מחלקת הלוחמות הדתיות | הרב אהד טהרלב מרגיע: "הן יעזרו בגבולות אבל לא יכנסו לעזה"

בראיון לחדשות כיפה, מתייחס ראש מדרשות לינדנבאום להקמת המחלקה המגדרית וטוען: "המספרים הולכים וגדלים ואנחנו יכולים לטמון את הראש בחול או להוביל מהלכים שייתנו מענה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/01/22 12:46 ב בשבט התשפב

מחלקת הלוחמות הדתיות | הרב אהד טהרלב מרגיע: "הן יעזרו בגבולות אבל לא יכנסו לעזה"
חיילות בגבול עזה, ארכיון, צילום: Yossi Aloni/FLASH90

"אני עסוק כבר שנים בהקמת מסלולים מתאימים לבנות דתיות", אומר הרב אהד טהרלב, ראש מדרשות לינדנבאום בשיחה לחדשות כיפה בעקבות הפרסום על הקמת המחלקה הקרבית המיועדת לבנות בלבד. הוא מוסיף ומבהיר מתוך ניסיונו בתחום, "זה מאתגר ומורכב להקים מחלקה בתוך יחידה קרבית מעורבת".

הרב טהרלב מספר כי תלמידותיו שביקשו ממנו להגיע לשירות קרבי בצבא שמעו ממנו שני דברים: "הבהרתי לה שאעזור כי היא כמו ילדה שלי, ורצונו של אדם - כבודו. והדבר השני שאמרתי הוא שמאה אחוז מהבנות שביקשו ממני עזרה להגיע לקרבי, גם ביקשו אחר כך שאוציא אותם משם. היה להם מאוד קשה, לא מבחינה פיזית, אלא בגלל התרבות והמנטליות שלבחורה דתייה שיוצאת מהחממה במדרשה ונזרקת בבת אחת לצבא הגדול קשה איתם. לאחרונה היו לי שתי בנות שהתעקשו והיום הן כבר לא שם". 

"הממסד הרבני הוא בדרך כלל תגובתי למציאות", אומר הרב טהרלב ומסביר כי "בדרך כלל, קורה קודם משהו בשטח ואז באים לתת את הפתרון. אני חושב שרבנים צריכים להוביל וליזום. הסיפור של המחלקה נובע מהמציאות שיותר ויותר בנות דתיות הולכות לקרבי. זה לא מגיע מפמיניזם גדול, אלא מבנות שרצות, עושות כושר כל יום ואומרות לעצמן 'למה אני לא יכולה?', והאמת שהיא יכולה".

הרב טהרלב עם רה"מ בנט (בתקופתו כהונתו כשר הביטחון)

הרב טהרלב עם רה"מ בנט (בתקופתו כהונתו כשר הביטחון) צילום: Gershon Elinson/Flash90

"אנחנו יכולים לטמון את הראש בחול ואנחנו יכולים להגיד בואו נוביל מהלכים שייתנו מענה. תמיד יש את השאלה 'האם אנחנו נותנים לגיטימציה במהלך הזה', אבל בסופו של דבר המציאות חזקה יותר מהכול, ואם אתה נותן את המסגרת הטובה והנכונה אין מניעה שלא יתגייסו לשם בנות". 

היו קשיים מול צה"ל בתהליך הזה?

אני לא ראיתי קשיים מיוחדים. ברגע שיש אינטרס משותף פותרים את הבעיות. הבנות האלה לא יילחמו במלחמה ולא ייכנסו לעזה, אבל הן כן יעזרו במשימות בגבולות איפה שצריך, אז למה לא?

יש חששות מההקמה?

יש לי שני חששות. החשש הראשון הוא מכך שהצבא לא יעמוד בהבטחות שלו, ואני מקווה שכן כי יש לו אינטרס. החשש השני הוא מהיכולות של חלק מהבנות לעמוד באתגרים אבל הבנות שלנו תמיד לומדות על בשרן. "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן הוא נכשל בהם".

"המספרים הולכים וגדלים כל הזמן וצריך לדעת להכין את הבנות כמו שצריך לקראת זה", אומר ראש מדרשות לינדנבאום וחושף כי, "פנו אלי בנות שלומדות במדרשת 'דניאלי' מבית מכינות 'בני דוד' ביישוב עלי שמיועדת בכלל לבנות שעושות שירות לאומי, וביקשו שאעזור להן עם השירות הצבאי. יש גם בנות חרדיות שמתייעצות איתי, לא במספרים גדולים וב'שושו' אבל יש כאלה שבוחרות ללכת לצבא".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן