ראיון הרב אלי בן דהן מרגיע: החוק לא יפגע בנשים

מנהל בתי הדין הרבניים סובר כי מעלי הטיעונים נגד הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים פשוט לא מכירים את החוק, ומסביר כי אין בו אף פגיעה בעניין דיני עבודה, "רק מי שבא מרצונו הטוב – יוכל להתדיין"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 23/02/23 12:33 ב באדר התשפג

הרב אלי בן דהן מרגיע: החוק לא יפגע בנשים
אישה מופיעה בפני דין רבני, ארכיון, למצולמים אין קשר לידיעה , צילום: Flash 90

בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו ערב הקמת הממשלה, הבטיח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שורה של חוקים מרחיקי לכת למפלגות החרדיות בכל הקשור לדת ומדינה, ביניהם חקיקת חוק שירחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים שעבר אתמול (ד') בקריאה טרומית. חוק זה, יגדיל את סמכויות בתי דין רבניים לדון בעניינים אזרחיים בהליך בוררות בהסכמת הצדדים ויאפשר לדיינים להיות המגשרים והמפשרים בסוגיות אזרחיות. העברת החוק הביאה לזעם רב בקרב הארגונים שדוגלים בהפרדת הדת מהמדינה, ביניהם ארגון עיתים שטען כי חוק זה "יוביל לפגיעה קשה במתדיינים שיבואו בפניהם".

בשיחה עם חדשות כיפה, סובר מנהל בתי הדין הרבניים וחבר הכנסת לשעבר, הרב אלי בן דהן, כי מעלי הטיעונים נגד הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים אינם מכירים את החוק המוצע ומסביר בפירוט על משמעות חוק זה ומדוע הוא לא יפגע במתדיינים.

"כל הטענות שמועלות לא מכירות את החוק או שסתם יש להם התנגדות לבתי הדין הרבניים"

בפתח דבריו, אמר הרב בן דהן כי "הדבר הנכון הוא שיהיה לבתי הדין הרבניים סמכות שיפוט לא רק במסגרת בוררות, שזה אולי נראה יותר סמכות, אבל גם זה יותר אמיתי ונכון. כרגע לצערנו אנחנו לא מקדמים סמכות שיפוט אלא רק את סמכות הבוררות. כל הטענות שמועלות, לצערי הרב, לא מכירות את החוק או שסתם יש בהן התנגדות לבתי הדין הרבניים. שמעתי שיש אחד שמתנגד שטוען כי 'אין נשים בבתי הדין', אבל כיום אין נשים בבתי הדין, מה זה קשור לחוק הזה?"

"לא אשקוט" | סגן שר הביטחון, הרב ח"כ אלי בן דהן

הרב אלי בן דהן צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

הרב הוסיף ואמר כי "מדובר פה על פי הצעת החוק, שבית הדין ידון בזה רק אם שני הצדדים יסכימו בכתב. נניח אם לפני עשר שנים הייתה הסכמה ביניהם, ועכשיו הקבלן תובע את הדייר, או הדייר תובע את הקבלן, ובחוזה כתוב שיבואו להתברר בבית הדין הרבני - זה לא מספיק, צריך הסכמה בכתב, עכשיו בזמן הגשת התביעה, ששני הצדדים מסכימים. לא מסכימים – לא יבואו לדון".

"רק מי שבא מרצונו הטוב – יוכל להתדיין"

הרב בן דהן מסביר כי החוק לא יפגע בנשים ובדיני עבודה. "יש שטענו כי חוק זה פוגע בנשים, אין לזה כל קשר לנשים בכלל. החוק איננו עוסק לחלוטין בכל ענייני הרכוש שבין בני זוג. החוק מדבר אך ורק על שני אזרחים שאיננו נוגע בכלל בבני זוג. עוד טענו כי החוק יפגע בדיני עבודה, בדיוק הפוך לגמרי. כתוב בחוק מפורש, שכל חוקי המגן, על דיני עבודה - יחולו גם בחוק הבוררות הזה. אי אפשר יהיה לפגוע במשהו מסוים בפגיעה שהיא מנוגדת לחוקי המגן של דיני העבודה".

בית הדין הרבני. ארכיון

בית הדין הרבני. ארכיון צילום: Miriam Alster/FLASH90

לסיום אומר מנהל בתי הדין הרבניים כי "הטענה האחרונה שטוענת שבית הדין יוציאו כתבי סירוב נגד מי שמסרב לבוא לא נכונה. כתוב במפורש שבחוק הזה בית הדין לא יוציאו כתבי סירוב נגד מי שמסרב לבוא לבית הדין, רק מי שבא מרצונו הטוב – יוכל להתדיין, מי שלא רוצה לבוא – לא יבוא ולא יצא נגדו שום כתב סירוב".