עולם ההלכה בחגיגות ה-100 למדינה

הרבנית תרצה קלמן: "שאלות על צביון תהיינה משמעותיות יותר"

לרגל חגיגות אמצע העשור השמיני לעצמאות ישראל, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה העתידית של מדינת היהודים, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה | פרויקט מיוחד

חדשות כיפה הרבנית תרצה קלמן 25/04/23 14:33 ד באייר התשפג

הרבנית תרצה קלמן: "שאלות על צביון תהיינה משמעותיות יותר"
הכותל המערבי | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עתידנות היא עסק מורכב. כפי שקל לראות כשקוראים תחזיות מפעם על מה שחשבו שיהיה היום, המציאות נוטה להתגלגל באופנים בלתי צפויים. מה בכל זאת אני רוצה להגיד על עולם ההלכה בעוד דור, כשנחגוג מאה למדינת ישראל, מנקודת המבט המוגבלת שלי היום? 

ההלכה תהיה חלק בלתי נפרד מעולמם באופן עמוק ולא רק טכני

קודם כל, אני מאד מקווה שהשאלה הזו תעניין הרבה אנשים ונשים. הפיצול המתרחב בין מי שאכפת להם מהלכה למי שאכפת להם מהמדינה הוא חלק מהשבר החברתי והרעיוני שאנחנו חווים, אשר הגיע בחודשים האחרונים לשיאים חדשים. אני מתפללת שבעוד דור יהיו פה קהלים רחבים שחגיגות המאה למדינה יהיו עבורם רגע חשוב ומרגש, וההלכה תהיה חלק בלתי נפרד מעולמם באופן עמוק ולא רק טכני. כדי שזה יקרה ההלכה צריכה להמשיך לעסוק בכל תחומי היחיד, אבל גם לא להימנע מתשובות חדשות ועמוקות יותר לשאלות של הלכות מדינה, ושל עולם תורני שאינו נפרד מהריבונות והעשיה בכל תחומי החיים.

בעולם ההלכה יש תנועה עדינה בין יציבות להתפתחות. אני מקווה שגם בעולם שבו קצב השינויים המדעיים וחברתיים הולך וגובר, נשכיל להמשיך ולבנות כלים לשיחה הלכתית שמבינה את המציאות שבתוכה היא פועלת ומצליחה לשמר את המתודולוגיה והמסורת ההלכתית מקדמא דנא. אפשר לשער שחלק מהשאלות ההלכתיות שיעמדו על הפרק נוגעות למציאות שקשה לדמיין היום, אבל חשוב לוודא שהתשובות שינתנו להן יהיו כאלה שהדיון ההלכתי מזהה כהמשך רציף שלו. 

אנשי ההלכה יצטרכו לוודא שמקומו של האנושי אינו מטשטש

ההתפתחויות הטכנולוגיות צפויות להזיז את הדיון על כשרות, שבת, ותחומים הלכתיים מרכזיים נוספים לנתיבים שונים מאלה שבהם התפתח הדיון באופן היסטורי. שאלות של צביון, הן ברמה האישית והן ברמה הציבורית, צפויות להפוך יותר משמעותיות. אני מקווה שכולנו נשכיל למצוא את דרך המלך בין שמירת גרעיני המהות ההלכתיים לבין זהירות מגזירות שאוסרות את המותר, או להפך- התעלמות משאלות הלכתיות כיוון שלא התרגלנו לשאול אותן.לאורך כל הדרך, דווקא בגלל חשיבותם של האמצעים האלקטרוניים והאוטומטים, אנשי ההלכה יצטרכו לוודא שמקומו של האנושי אינו מטשטש, וההלכה ממשיכה להיות שיח בלתי אמצעי בין אנשים. התפתחות ההלכה תמשיך לעשות בעז"ה להיות שלם הגדול מסך חלקיו של שיקול דעת שמעבר למידע הטכני. 

כדי להגיע לשם בטוב עלינו לדאוג לעשות כמיטב יכולתנו, בנוסף לתפילות לסיעתא דשמיא, כדי לזכות להיות עוד חוליה בשרשרת מסיני ועד לנצח, בה הולכת ונבנית ההלכה. תמיד מתחדשת, ותמיד מתוך עצמה, בהיכרות עמוקה עם רבדים נוספים של העולם.

הרבנית ד"ר תרצה קלמן היא יועצת הלכה וחוקרת הלכה