טיפים לאנשים עם אי-סבילות ללקטוז

סובלים מרגישות לחלב? כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על שגרת החיים

חדשות כיפה ד"ר מיכל גילאון, דיאטנית קלינית ואפידמיולוגית, מועצת החלב 25/10/12 15:20 ט בחשון התשעג

טיפים לאנשים עם אי-סבילות ללקטוז
Andy Welsher-cc-by-sa, צילום: Andy Welsher-cc-by-sa

רוב האנשים עם אי-סבילות ללקטוז יכולים לכלול חלב ומוצרי חלב בארוחותיהם מבלי לסבול מתופעות לוואי וכך להנות מהיתרונות הרבים של מוצרי החלב.

  1. התאמה אישית - המחסור בלקטאז שונה מאדם לאדם, וכך שונה גם התאמתם של מוצרי החלב והכמות הנצרכת מאדם לאדם. לכן מומלץ לבחון את רמת הסבילות האישית ולא לסמוך על המלצות כלליות. ראשית, יש להוכיח קלינית שקיימת אי-סבילות ללקטוז. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לעקוב אחר התסמינים במשך כ- 4 שבועות ולתעד אותם ביומן. בתחילה רצוי להמנע ממוצרי חלב ולבדוק אם חל שיפור בתחושות ובתסמינים, ובהמשך מומלץ להוסיף בהדרגה מוצרי חלב שונים ובכמויות הולכות וגדלות. באופן זה אפשר ללמוד אילו מוצרי חלב מתאימים ומהי כמות הלקטוז הנסבלת בכל ארוחה.
  2. כמויות מתאימות - אם חשים בתסמינים לאחר שתיית כוס חלב, כדאי לנסות מנות קטנות יותר, לעיתים תכופות יותר במשך היום. לדוגמה: לשתות ½ עד ¾ כוס חלב, מספר פעמים במשך היום.
  3. לבחור נכון - קיימים מוצרי חלב שמכילים פחות לקטוז, ביניהם: חלב דל או נטול לקטוז, יוגורט, קוטג', גבינות קשות וגבינות שעברו הבשלה (למשל גבינה שוויצרית, פרמזן וצ`דר). מוצרים אלה מספקים את אותם רכיבי תזונה חיוניים כמו מוצרי החלב האחרים.
  4. לא לבד - כדאי לשלב את מוצרי החלב בארוחה מלאה. אכילת תערובת של מזונות גורמת לשחרור איטי של הלקטוז המקל על עיכולו במערכת העיכול.
  5. החיידקים הטובים לשירות האדם - במוצרי חלב המכילים חיידקים פרוביוטיים פעילים, כמו יוגורט פרוביוטי, החיידקים מסייעים בפירוק הלקטוז ומקלים על עיכולו.
  6. השלימו את האנזים החסר - לפני אכילת מוצרי חלב ניתן להיעזר בתוספת לקטאז )האנזים המפרק את הלקטוז) בצורה נוזלית או בטבליות.