חגיגה במפלגות החרדיות - אלו החוקים הדתיים שהצליחו לקדם

ביהדות התורה חוגגים היום שורה של הישגים בכל הקשור לחוקי דת ומדינה. ועדת השרים אישרה חוק שיאסור על חמץ בבתי חולים, חוק שיגדיל את הכוח של הדיינים וגם בכל הקשור לקבורה יהודית נרשמה התקדמות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 19/02/23 16:18 כח בשבט התשפג

חגיגה במפלגות החרדיות - אלו החוקים הדתיים שהצליחו לקדם
גפני וגולדקנופף, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו ערב הקמת הממשלה הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו שורה של חוקים מרחיקי לכת למפלגות החרדיות בכל הקשור לדת ומדינה, החל מחוק לימוד תורה ועד קידום קבורה שלא בקומות - היום במפלגות החרדיות חוגגים הצלחה ראשונה. 

ההישגים של המפלגות החרדיות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעות החוק של ח"כ גפני לאיסור הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, מדובר בחוק שיאפשר לאסור גם על מי שאינו יהודי או שומר מסורת להכניס חמץ לבית החולים בפסח, את האיסור יאכפו בין היתר באמצעות חיפוש בתיקים. 

הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים

בנוסף, אושר החוק שיגדיל את סמכויות בתי דין רבניים לדון בעניינים אזרחיים בהליך בוררות בהסכמת הצדדים, החוק יאפשר לדיינים להיות המגשרים והמפשרים בסוגיות אזרחיות, חוק שמביא לזעם רבב בקרב הארגונים שדוגלים בהפרדת הדת מהמדינה. 

בתי הדין הרבניים. ארכיון

בתי הדין הרבניים. ארכיון צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

במקביל, בישיבת הממשלה אושרה הקמת ועדת שרים מיוחדת לענייני קבורה, זאת בעקבות הדרישה החרדית לקדם קבורת שדה ולא קבורה בקומות, כפי שנהוג במספר ערים ברחבי הארץ בשל מצוקת השטחים המיועדים לקבורה. 

בארגון הליברלי זועמים: "פגיעה קשה"

הרב שאול פרבר מארגון עיתים כתב על ההחלטות: "מזה שני עשורים שאנחנו מסייעים בפתרון של מקרים מורכבים בתחום שירותי הדת. מנסיוננו, הרחבת סמכויות בתי הדין, יכולה להוביל לפגיעה קשה במתדיינים שיבואו בפניהם.  במאות דיונים בהם ייצגנו בבתי הדין, נחשפנו לצערנו, לא אחת, למקרים בהם דיינים פעלו בניגוד לסדרי הדין ולתקנות ובכך פגענו בזכותם של הצדדים לדין צדק. בנוסף, ההתנהלות היומיומית של בתי הדין, והעדר "תקדים מחייב" יוצרים אי וודאות קיצונית למתדיינים בבתי הדין."