במפלגות החרדיות מרוצים: חוק החמץ אושר בקריאה טרומית

הצעת החוק שקידמו חברי הכנסת החרדים ונתמכה על ידי הקואליציה עברה בקריאה טרומית. החוק מבקש לאסור הכנסת חמץ לבתי חולים במהלך חג הפסח | באופוזיציה תקפו: "אתם מייצרים חקיקה שמשניאה את היהדות" | החוק בו הצביע אוחנה נגד עמדת הקואליציה

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 15:56 א באדר התשפג

במפלגות החרדיות מרוצים: חוק החמץ אושר בקריאה טרומית
מפלגת ש"ס, חוק החמץ עובר לוועדה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עבר בקריאה טרומית: חוק החמץ אותו הגיש חבר הכנסת אוריאל בוסו ממפלגת ש"ס ובו תמכה הקואליציה, עבר בקריאה טרומית בכנסת. הצעת החוק מבקשת לאסור הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים במדינה. חוק נוסף שהגיע להצבעה היום, הוא החוק לאימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים. בניגוד לעמדת הקואליציה, הצביע יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בעד הצעת החוק.

בהצעת חוק החמץ, של חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר ויצחק פינדרוס, הוצמדו הצעות דומות של חברי הכנסת יוסף טייב, אוריאל בוסו, ינון אזולאי וישראל אייכלר. בהצעה תמכו 60 חברי כנסת אל מול 49 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה. 

חוק החמץ עבר בכנסת בקריאה טרומית צילום: ערוץ הכנסת

"לא יוחזק במוסד רפואי חמץ אלא לפי הוראות מועצות הרבנות הראשית"

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי בתקופת חג הפסח לא יוכנס ולא יוחזק במוסד רפואי (למעט מוסד רפואי שלא מציג את עצמו ככשר) חמץ או כל מזון אחר אלא לפי הוראות מועצות הרבנות הראשית. מוצע לקבוע כי מנהל המוסד רשאי להסמיך עובד למניעת הכנסה או החזקה של מזון כאמור.

דודי אמסלם |

דודי אמסלם | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כנגד ההוראה והסטטוס קוו שנהג במשך עשרות שנים שלא להכניס חמץ בפסח לבתי חולים, הוגשה עתירה לבג"ץ. בסוף אפריל 2020, פסק בית המשפט העליון בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק, לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים. לאור האמור, מוצע לקבוע, איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים. הוראה זו לא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה". 

באופוזיציה תקפו: "משניאים את היהדות"

במהלך הדיון התפתחה מהומה במליאה, וחברי האופוזיציה קראו "בושה", גם בזמן ההצבעות. ח"כ דודי אמסלם שנשא דברים מעל הדוכן, הגיב לקריאות ואמר: "אתם יכולים להתפוצץ ולצרוח - כל עוד עם ישראל לא מחובר למסורת זו שאלה של זמן עד שהמדינה לא תתקיים. אתם בושה לעם ישראל".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה |

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בין חברי הכנסת שתקפו את החוק הייתה שרן השכל, בנאומה במליאה אמרה: "השר בן צור עלה לפה והסביר לנו איך להיות יהודים. אתם פשוט מייצרים חקיקה שמשניאה את היהודים על היהדות". בהמשך גם פנתה לשרה סילמן ואמרה: "עידית סילמן - את פירקת את הממשלה הקודמת בגלל החוק הזה. כל אחד בפסח שיכנס לבית חולים ויפתחו לו את התיק לחפש סנדוויץ', זה יהיה רשום על שמך".

אוריאל בוסו

אוריאל בוסו צילום: יונתן סינדל פלאש 90

חוק נוסף שעבר: חוק בתי הדין הרבניים

הכנסת אישרה בקריאה טרומית גם את הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים של חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר וינון אזולאי, אליה הוצמדה הצעה דומה של חבר הכנסת ישראל אייכלר. בהצעה תמכו 58 חברי כנסת אל מול 43 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בה לקראת הקריאה הראשונה.

בהצעת החוק מוצע לקבוע, שלבתי הדין הרבניים תהיה סמכות בוררות בעניין אזרחי היכול לשמש נושא להסכם אם הצדדים הנוגעים בדבר הביעו את הסכמתם לכך. כחלק מהפעלת הסמכות רשאי בית הדין לדון ולפסוק לפי דין תורה

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו היא לעגן בחוק את סמכותם של בתי הדין הדתיים לדון, בהסכמת הצדדים, בעניינים אזרחיים היכולים לשמש נושא להסכם בין צדדים. בתי הדין הרבניים בישראל עסקו מאז ומעולם בבירור סכסוכים בעניינים אזרחיים בהסכמת  הצדדים. על פי תקנות הדיון בבתי-הדין הרבניים בישראל, התשנ"ג, פסקי הדין חייבים להיות מנומקים והם ניתנים לערעור בפני בית הדין הרבני הגדול.