• מתן תורה ומי מריבה – לפרשת חקת

    קריעת ים סוף ומעמד הר סיני מהווים שיאים במעמדו של משה כנביא ה' וכמנהיגה של אומה, ואילו מעמד מי מריבה, שנועד היות השיא השלישי, מהווה אנטי-שיא מובהק, מחריד אך צפוי מראש...

    פרופסור יהודה פרידלנדר

    17/01/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''חקת''

    על דאגות ודרכי נעם, על ערבוביה ומצוות ועוד …בפנינים לפרשת חקת

    17/01/03 00:00

  • להתרחק מתפישות שגוית - לפרשת חקת

    פרשת נחש הנחושת נראית בעיני חז"ל כסותרת שני יסודות עיקריים של תורת ישראל...הרב שרלו מסביר.

    הרב יובל שרלו

    17/01/03 00:00

  • חוקת התורה – ופישרה – לפרשת חקת

    מצוות פרה אדומה משמשת כאן כבנין אב לכל המצוות המוגדרות כחוקה. (כלאיים ,שעיר המשתלח וכ"ו) ,שאין להן הסבר הגיוני ,לעומת מצוות המוגדרות כמשפטים (לקט, שכחה, פאה מצות, וכ"ו ), שיש להן הסבר על בסיס אמוני, חברתי ,כלכלי וכ"ו...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    17/01/03 00:00

  • למה הציצית והמזוזה מפריעות לקרח

    למה קרח מלגלג דוקא על מזוזה ועל ציצית?

    נסיון נסיון

    17/01/03 00:00

  • חיי ישרים

    למה בלעם רצה למות מות ישרים ולמה מבוקשו לא ניתן לו?

    17/01/03 00:00

  • עולה דשן ותמיד - נפש רוח ונשמה

    פרשתנו עוסקת בתחילתה בשלושה עניינים עליהם אומרת התורה "צו את אהרן ואת בניו לאמר" והם קרבן העולה, תרומת הדשן ואש התמיד. ואומר המדרש שאין "צו" אלא לשון זירוז ואומר ר' שמעון שאין המקרא מזרז אלא במקום שיש בו חסרון כיס.ועלינו להבין היאך דוקא בעניינים אלו יש בהם חסרון כיס לכהן שפה נאמר "צו"?

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • עיקר העבודה – הקרבנות

    מפרשת צו ומהפטרתה נוצר רושם שלילי לגבי הקרבנות וישנם הוגים ומתחכמים אשר טענו שבעצם תיקון התפילות במקום הקרבנות היה התקדמות רוחנית לעבר דת ראציונלית יותר המתרחקת מהשפעת הפולחנים הפגאניים. ואפילו התפילות נראות להם בסוף מיותרות כי חפץ ד' הוא עשות חסד צדקה ומשפט, היינו ההתנהגות המוסרית של האדם היא בעיניהם העיקר וכל היתר – מיותר.

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • האכילה לשם קיום או קיום לשם אכילה?

    בעוד פרשת ויקרא עסקה בעיקרה בקורבנות המוקרבים ככפרה וככאלה נשרפים כליל, בפרשת צו מופיע לראשונה השילוב של הקרבת קרבן, עם האכילה של הקורבן על ידי הכהנים. ואנו שואלים את עצמנו מה דבר זה בא ללמדנו ?

    ירחם שמשוביץ

    17/01/03 00:00

  • בגדים מדברים

    פעמים נדמה לנו, כי כל תפקידם של הבגדים הוא כיסוי הגוף, חימומו וכדו'. ואין כל משמעות לצורתם של הבגדים ולייחודם.מפרשת צו אנו למדים אחרת. שינוי עבודתו של הכהן בבית המקדש דורש גם שינוי בגדים. גם תפקידו של האדם בא לידי ביטוי בבגדיו.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    17/01/03 00:00

  • 'אשר נשיא יחטא'

    על הביטוי 'אשר נשיא יחטא' אומרים חז"ל אשרי הדור שהנשיא שלו מתוודה על חטאו ויודע לומר טעיתי חטאתי עוויתי פשעתי.עד שאנו מדברים בנשיאים ובמנהיגים נקשוט עצמנו תחילה. יחשוב כל אחד לעצמו מתי עמד בפעם האחרונה ואמר "טעיתי". ואחר שנלמֵד עצמנו לומר לפעמים "טעינו" רשאים אנו לדרוש כן מאחרים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    17/01/03 00:00

  • השיבה למקור

    "אדם כי יקריב מכם קרבן לד'"- חז"ל לומדים מכך שצריך האדם לומר מאה ברכות בכל יום כאילו הקריב קרבן … מה הקשר בין הברכות לקרבן ? ואיך זה עוזר לנו כבני אדם..

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • אש שחורה על גבי אש לבנה

    אותם הדברים הנעלמים אשר אין להם הגה, אשר הם למעלה אפילו מהקול קול יעקב, הם תמיד אלה שדורשים הכי הרבה מילים כדי לבטאם ואחרי שנגמרו גם המילים נשארים אנו דוממים ומשתוממים שמא הצלחנו ולו במקצת להעביר לזולתנו את המסר היקר לנו מכל…

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • תורת כהנים

    ספר ויקרא הוא הספר הדן בסוגיות הטהרה כתנאי להשגת הקדושה שהיא המטרה העילאית שעל האדם להשיג, כאמור: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש"...

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • למהותה של עבודה

    ספר ויקרא מתווה את קוי היסוד לעבודת ד' המתבצעת במשכן, בזמן שהייתם במדבר ומאוחר יותר בביהמ"ק שיבנה בירושלים ויהווה בעצם את השלמתה של גאולת ישראל.

    ירחם שמשוביץ

    13/01/03 00:00

  • וסמך ידו על ראש העולה

    פרשת ויקרא מתחילה בקרבנות הנדבה, ומהם בקרבן העולה. הרב כרמיאל כהן מביא את פרוש הרלב"ג לנושא קורבן העולה, החטא והכפרה.

    הרב כרמיאל כהן

    13/01/03 00:00