ח"כ רוטמן: "האחריות מה יקרה בסוף עם חוק האזרחות היא לא עליי"

חבר סיעת הציונות הדתית, לא מוכן עקרונית לתמוך בהוראת שעה של שקד: "להעביר חוק רע, שאני אתמוך בו כדי לא לפרק את הקואליציה, נשמע כרעיון לא סביר". על הקמת ועדת החקירה לאסון מירון הוא אומר: "לא לתת לחתול לשמור על השמנת"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 20/06/21 19:04 י בתמוז התשפא

ח"כ רוטמן: "האחריות מה יקרה בסוף עם חוק האזרחות היא לא עליי"
ח"כ שמחה רוטמן, צילום: Sraya Diamant/Flash90

אחרי חמישים יום ולא מעט לחץ ציבורי, הממשלה הנכנסת אישרה היום (א') את הקמת ועדת החקירה הממלכתית שתחקור את אסון מירון. הקואליציה תמכה בהחלטה שהיוותה חלק מההסכמים הקואליציוניים אבל באופוזיציה שלא תמכה בוועדת החקירה, יצאו תגובות מעורבות, בעיקר תקיפות מצד ח"כ חרדים ומהליכוד. מערכת חדשות כיפה פנתה לח"כ שמחה רוטמן שיציג את עמדת מפלגת הציונות הדתית.

בראיון לכיפה השיב כי מההתחלה היה בעד ועדת חקירה אך לא ממלכתית, "ביום חמישי היה האסון, כבר בראשון הגשתי בכנסת הצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית". רוטמן מפרט מדוע הפרלמנטרית עדיפה על ממלכתית: "הפתרון הנכון הוא הקמת ועדה המורכבת מכל סיעות הכנסת, ולא לתת לחתול לשמור על השמנת, ולא שאנשים יחקרו את עצמם, כך דברים מתקיימים בכל העולם". רוטמן גם עומד על כך כי, "בניגוד למה שחושבים חקירה פרלמנטרית היא חזקה וטובה, בסוף זו החלטה של הממשלה".

הציבור החרדי מצד אחד תומך בוועדת חקירה לעומת חברי הכנסת החרדים שמתנגדים לה באיזה צד אתה עומד?

"אני לא חושב שיש מי שהוסמך לדבר בשם הציבור החרדי, אני חושב שלטובת העניין צריך ועדת חקירה פרלמנטרית, מי שרוצה הסברים מוזמן לשוחח איתי. לא יודע לי שחברי הכנסת החרדים הצטרפו להצעה שלי לועדת חקירה פרלמנטרית, היחידים שתמכו בהצעה שלי הו חברי לסיעה, אבל לא יתר חברי האופוזיציה".

צילום: omer Neuberg/Flash90


נושא נוסף שעומד על הפרק הוא חוק איחוד המשפחות הוא שהקואליציה טרם מצליחה לסלק מדרכה, ונכון להיום נראה כי לא תוכל להעביר את הוראת השעה כמו בכל שנה. לפי רוטמן בסיעה טרם החליטו האם יתמכו בהוראת השעה או לא,"אני לא יודע מה בסוף יגיע לכנסת ומה נצביע כסיעה, אנחנו עומדים מאחורי הצעה החוק שאני הגשתי שהיא הצעת חוק יסוד ההגיה. זו הצעת חוק שימינה חתומה עליה, האוזר ושקד אמרו שיש לקדם אותה, אבל אם במקום שחוק כזה יעבור ברוב גדול הם מעדיפים הוראת שעה לא טובה, אנחנו לא נהיה חותמת הגומי שלהם".

בסוף זו לא הצעה שאתם מסכימים לה ושחשוב שתעבור?

"אני לא תומך בהצעה הזו כי היא לא טובה. מדובר בפלסטר, שנתון בכל רגע נתון לאיום כי יבוטל על ידי בג"ץ. לפני שנתיים כשהעבירו את ההצעה הזו זה היה כשלא היה רוב לכך בכנסת, לא הייתה אפשרות להשיג משהו יותר טוב, אז הצביעו להצעה הזו כי זה הרע במיעוטו. עכשיו אין סיבה להפעיל שיקול כזה, רק כדי שמרצ ורע"מ יהיו מרוצים".

אם לא תצביעו עבורה בסוף מי שירוויח מזה אלה הפלשתינים

"עוד לא החלטנו מה נעשה, בעמדה העקרונית אנחנו נגד, יכול להיות שאם נכריע להצביע נגד אז מה שנעשה. אני לא אתמוך באופציה הרעה, אבל בכל מקרה הכדור לא בידיים שלי אלא בידי הממשלה ואיילת שקד, אני רק יכול להגיד כן או לא. אף אחד לא יכול להכריח אותי להצביע להצעת חוק גרועה".

עברתם לאופוזיציה אז לא תתמכו, אין לכם אחריות בנושא?

"בימינה יכולים למצוא דרכים לרדת מהעץ שהם טיפסו עליו, אני לא צריך לעשות זאת עבורם, הם הממשלה והם צריכים להשיג רוב להצעה שלהם. האחריות מה יקרה בסוף היא לא עליי, האחריות שלי היא לדאוג למדינת ישראל ולהצביע נגד הצעות שהן רעות לה. אני צריך להחליק בכל פעם כשלשקד קשה מול עבאס? אני לא חלק מהקואליציה, הם הקימו ממשלה עם תומכי טרור שיתמודדו. בסוף, אם ראש הממשלה ירצה להעביר חוק טוב אני אתמוך בו, אם ירצה להעביר חוק רע אני אתנגד לו. הרעיון הזה שהוא יעביר חוק רע, שאני אתמוך בו כדי לא לפרק לו את הקואליציה, נשמע כרעיון לא סביר".

מפלגת רע"מ

מפלגת רע"מ צילום: פלאש 90

הבחירה של הציונות הדתית לפסול את רע"מ מלכתחילה, הביאה לביקורת של הרב מאיר מאזוז, ראש ישיבת "כיסא רחמים" חשף את שיחתו עם יו"ר הציונות הדתית טרם הקמת הממשלה, ברקע הסירוב המתמשך להישען על הימנעות רע"מ בממשלת ימין. "כל אחד ואחד ישלם על פי מעשיו", אמר הרב מאזוז, "אין מנוס מזה".

"אני לא מכיר את הדברים, וקטונתי מלהתווכח עם גדולי תורה, ואם הם אומרים משהו אני מנסה להקשיב למה שהם אומרים", השיב ח"כ רוטמן על הדברים. "יש הרבה דעות ושיטות לנושא, אבל בלי קשר לדברי הרב, אני חושב שהנושא עליו דיברנו עכשיו הוא דוגמה ממשית למה קורה למי שמקים קואליציה עם רע"מ. לא עבר שבוע לממשלה הזו, ותראה איזה סוג של אתגר הם צריכים להתמודד איתו, אם חס וחלילה היינו עושים את זה לא היינו יכולים להתמודד עם סוגיות רבות. לא היינו שומרים על גבולות ישראל רק בגלל שהקמנו ממשלה עם מפלגה אנטי ציונית, ונמצאים איפה שימינה נמצאים עכשיו".