורכבות החברתית שיש בה היום, שהיתה בעבר ותהיה בעתיד. בעשיה היומיומית שלנו, הנוגעת יותר לתחומי הטכנולוגיה, אנחנו מעורבים בפרויקטים של ערים חכמות ובתים חכמים, ובכל זאת אנחנו לא יכולים לתאר מה יהיה בעוד דור.

הרב מנחם פרל הוא ראש מכון צמת הפועל למציאת פתרונות הלכתיים בעולם טכנולוגי