סיפורי מונדיאל מלחמת ארה"ב-איראן: לקראת המשחק הכי פוליטי בתולדות המונדיאל

ארצות הברית ואיראן יפגשו הערב לקרב ישיר על מקום בשמינית גמר המונדיאל, למרות שבשני הצדדים מנסים להתעסק בכדורגל, אי אפשר לא להרגיש את המתח הפוליטי מתחת לפני השטח

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 29/11/22 15:56 ה בכסלו התשפג

מלחמת ארה"ב-איראן: לקראת המשחק הכי פוליטי בתולדות המונדיאל
ארצות הברית ואיראן, צילום: shutterstock

המשחק הכי פוליטי: היום בשעה 21:00 בערב יעלו לכר הדשא באיצטדיון אל תומאמא בקטאר נבחרות ארצות הברית ואיראן, לקרב ישיר בינהן על מקום יוקרתי בשמינית גמר המונדיאל. איך שלא נסתכל על זה, המתח הפוליטי מורגש בכל תנועה של הנבחרת האיראנית, זו לא רק המתיחות הפוליטית מול ארצות הברית האויבת הגדולה, זה גם המתיחות הפנים איראנית והמחאות הגוברות במדינה.

במשחק הראשון של איראן כל העולם חיכה לראות מה יעשו השחקנים בעת נגינת ההמנון, ואכן כשנוגן בפתח המשחק נגד אנגליה אף לא שחקן איראני אחד שר את המנון המדינה. במשחק השני זה היה נראה מעט אחרת כשהשחקנים, ככל הנראה אחרי לחצים או איומים מנציגי המשטר שעוקבים אחר כל פעולה שלהם, מלמלו קלות את המילים, ביציעים לעומת זאת נשמעו קולות הבוז. ואם כל זה לא מספיק, המשחק נגד ארצות הברית הוא משחק על כל הקופה, מי שתנצח, תעפיל.

פוליסיץ

פוליסיץ', ארה"ב חייבת ניצחון צילום: shutterstock

העיתונאים האיראנים תקפו 

גם במסיבת העיתונאים שנערכה אתמול לקראת המשחק הנפיץ, הפוליטיקה היא שנתנה את הטון. העיתונאים האיראנים לא התעסקו בכדורגל ובעיקר תקפו את מאמן הנבחרת גרג ברהאלטר והשחקן טיילר אדאמס. "איך זה לייצג מדינה גזענית?" שאל אחד העיתונאים את השחקן ואחרים הוסיפו שאלות בנושאי היחס לשחורים בארצות הברית ופריסת חיילים אמריקאים במפרץ הפרסי. אדאמס יש לציין, הגיב בדיפומטיות וענה: "לא קיים מקום בלי אפליה" אמר, "אבל אני יודע שבארה"ב אנחנו כל הזמן מנסים להשתפר, וזה הכי חשוב מבחינתי".

ארצות הברית מגיעה להתמודדות אחרי שתי תוצאות תיקו נגד וויילס ואנגליה בעוד האיראנים מגיעים לאחר הניצחון הענק על וויילס, מה שאומר שגם תוצאת תיקו עלולה להספיק להם. כשמדברים על המפגש הטעון בין ארצות הברית ואיראן אי אפשר שלא להיזכר במפגש הקודם בין הקבוצות במסגרת המונדיאל, בצרפת 1998.

ברגע אחד פירק השופט מתח פוליטי של מיליונים  

יממה לפני המפגש בין הנבחרות אז במונדיאל 98, המתח הגיע לשיא. שמועות על קבוצות טרור שינסו לפגוע באמריקאים גרמו לתגבור האבטחה סביבם, מהצד האיראני אסר המנהיג העליון חמינאי על שחקני הנבחרת ללחוץ את ידי האמריקאים. בפיפ"א ניסו למסמס את המתח הפוליטי במשחק ודאגו שהשחקנים יעלו לכר הדשא עם פרח לבן, אבל אלפי מתנגדי משטר איראני דאגו לקנות כרטיסים למשחק במטרה למחות נגד המשטר.

התמונה האייקונית של שחקני הנבחרות:

https://twitter.com/delphinoto/status/1597443971349086209

ברגע שהשחקנים עלו למגש וההמנונים נוגנו המתח היה בשיאו, אבל אז הורה שופט המשחק, אורס מאייר השוויצרי לשחקנים להתגודד יחד לתמונה משותפת, השחקנים אכן התקבצו וברגע אחד התפוגג המתח הרב ששרר באיצטדיון והתמונה הפכה לאייקונית. מלבד המתח מחוץ לדשא, היה גם משחק.

האיראנים והאמריקאים שהיו שוות בכוחן קיוו לניצחון שישאיר עבורן סיכוי להעפיל לשמינית הגמר. את האיראנים, להם זה היה מונדיאל ראשון בהיסטוריה, הוביל ג'אלל טאלבי, גולה איראני שחי בארצות הברית ומונה לתפקיד רק חודש וחצי לפני הטורניר לאחר שנתקעה הנבחרת ללא מאמן. על הדשא היו לאיראנים כמה כוכבים צעירים כמו מהדי מדאוויקיה וכוכב הנבחרת עלי דאי, מהצד השני לאמריקאים גם היו משפר כוכבים כמו השוער קייסי קלר וקלאודיו ריינה.

נבחרת איראן

נבחרת איראן צילום: shutterstock

בסוף היה גם משחק

המשחק נפתח באופן שקול אך בדקה ה-40 היו אלה האיראנים שעלו ליתרון מרגליו של אסטילי. במחצית השני הארצות הברית תקפה בניסיון להשיג את השוויון המיוחל, אך אז בדקה ה-83 הגיעה הרגע של מדאוויקיה, הוא קיבל את הכדור בצד שמאל פנוי לחלוטין ורץ כמעט חצי מגרש, נכנס לרחבה וירה פצצה לפינה, האיראנים עלו ליתרון מבטיח. ארצות הברית הצליחה עוד לצמק בדקה ה-87 אך לא יותר מזה. במשחק הכי פוליטי במונדיאל, היו אלה האיראנים שיצאו עם ידם על העליונה. 

לא משנה מי תנצח היום בשחזור הקרב הגדול ההוא, מה שבטוח הוא שגם מהמשחק הזה יצאו סיפורים שילוו אותנו גם בעוד עשרים שנה. וגם, למרות שלפעמים קשה לזכור, זה יהיה פשוט משחק כדורגל טוב.