עולם ההלכה בחגיגות ה-100 למדינה

הרב יוסף צבי רימון: "נצטרך לשמור על השבת עוד יותר מהיום"

לרגל חגיגות אמצע העשור השמיני לעצמאות ישראל, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה העתידית של מדינת היהודים, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה | פרויקט מיוחד

חדשות כיפה הרב יוסף צבי רימון 25/04/23 14:19 ד באייר התשפג

הרב יוסף צבי רימון: "נצטרך לשמור על השבת עוד יותר מהיום"
צילום: shutterstock

עלינו לדעת שעל אף שהתורה ניתנה לפני אלפי שנים – היא אקטואלית תמיד, וניתן למצוא בה את החיבור לכל דור. יש בכללי התורה, יסודות שבהם ההלכה נותנת תשובות לכל מציאות ומציאות.
יתירה מכך, עולם ההלכה לא צריך להסתדר עם המציאות המתחדשת, עולם ההלכה הכרחי למציאות המתחדשת!

דווקא בדור שלנו, שמתפתח ומתקדם בקצב מסחרר, שיוצר טכנולוגיות חדשות שמעשירות וגם מרעידות את כל העולם, צריך כל אחד את הבניין היציב של תורתנו הקדושה – התורה מאפשרת יציבות סביב הקידום הטכנולוגי.

הרב יוסף צבי רימון

הרב יוסף צבי רימון צילום: המרכז האקדמי לב

גם בעוד 25 שנה אסור יהיה להשתמש בטלפון בשבת 

ניתן כדוגמה את השבת. אנשים נמצאים כיום במשך שעות מול מסכים, פלאפונים, אינטרנט ופייסבוק. הם כביכול נמצאים איתנו בחדר – אבל באמת נמצאים במקום אחר, בתוך המסך. השבת היא זו שמצילה אותנו. השבת מנתקת אותנו מכל הטכנולוגיה, ומאפשרת לנו למצוא את עצמנו, להתחבר למשפחתנו, וכמובן להתחבר לה' יתברך. יש ילדים שקשה עליהם השבת, בגלל שאינם יכולים להשתמש בפלאפון, לשלוח הודעות וכדומה. אולם האמת היא שדווקא הילדים האלו צריכים את השבת יותר מכולם. הם אינם מסוגלים להיות עשרים וארבע שעות עם עצמם. השבת מנתקת אותנו מהעולם החיצוני, ומאפשרת לנו להיכנס לעולם הפנימי, ובכך להתחבר אל הקודש פנימה. יש השואלים? האם בעוד עשרים וחמש שנה יהיה טלפון שמותר בשבת? ואני עונה: לא. בעוד עשרים וחמש שנה יהיה צורך בשמירה על השבת ועל מניעת טכנולוגיה בשבת, עוד יותר מהיום.

העולם מתפתח ויוצר מציאות נפלאה אך גם חסרת יציבות 

מדעים וטכנולוגיה הם דברים חשובים ביותר – הם מפתחים את העולם. אולם דבר זה משתנה מדור לדור, כיוון שהוא מבוסס על לימוד חיצוני של תופעות המתרחשות בעולם. התורה וההלכה מתאימות לנשמה שלנו ולפנימיות שלנו (כדברי הרב קוק באורות הקודש), ולכן הן מתאימות לכל הדורות.
דורנו דור נפלא. נשמות גדולות במיוחד. אני מתבונן באנשים רבים שמגיעים אלי, בנוער ובילדים, ורואה עוצמה אדירה. אולם, דורנו הוא גם דור מאתגר. החידושים הטכנולוגיים יוצרים הרבה טוב, אבל גם גורמים לבלבול גדול. בניגוד לעבר, שכאשר היית רואה בן נוער הנחלש בקיום מצוות היה סיכוי גדול שדבר זה נובע מרפיון באמונה, בדורנו, בני נוער רבים חזקים מאוד באמונתם ואוהבים את ה' אהבה גדולה, ולמרות זאת לעתים קיום המצוות שלהם חלש מאוד. במבט ראשון אנו עלולים לחשוב שנערים אלו רחוקים מה' ולא רוצים חיבור אמיתי לתורה ולהלכה, אולם באמת דווקא הם אוהבים את ה' מאוד, ורוצים להתחבר גם לעולם התורה וההלכה. העולם מתפתח ויוצר דברים נפלאים, אבל גם מבלבל וגורם לחוסר יציבות. התורה וההלכה מחזירים את היציבות! דבר זה נכון היום, ויהיה נכון שבעתיים בעוד עשרים וחמש שנה. 

ננסה למצוא את הנתיבים הנכונים כדי להאיר בדור המודרני, ההולך ומתפתח את התורה, את המצוות ואת עולם ההלכה המופלא, ובע"ה נוכל לראות כיצד הריחוק מתהפך לקירוב, כיצד הולכת התורה ומאירה את כולנו באור נעים, אור בהיר, אור של טהרה, אור של אהבה גדולה, אור של קירוב לבבות ואור של קדושה וטהרה. 

הרב יוסף צבי רימון הוא ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, יו"ר סולמות ורבה של גוש עציון