עולם ההלכה בחגיגות ה-100 למדינה

הרב חגי לונדין: "הציבור החילוני ילך ויתקרב אל המסורת"

לרגל חגיגות אמצע העשור השמיני לעצמאות ישראל, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה העתידית של מדינת היהודים, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה | פרויקט מיוחד

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 25/04/23 14:18 ד באייר התשפג

הרב חגי לונדין: "הציבור החילוני ילך ויתקרב אל המסורת"
בר מצווה בכותל, ארכיון. למצולמים אין קשר לידיעה, צילום: Kobi Gideon / Flash90.

לקראת חברה ישראלית ציונית דתית

ביחס למה שאנחנו קוראים ציונות דתית, אני חושב שבעוד 25 שנה, במובנים מסוימים, כל החברה הישראלית תהיה ציונית דתית, רק בלי השם הזה. המילים וההגדרות של המגזרים בחברה ילכו ויטשטשו אבל הרעיון של הציונות הדתית למעשה יהפוך להיות המיינסטרים של החברה הישראלית. 

מצד אחד הציבור מה שנקרא היום חילוני, ילך ויתקרב אל המסורת, מה שאנחנו רואים כבר היום והתהליך ילך ויגבר ב-25 שנה הבאות. מצד שני, הציבור שאנחנו מכנים חרדי, באופן טבעי ילך להתמזג יותר עם המערכות המדינה והמודרנה, גם את תהליך הזה אנחנו כבר רואים היום. וממילא עוד 25 שנה אני חושב שההגדרה תהיה ציבור מסורתי. המיינסטרים הישראלי יהיה סוג של איזון והרבה יותר מדויק, כמו שאנחנו מכנים קודש וחול תורה ועבודה למעשה היישום של מה שנקרא הציונות הדתית.

הרב חגי לונדין

הרב חגי לונדין צילום: באדיבות המצולם

קדושת החול

הרעיון של תורת ארץ ישראל בעוד 25 שנה יהפוך להיות יותר ויותר מוחש. התיאוריה של תורת ארץ ישראל היא שהקדושה, היהדות, המסורת, אינן נמצאות רק במימד הרוחני אלא גם במימד הפיזי. גם מערכות של עבודה של צבא של חיי היום יום, גם בהן יש אותה תחושת משמעות ורוחניות כמו שיש בזמן שאדם לומד תורה ומתעסק בדברים מופשטים.

הרעיון הזה ילך, בעוד 25 שנה לדעתי, ויחלחל יותר ויותר למערכות, אנחנו נראה יותר ויותר אנשים שבוגרי מוסדות תורניים, גם גברים גם נשים, שילכו ויופיעו במערכות של צבא, כלכלה, חברה, תרבות, באופן כזה שהם לא ירגישו שום סתירה בין העיסוק בעולם החול לבין העיסוק בעולם התורני.

הרב חגי לוּנדין הוא אחד מדובריו הרהוטים של המגזר הדתי-לאומי; משמש כר"מ בישיבת "אפיקי דעת", מרצה מבוקש וראש בית המדרש בקריה האקדמית אונו. חיבר סידרת ביאורים על ספרי הרב קוק