ראש המדרשה בכנס למתגייסות דתיות: "אנחנו במלחמת מצווה, כל אחד ואחת חייבים לשאת בנטל"

ראש מדרשת או"ת לינדנבאום, הרב אוהד טהרלב, דיבר בכנס לבת הדתית שהתקיים בתל השומר, והתייחס לאתגרי הבת הדתית בצבא ולגיוס בנות לצבא בכלל "זוהי החובה האישית של כל אחד ואחת לשאת בנטל בתקופה זו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/10/22 12:34 כה בתשרי התשפג

ראש המדרשה בכנס למתגייסות דתיות: "אנחנו במלחמת מצווה, כל אחד ואחת חייבים לשאת בנטל"
הרב אהד טהרלב , צילום: אור תורה סטון

כ-2,500 בנות מהמגזר הדתי לאומי השתתפו היום (ה') בכנס הסברה מיוחד לבת הדתית בצה"ל, שהתקיים על ידי צה"ל בבסיס תל השומר. כאשר מטרת הכנס היא להנגיש לבנות דתיות את המידע הרלוונטי לאפשרויות השירות בצה"ל תוך חשיפתן להליכי השיבוץ והגיוס ולמגוון הרחב של התפקידים הקיימים.

לבנות הדתיות יש גם את האמונה הגדולה בקב"ה ובצדקת הדרך, שמעניקה לכן את הכוח לעמוד באתגרי השעה

במהלך הכנס פגשו המשתתפות את נציגי היחידות השונות בחיילות הים, האוויר והיבשה, וכן נציגי המדרשות והמכינות, וקיבלו הסברים אודות אפשרויות השירות לחיילות דתיות.

בין משתתפי הכנס, שנערך השנה בסימן ציון 25 שנים להקמת מסלול גרעיני המדרשות לבנות דתיות, היו ראש חטיבת התכנון ומִנהל כוח האדם באגף כוח האדם בצה"ל תא"ל אמיר ודמני, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום הרב אהד טהרלב, יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו, מנכ"לית אלומה תמר אייזנמן חלמיש ועוד.

הרב אהד טהרלב: "הצבא שלנו לא יכול לנצח רק באמצעות טנקים או מטוסים, אלא צריך את האנשים שעומדים מאחוריהם"

מי שנשא דברים בכנס הוא הרב אהד טהרלב, ראש מדרשת לינדנבאום שהתייחס לאתגרי הבת הדתית בצה"ל וכן לעצם הגיוס של בנות דתיות לצבא. "הצבא שלנו לא יכול לנצח רק באמצעות טנקים או מטוסים, אלא צריך את האנשים שעומדים מאחוריהם, אשר משלבים שלושה דברים מרכזיים – מסוגלות, שייכות ומחויבות" אמר למשתתפות הרב טהרלב, "מסוגלות לעמוד באתגרים שמעמיד כל תפקיד, שייכות לדבר הנפלא בזה שנקרא החברה הישראלית ומדינת ישראל, ומחויבות לתפקיד, לחברה ולעם. לכן הבנות הדתיות יש גם את האמונה הגדולה בקב"ה ובצדקת הדרך, שמעניקה לכן את הכוח לעמוד באתגרי השעה.

"אנו נמצאים בעיצומה של מלחמת מצווה, בה 'הכל יוצאין, אפלו חתן מחדרו וכלה מחופתה' "

בהמשך התייחס הרב טהרלב לעצם הגיוס של בנות דתיות לצה"ל ואמר כי אנו מצויים במלחמת מצווה בה חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה, "אנו נמצאים בעיצומה של מלחמת מצווה, בה כפי שנקבע במשנה "הכל יוצאין, אפלו חתן מחדרו וכלה מחופתה". זוהי החובה האישית של כל אחד ואחת לשאת בנטל בתקופה זו, ואלה מבינכן שתבחרנה ללכת ללמוד קדום לכן בבית המדרש, תבואנה עם מטען ודלק רוחני נוספים".

"מאה אחוז מהבנות שביקשו ממני עזרה להגיע לקרבי, גם ביקשו אחר כך שאוציא אותם משם"

כזכור, בראיון שהעניק הרב טהרלב  לחדשות כיפה, סיפר הרב על הקשיים של בנות דתיות בתפקידי לחימה בצה"ל, ואמר, כי תלמידותיו שביקשו ממנו להגיע לשירות קרבי בצבא שמעו ממנו שני דברים: "הבהרתי לה שאעזור כי היא כמו ילדה שלי, ורצונו של אדם - כבודו. והדבר השני שאמרתי הוא שמאה אחוז מהבנות שביקשו ממני עזרה להגיע לקרבי, גם ביקשו אחר כך שאוציא אותם משם. היה להם מאוד קשה, לא מבחינה פיזית, אלא בגלל התרבות והמנטליות שלבחורה דתייה שיוצאת מהחממה במדרשה ונזרקת בבת אחת לצבא הגדול קשה איתם. לאחרונה היו לי שתי בנות שהתעקשו והיום הן כבר לא שם". 

"בנות שרצות, עושות כושר כל יום ואומרות לעצמן 'למה אני לא יכולה?', והאמת שהיא יכולה"

הרב טהר לב המשיך והסביר את גישתו "הממסד הרבני הוא בדרך כלל תגובתי למציאות בדרך כלל, קורה קודם משהו בשטח ואז באים לתת את הפתרון. אני חושב שרבנים צריכים להוביל וליזום. הסיפור של המחלקה נובע מהמציאות שיותר ויותר בנות דתיות הולכות לקרבי. זה לא מגיע מפמיניזם גדול, אלא מבנות שרצות, עושות כושר כל יום ואומרות לעצמן 'למה אני לא יכולה?', והאמת שהיא יכולה".

"בסופו של דבר המציאות חזקה יותר מהכול"

לסיכום אמר הרב טהרב, "אנחנו יכולים לטמון את הראש בחול ואנחנו יכולים להגיד בואו נוביל מהלכים שייתנו מענה. תמיד יש את השאלה 'האם אנחנו נותנים לגיטימציה במהלך הזה', אבל בסופו של דבר המציאות חזקה יותר מהכול, ואם אתה נותן את המסגרת הטובה והנכונה אין מניעה שלא יתגייסו לשם בנות".