עולם ההלכה בחגיגות ה-100 למדינה

הרב אוהד טהרלב: "תהיה רבנית ראשית במדינה"

לרגל חגיגות אמצע העשור השמיני לעצמאות ישראל, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה העתידית של מדינת היהודים, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה | פרויקט מיוחד

חדשות כיפה הרב אוהד טהרלב 25/04/23 14:18 ד באייר התשפג

הרב אוהד טהרלב: "תהיה רבנית ראשית במדינה"
תהיה רבנית ראשית , צילום: Flash90

בעזרת השם בשנת המאה של מדינת ישראל תהיה רבנית ראשית. לא יהיה רב אשכנזי ורב ספרדי אבל יהיה רב ורבנית. בכלל, בהרבה קהילות יהיו רבניות ליד כל רב קהילה. בעזרת השם הזה יהיה גם בית דין בו יהיה דיינות. התקופה שלנו היא המאה של הנשים. המציאות הפוליטית החברתית שבה אנחנו חיים רק מחזקת לי את התחושה של האמירה של שחז"ל: "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל", שהנשים באמת כנראה יגאלו אותנו. 

הרב אוהד טהרלב

הרב אוהד טהרלב צילום: רוני נתן

עולם התורה רק ירוויח מרבנית ראשית 

אילו הייתה היום ראשת ממשלה, יותר נשים במנהיגות שלנו, המציאות החברתית לא הייתה נראית כמו שהיא נראית היום. עובדה, תמיד נשים הצילו את עם ישראל ואני חושב שגם עולם התורה רק ירוויח שתהיה לו רבנית ראשית. זה נראה אמנם כחלום אבל הרבה דברים נראו חלום. לפני 30 שנה מי היה מאמין שכל כך הרבה נשים ילמדו תורה, לפני 25 שנה מי היה מאמין. 10 מדרשות שיהיה להם תוכנית עם הצבא, זה לא רחוק. זה לא רק שתהיה רבנית ראשית, בעזרת השם היא תהיה הרבנית ראשית ששירתה בצבא, מנהיגות אמיתית שמובילה את עם ישראל.

לפני 15 שנה הקמנו את תוכנית הלכה לנשים, כולל "דעה" במדרשה. לומדות שם 15 נשים אורתודוכסיות, לומדות הלכה לקראת פסיקה. גם אז אמרו לי "מה פתאום, מי חולם, לא יהיה סיכוי בכלל", והנה ברוך השם יש היום כבר כמה כוללים כאלה לנשים. ממש לפני שהממשלה נבחרה, משרד הדתות בחן אותן, הן עשו מבחנים לרבנות. אז הנה מי חלם ומי שחולם גם מגשים את החלומות ומי שלא חולם לא תמיד מתקדם.

נשים הולכות יותר שמאלה במובן הרעיוני

לצערי הרב אין כבר ציונות הדתית. פעם היא הייתה החברה המחברת, מקף בין חלקי העם. אבל לצערי הרב זה לא קורה היום, ההפך. רק תורמים בשביל, כל אחד הולך עם ג'ריקן מכל הצדדים ותורם את הנפט למדורה. על פי הניתוח החברתי שאני הקטן עושה, המרכז מתפורר, המקף נעלם, כולם הולכים לצדדים. כתופעה חברתית ולא פוליטית, אני רואה את זה גם מבחינה מגדרית אבל גם מבחינה חברתית. מבחינה מגדרית הגברים הולכים יותר בכיוון ימין, יותר בתנועה של צמצום של הנעלות, הסתגרות, צמצום.  והנשים הולכות יותר שמאלה, לא במובן הפוליטי, אלא במובן הרוחני יותר. יותר פתוחות יותר גמישות, פחות ננעלות. ולכן המרכז מתפורר, אני רואה את זה גם בתחום  הקודם שדיברנו עליו שזה עולם התורה. יותר נשים לומדות, נפתחות, יותר הולכות לצבא. יש להן לב יותר, גמיש יותר, יותר גמישות באישיות, פחות ננעלות מאשר גברים. מי שיותר גמיש גם הוא החזק כי הוא שורד. הוא מחזיק הרבה זמן מעמד, יש לו לב, הוא בתנועה והתפתחות ולא בצמצום. לכן, הנשים הן אלה אלה שמצילות אותנו.

ראש הממשלה שייבחר יהיה אדם רך יותר 

לצערי הרב, בתור אדם ימני, יש מפלגה שלקחה את השם אליה. ברגע שהיא לקחה את השם היא יצרה מציאות חדשה. זה כמו שאני אקים מפלגה ואקרא לה המפלגה "הדתית", זו פגיעה בציונות הדתית הממלכתית וגם פגיעה בחברה עצמה ולכן אני חושב התהליכים החברתיים יהיו אחרים לגמרי.

צריך להפסיק לעסוק בתחומים הפוליטיים ולעסוק יותר בתחומים האישותיים. ראש ממשלה שייבחר לא יהיה ראש ממשלה עם דעות מסויימות אלא יהיה ראש ממשלה רך יותר, גמיש יותר. עניו, ייצר שלום ולא קיטוב. אני חושב שיותר נשים יכולות לעשות יותר. העולם מתקדם. 

הרב אהד טהרלב הוא ראש מדרשת לינדנבאום בירושלים ואחראי על שלוחות המדרשה בכרמיאל ובלוד; חבר הוועד המנהל בארגון רבני בית הלל