'ו ה נ ה ע לה ז י ת ט ר ף ב פ י ה'

מדוע צריך היה לפתוח ליונה את שערי גן עדן כדי להביא עלה לנח?

חדשות כיפה הרב ברוך גנות ראש ישיבת מעלה אפרים 26/10/06 00:00 ד בחשון התשסז

כתוב במדרש בראשית רבה (פרשה לג), מהיכן הביאה? רב דימי אמר נפתחו לה שערי גן-עדן והביאה אותו.

נשאלת השאלה, מדוע צריך היה לפתוח ליונה את שערי גן עדן כדי להביא עלה לנח?

כתב בספר קהלת יצחק שהאדם נברא אחרי כל מעשה בראשית כדי שימצא עולם כולו ערוך לפניו, להראות לו שיכול ליהנות מהעולם הזה. וכך מובא בגמרא סנהדרין (לח, א): תנו רבנן אדם נברא בערב שבת, מפני מה... כדי שיכנס לסעודה מיד. ופירש רש"י: שימצא הכל מוכן מאשר יחפוץ . אך כל זה צריך להיות במידה ובגבול, דהיינו שלא יימשך אחרי ההנאות והתאוות יותר מדי, כי אז ישחית ויקלקל את תכלית הבריאה.

בני דור המבול לא עשו כן אלא נמשכו אחרי ההנאות והתאוות בלי שום מעצורים, כמו שכתוב בראשית (ו,ב): ויראו בני האלהים את בנות האדם כי טובות הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו. זאת כוונת הגמרא בסהנדרין (קח,א): אמר רבי יוחנן דור המבול ברבה קלקלו, וברבה נידונו. ברבה קלקלו שנאמר(בראשית ו): וירא ה כי רבה רעת האדם, וברבה נידונו שנאמר (בראשית ז): כל מעינות תהום רבה.ברבה קלקלו - שנמשכו אחר התאוות בלי גבול, ולכן נדונו שנבקעו כל המעיינות. הקב"ה הראה להם שגם דברים טובים צריכים להיות במידה. שהרי הגשם טוב הוא לאדמה, מרווה ומצמיח, ובכל זאת כאשר מתרבה יותר מדי יש שיטפון.

מסיבה זו העלה הראשון שהיונה הביאה לנח בעולם החדש היה עלה זית מגן עדן, להזכיר ולהורות לאדם שלא יימשך אחרי הנאות העולם כדור המבול, אלא הנאותיו יהיו במידה ובצמצום. עלה הזית אינו טוב למאכל, ומסמ שבכל הדברים צריך שיהיה רק ריח גן עדן. כי העולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא וזה הרמז של עלה הזית שהביאה היונה מגן עדן.