• על המקרא ותרגומיו לחיים חמיאל

    מי שבא ללמוד פרק או למזער פסוק במקרא ניתוסף לו כלי חשוב ענף פרשנות אחר, אולי החשוב שבענפי הפרשנות הקדומה, הוא הספרות התרגומית הכתובה ארמית. אין הארמית לשון ככל הלשונות הזרות האחרות* אחות היא לעברית לא רק במבנה הבלשני שלה. הספרות הארמית היהודית לחטיבותיה גם עולמה התרבותי הוא עולמה של היהדות ...

    פרופ´ משה בר אשר

    03/12/05 00:00

  • לקראת נחשים כפעם בפעם

    "וְלֹא הָלַךְ כְּפַעַם בְּפַעַם לִקְרַאת נְחָשִׁים" - מה בלעם רוצה מן הנחשים? וכי לוכד נחשים היה..?

    הרב ברוך ברנר

    02/07/04 00:00

  • חמור אחד או אחד מהם?

    דתן ואבירם יורדים אל שפל המדרגה "הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר, כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר?" -מה היא אותה השׂתררות?

    הרב ברוך ברנר

    17/06/04 00:00

  • מהו מקור הכינוי? ומהו הכינוי למקור?

    "וָאֶתְּנָה אֶת הַלְוִיִּם נְתֻנִים לְאַהֲרֹן וּלְבָנָיו מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּאֹהֶל מוֹעֵד, וּלְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל..." מדוע החזרה על השם ? מהו כינוי השם, והאם צורת המקור היא שם או פועל ?

    הרב ברוך ברנר

    04/06/04 00:00

  • עתודים - לפרשת נשא

    "וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים בָּקָר שְׁנַיִם, אֵילִם חֲמִשָּׁה, עַתּוּדִים חֲמִשָּׁה.." - עתודים - איזו מין חיה זו?

    הרב ברוך ברנר

    03/06/04 00:00

  • אשר נִקְּבוּ בשמות

    מה משמעו של הפועל נקבו?

    הרב ברוך ברנר

    20/05/04 00:00

  • טהרה = טוהר שלה?

    מה ההבדל בין טָהֳרָה לטָהֳרָהּ?

    הרב ברוך ברנר

    22/04/04 00:00

  • ארבעת המינים במוצאי שביעית

    במוצאי שנת השמיטה ישנם כמה דינים מיוחדים הנוגעים לארבעת המינים...

    הרב שי פירון

    29/02/04 00:00

  • הממתי אותו!

    "והמׁתי" - מיתה או מהומה?

    הרב ברוך ברנר

    19/02/04 00:00

  • כי לי כל הארץ

    כי לי כל הארץ - תיאור סיבה? או אולי ניגוד?

    הרב ברוך ברנר

    12/02/04 00:00

  • גְזֵרוֹת פרעה, עשר המַכּוֹת, וגִזְרוֹת הפועל

    כאשר בוחנים את הפעלים בלשון העברית, מזהים כי יש להם בדרך כלל תבניות קבועות. שבע תבניות בסיסיות קיימות לצורות הפועל, הלא הם שבעת הבנינים (פָּעַל נִפְעַל, הִפְעִיל הֻפְעַל, פִּעֵל פֻּעַל והִתְפַּעֵל).אולם, ישנו גורם חשוב נוסף הגורם לגיוון צורות הפועל, והוא קשור לטיבו המסוים של השורש שאותו אנו יוצקים לתוך התבנית. כלומר: גם כאשר מדובר על יציקת שורשים שונים לתבנית מסוימת, לבנין מסוים, נמצא שנוצרו צורות שונות של פעלים. קבוצות השורשים המתנהגים באופן מסוים כאשר נשבץ אותם בתבניות הפועל נקראות גְּזָרוֹת.נתמקד בגזרה אחת, ונצביע על כמה מלים בפרשתנו הקשורות אליה

    הרב ברוך ברנר

    22/01/04 00:00

  • תבן אין ניתן לעבדיך

    איך מבחינים בין עבר להווה בבנין נפעל? כמה רעמסס היו במצרים? ואיך המחלוקת על "ותשלח את אמתה" (שפחתה או ידה) נובעת מניקוד הכתובים?

    הרב ברוך ברנר

    15/01/04 00:00

  • יהודה אתה יודוך אחיך

    "יהודה, אתה יודוך אחיך", או שמא "יהודה אתה, יודוך אחיך"?

    הרב ברוך ברנר

    08/01/04 00:00

  • ישמעאלים מדינים מדנים ו... כנענים

    בתקופות עתיקות יותר, היו גם כן השפעות לשונית בין אזורים שונים, אך הם היו בהיקף מצומצם יותר, וארכו זמן רב הרבה יותר. השפעות כאלה יכלו לנבוע מכוחו של שלטון אימפריאלי ששפתו חדרה לכל רחבי האימפריה, אך יכלו לנבוע גם מגורמים זוטרים עממיים, אשר להם גם כן כוח רב. בפינתנו הפעם נביא לכך דוגמא מפרשתנו

    הרב ברוך ברנר

    27/12/03 00:00

  • אם מחזיר הרוח - יירד גשם?!

    "משיב הרוח ומוריד הגשם" - הסבר קצר על השורש ישב במקרא.

    עדיאל

    01/01/03 00:00

  • נוטריקון

    בכמה מקומות בחז"ל אנו נתקלים במסר נסתר המוצפן בנוטריקון כאשר עיקרו של המסר איננו מופיע בו....

    ירחם שמשוביץ

    30/12/02 00:00