עולם ההלכה בחגיגות ה-100 למדינה

הרב שמואל אליהו: "בית הדין הבינלאומי יעבור לירושלים"

לרגל חגיגות אמצע העשור השמיני לעצמאות ישראל, ומתוך ניסיון לשרטט את דמותה העתידית של מדינת היהודים, אתר כיפה פנה לרבנים ורבניות שונים בבקשה לנסות ולנתח כיצד יראה עולם ההלכה בעוד 25 שנה | פרויקט מיוחד

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/04/23 14:18 ד באייר התשפג

הרב שמואל אליהו: "בית הדין הבינלאומי יעבור לירושלים"
בית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: Velvet-cc-by-sa ויקיפדיה

חוזה המדינה חזה את הקמת מדינת ישראל. הוא חזה גם את הקמתו של בית המקדש שיעמוד בלב ירושלים, מקום שיביא אור ושלום לכל העולם, צדק ומשפט, אמת ואמונה. הרצל לא היה צריך להיות נביא או חוזה, די היה לו לקרוא מה שכתבו אבותינו ואבות אבותינו, הנביאים והחכמים שאמרו ותיארו את העתיד לפרטי פרטים. וכשהכל כתוב, צריך רק ללמוד לקרוא מה שכתבו אבותינו. 

הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהו צילום: יוצר אור

מי שהביא חצי מהעם לארץ ישראל, יביא גם את החצי השני

מדברי הנביאים למדנו שאלוקים לא עושה חצי עבודה. מי שהביא חצי מהעם לארץ ישראל, יביא גם את החצי השני. מי שהחזיר בתשובה את החצי הראשון, יחזיר גם את החצי השני. מי שהחזיר לעם ישראל חצי מכבודו האבוד, יחזיר את ירושלים להיות עיר רבתי עם ושרתי במדינות וכל העמים ינהרו אליה ללמוד משפט וצדק מכל קצוות תבל. 

מי שלומד את דברי הנביאים, לומד גם לדעת שלא תהיה לעם ישראל תורה כשתי תורות. ירושלים מחברת את כולם ל"תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם וכו'". (במדבר טו טז). לא יהיו עדות שונות ולא יהיו נוסחאות שונות. כמה שנאמר: "יִשְׂרָאֵל אֵין לָהֶם אֶלָּא לֵב אֶחָד לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם".

בית הדין הבינלאומי שהיה בהאג ולא זכה לאמון וכבוד יעבור לירושלים

בוודאי ישאלו חכמים גם שאלות של בשר וחלב, וגם שאלות של טומאה וטהרה, גם שאלות של ממונות ואישות וגם שאלות על מנת להבחין בין נבואת אמת לנבואת שקר, ומתי פוסקים על פי רוח הקודש ומתי לא. ישאלו שאלות של שלום בית כי עולם כמנהגו נוהג, אבל ישאלו את החכמים גם כמה זמן יש להשקיע בללמד את אומות העולם בינה וכמה להשקיע בבנינו ובבנותינו. 

אין שום ספק שישאלו הרבה שאלות מכל רחבי תבל. בית הדין הבינלאומי שהיה בהאג ולא זכה לאמון וכבוד יעבור לירושלים ואליו ינהרו כל הגויים מעצמם. הם ידעו באמת ובתמים שההוראה שתצא מירושלים תהיה בחינת דבר ה', ולא יהיו ערעורים על אמינותה. 

ובוודאי גם יהיו סוררים שהמשיח יצטרך להכות בשבט פיו, כאמור בספר ישעיה כי על מלך המשיח תנחה רוח ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'", ויתקיים בו "וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע". אמן ואמן.

הרב שמואל אליהו הוא רבה של העיר צפת ובנו של הרב מרדכי אליהו; בין שלל תפקידיו הוא משמש גם כאב בית הדין הרבני למניעת הטרדות מיניות במגזר החרדי-דתי וכחבר מועצת הרבנות הראשית