• 'ו ה נ ה ע לה ז י ת ט ר ף ב פ י ה'

    מדוע צריך היה לפתוח ליונה את שערי גן עדן כדי להביא עלה לנח?

    הרב ברוך גנות ראש ישיבת מעלה אפרים

    26/10/06 00:00

  • מה רע בקצת אחדות?!

    אחדות היא דבר נפלא - אז מדוע ה´ כל-כך מתנגד לה ומפיץ את בוני מגדל בבל לכל עבר? באמצעות דרשת חז"ל המקשרת את סוף פרשת נח לראשיתה נבין את התהליך הנפשי הבעייתי שעבר על האנושות במהלך הפרשה...

    איתן פינקלשטיין

    23/10/06 00:00

  • חידון לפרשת נח

    מדור שבועי חדש "תורה ממרום". חידון בנושא פרשת השבוע מעת עזרא מרום.

    עזרא מרום

    22/10/06 00:00

  • וַיַּעַשׂ נֹחַ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּהוּ ה'

    נח עשה "כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּהוּ ה´" - מה התורה מדגישה ב"ככל אשר צוהו"? האם יש פה חזרה מיותרת על דברים ?

    הרב כרמיאל כהן

    04/11/05 00:00

  • ''אחרי המבול'' - לפרשת נח

    מי שאינו עומד בדיבורו, שמתחייב בהווה ללא כוונה לעמוד בכך בעתיד - מצטרף בכך לאנשי דור המבול. המביט אל ההווה בלבד - הרי הוא כאנשי דור המבול. לדורות עולם נזכרים אנשי אותו דור בגישתם השלילית לעולם וליישובו. לפרשת נח.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    15/10/04 00:00

  • חטאו של דור הפלגה; על גאווה וענווה

    הגאווה נתפסת כאחד החטאים החמורים, ומאמרי חז"ל רבים מדברים בגנותה של מידה זו. מפורסמת במיוחד גישתו של הרמב"ם, שבכל המדות יש ללכת בדרך הבינונית שהיא האמצע בין הקצוות. ברם בקשר למדת הענווה, אין דרך בינונית...

    הרב פרופ' כרמי הורוביץ - רקטור טורו מכון לנדר

    15/10/04 00:00

  • סוכה של חג ותיבת נח

    כשנח יוצא מהתיבה הוא מגשים בשלב הראשון את "האדאל של התיבה" ,כאשר בונה מזבח ומקריב קרבנות לשם ה' ,אך בהמשך התורה מספרת לנו שנח אחרי המבול לא הגיע לתכלית של חיי קדושה בעולם החומרי. ונשאלת השאלה : מדוע נח לא הצליח להתמודד עם חיי המעשה אחרי המבול , אחרי תקופת ההכנה שהיה בתיבה ?

    הרב אילן אלסטר – מרבני העיר פתח תקוה

    15/10/04 00:00

  • אל תהי צדיק הרבה

    צא ולמד, שבכל מקורותינו הקדומים רק מתי מעט זכו לתואר זה. יוסף הצדיק ולא משה רבנו הצדיק; נח איש צדיק ולא אברהם אבינו. ולא חס ושלום מפני פחיתות מעלתם או ערכם. אינפלציה של צדיקים, מוזילה את ערך הצדיקות, והופכת את מהותה ותכניה למטבע שחוקה העוברת לסוחר.

    ד''ר עו''ד אביעד הכהן

    15/10/04 00:00

  • העולם שלאחר המבול

    תכליתו של המבול אינה מתמצה במחיית כל היקום הקודם, אלא בבניית עולם חדש הבנוי על יסודות אחרים. אם קודם למבול האדם חי כיצור אינדיבידואלי, הרי שלאחר המבול הוא אינו מוצא את מקומו בעולם כפרט אלא בתוך מסגרות ברורות.

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    13/10/04 00:00

  • פרשת נח

    מדוע הקב"ה אומר "מיד כל חיה אדרשנו"? למה להעניש חיה נטולת בחירה? מה היתה מטרתו של מגדל בבל?

    הרב ישראל רוזנברג

    05/11/03 00:00

  • תיבת נח - מודל התנהגות בעת סערה - לפרשת נח

    עולם הישיבות בדורנו, הוא מעין תיבת נח. בחוץ משתוללת סערה והמשך חייו של האדם בצורה הרגילה, עלול להשחית את כוחותיו ולהזיק לנפשו. על כן, מתכנס האדם, ואף הציבור, בתוך התיבה - הישיבה, ושם בונה ומחזק את כוחותיו. אמנם אין זה מצב נורמלי של חיים, אך "מאסר זמני" זה הכרחי כדי לחזק את הכוחות לקראת חיים בחופש ובעוצמה. לפרשת נח.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    30/10/03 00:00

  • בין נח לאברהם

    "נח הוא הצדיק המתכנס בתוך עולמו פנימה ואינו מתחנן ומנסה להציל את העולם כולו. אברהם ,לעומתו, מתחנן על אנשי סדום, לבל יומתו צדיק עם רשע..." מה בין נח לאברהם

    הרב אביחי קצין

    03/09/03 00:00

  • פרשת נח

    אחד הנושאים המרכזיים בפרשת נח הוא סיפור דור הפלגה ומגדל בבל. במרכזם באה לידי ביטוי בעייה שתלווה את האנושות בכל דורותיה, ושהפכה למרכזית בתקופה החדשה, בעיית הלאומיות.

    פרופ' שלום רוזנברג

    01/09/03 00:00

  • על דמותו של נח וחודש מרחשוון

    מתוך סיפורו של נח מסביר ר' מרדכי ארצי את הקשר בין פרשת נח לחודש מר חשון

    ר' מרדכי ארצי

    01/01/03 00:00

  • החוק והמוסר

    התורה מתארת מערכת מושחתת מבחינה מוסרית שבה שני מרכיבים עיקריים - השחתה בנושא של עריות וחמס. אך כאשר הקב"ה מנמק לנח את הסיבה שגרמה להחלטה הסופית הוא מזכיר את החמס. מהו החמס ?

    הרב יעקב מאיר

    01/01/03 00:00

  • פרשת האדם

    "במחצית הדרך ההסיטורית בין אדם הראשון ובין אברהם אבינו עומדת לה דמותו של נח, והיא פרשה בתורה, פרשת חיים כפשוטם וכמדרשם." - על פרשת נח

    רב אלימלך בר שאול

    25/12/02 00:00

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר