• פנינים לפרשת ''נשא''

    על ראשון ואחרון, ברכת ה', שכינה , למידה ועוד ..בפנינים לפרשת נשא

    18/01/03 00:00

  • חובת השרות

    ספר במדבר פותח במפקד. הרמב"ן מסביר כי תכליתו של המפקד הוא מפקד צבאי. למה מפקד צבאי ? ולמה עכשיו ? הרב שרלו מקשר זאת לימינו אנו.

    הרב יובל שרלו- ראש ישיבת ההסדר פ''ת

    18/01/03 00:00

  • ''ושמו את שמי''

    מפורסמת השאלה כיצד הקריבו מנוח ואשתו קרבן, באזור צרעה, כאשר המשכן עמד בשילה ותקופה זו מוגדרת הלכתית כתקופת "איסור הבמות"...על נזיר,קורבנות עוד , בעקבות ההפטרה

    18/01/03 00:00

  • אייר - חודש הגבורה

    בדורותינו אלה קיבל חודש אייר משמעות מיוחדת.דומה כי לא היה דור בו הגדרתו של חודש אייר כחודש הגבורה התאימה יותר. יתרה מזאת, הגבורה העליונה שנתגלתה ביום העצמאות ובמלחמת ששת הימים שבמרכזה שחרור ירושלים היתה כתוצאה מהתעוררותו של עם ישראל - שהיא עניינו של חודש אייר, ואף נקבעו ימים לציון גבורה זו, כהשלמה לסדרת החגים של שלושת החודשים הראשונים של השנה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • האור שבקצה המנהרה

    בפרשת התוכחה מופיעים פסוקים הנותנים תקוה לעתיד טוב יותר.דוקא בעומק התוכחה, כשהארץ שוממה, ניתן לראות ביתר שאת כי עם ישראל נשאר קשור לארצו.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • טבעיות וקדושה

    כאשר אנו קוראים בפרשתנו, קשה לנו שלא להתפלא על מה עושה פרשה זו במקומה, שהרי ברכות וקללות על קיום והפרת הברית מופיעות בסוף ספר דברים במקום הראוי להם בסיומה של התורה; כך שלאחר שנתנו כל החוקים והציווים באה הברית, לשמרי מצוותיו ולעברי עברותיו. אך מה מקומה כאן בסיום ספר הקדושה והטהרה באמצעה של התורה?

    ירחם שמשוביץ

    18/01/03 00:00

  • על חוקת, משפטים ותורות – לפרשת בחוקותי

    בתחילת פרשת בחוקותי נמאים שלוש לשונות : "אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם"; "אלה החקים והמשפטים והתורת אשר נתן ד' בינו ובין בני ישראל בהר סיני ביד משה"; "אלה המצות אשר צוה ד' את משה אל בני ישראל בהר סיני"…מה ההבדל , ומה ניתן ללמוד מכך ?

    ירחם שמשוביץ

    18/01/03 00:00

  • למען השם

    העובדה שישנם ערכים שמקריבים למענם אף את החיים, נותנת משמעות לחיים עצמם. החיים אינם סתם תקופת זמן שחולפת על האדם. יש לחיים מטרה, ישנם כיוון ותכלית שאנו צריכים לשאוף אליהם, והם עומדים מעל החיים. לפרשת אמור.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • המצוות - זה טוב ליהודים?

    על עניין המצוות ניתן להביט בשתי דרכים. האחת, רואה את חיובנו במצוות כנובע מגזירת המלך.הדרך השניה היא לראות את המצוות כבאות להקנות לאדם שלמות, כדי להדריך את האדם בחייו, כיצד לחיות בדרך המביאה שלמות.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • פנינים ל''אחרי-מות - קדושים''

    על שנאה ומצוות, דוגמה אישית ועוד בפנינים לפרשות אחרי-מות קדושים

    18/01/03 00:00

  • תורה ומדע – הילכו שניהם יחדיו?

    בפרשות "שמיני", "תזריע" ו"מצורע", מוצאים ניסיון להוכיח שדברי התורה מקפלים בתוכם אמתות מדעיות, ולמעשה העניק ה' כביכול, למשה על הר סיני, את כל התוצאות של הניסויים המדעיים שעתידים אנשי המדע לגלות בעתיד…

    אלישע נחמני, נתניה, מנהל חינוכי

    18/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת תזריע-מצורע

    על זכות קדימה, על חבל להצלה, על נגע כראי לנפש ועוד , בפנינים לפרשת תזריע-מצורע

    18/01/03 00:00

  • פרשת ''תזריע'' וחודש אייר

    לנו נדמה , שהאדם עולה במעלה על כל שאר הברואים . האדם יש לו יכולת חשיבה ודיבור , הוא ממציא המצאות שבאמצעותן הוא שולט על כל הבריאה … אך נראה שהשקפה זו היא אחיזת עיניים שאין לה על מה להסתמך .לאמיתו של דבר אין לך בריאה חלושה וחסרת אונים כאדם .

    ר' מרדכי ארצי

    18/01/03 00:00

  • ''צרעת'' - ''איזו מן מחלה זו''?

    על מחלת הצרעת דרך ההפטרה של הפרשות תזריע מצורע…

    18/01/03 00:00

  • רפואה פנימית

    בדברי ריש לקיש - "החשד בכשרים לוקה בגופו" - מונח גם ההסבר לדרך הטיפול בצרעת. כיון שמקור המחלה הוא פגם רוחני הרי שהטיפול הוא "והובא אל הכהן". לא די ברופא שירפא את המחלה שכן הפגם אינו רק טבעי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''צו''

    על גאווה , מה בין ציווי לדיבור, על בגדים, עבודה ועוד בפנינים לפרשת צו..

    18/01/03 00:00