סיפורי מונדיאל שחקן ומאמן: הסיפור המופלא של נבחרת סנגל 2002

נבחרת סנגל תפתח היום את משחקיה במונדיאל במשחק נגד הולנד. הזדמנות להיזכר בנבחרת שהדהימה את העולם במונדיאל 2002, עם הקפטן אליו סיסה - מאמן סנגל כיום | כתבה ראשונה בסדרה

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 21/11/22 15:17 כז בחשון התשפג

שחקן ומאמן: הסיפור המופלא של נבחרת סנגל 2002
אוהדי סנגל, צילום: shutterstock

מונדיאל 2022: נבחרת סנגל תפתח היום את הופעותיה במונדיאל במשחק נגד הולנד. הסנגלים מגיעים למונדיאל בתחושות מעורבות, מצד אחד סנגל היא אלופת אפריקה הגאה ומצד שני רגע לפני המונדיאל היא איבדה את הכוכב הכי גדול שלה, סדיו מאנה שנפצע ולא יהיה במונדיאל. עשרים שנה אחרי שהפתיעו את כל העולם והיו אחת מהפתעות מונדיאל 2002, חולמים בסנגל לעשות היסטוריה גם במונדיאל הזה.

שני מאמנים, סיפורה של נבחרת סנגל

את עונת 98\97 העבירה קבוצת סדאן בליגה השלישית בצרפת, בסיומה היא מסיימת במקום השני ועולה לליגה הצרפתית השניה. למה אנחנו מדברים על עונת 98/97 של סדאן? בגלל שניים: ברונו מצ'ו  ואליו סיסה. אבל את ההיסטוריה הם יעשו בקבוצה הבאה בה ישתפו פעולה, יותר נכון נבחרת. סנגל 2002

בשנת 2000 מצ'ו מתמנה למאמן סנגל ובונה את הנבחרת על שחקנים שמשחקים באירופה, בעיקר בצרפת. אחד מהם הוא אליו סיסה. סיסה עזב את סנגל בגיל 9 וגדל בקבוצות הנוער של ליל, משם עבר לעונה אחת בסדאן של מצ'ו. בהמשך הוא שיחק בפריז סן ז'רמן ואת העונה שלפני המונדיאל הוא העביר עם מונפלייה. את האליפות בצרפת באותה עונה, לקחה ליון במחזור האחרון כשהיא מנצחת את לאנס וזוכה על חשבונה באליפות. אחד הכוכבים של לאנס הוא גיבור אחר של סנגל 2002, אל חאג'י דיוף.

נבחרת סנגל

נבחרת סנגל צילום: shutterstock

חצי שנה לפני המונדיאל מצ'ו וסנגל יוצאים לאליפות אפריקה במאלי שם הם עושים היסטוריה ומעפילים בפעם הראשונה לגמר. הגמר נגד קמרון מסתיים ב0-0 וניגשים לפנדלים. את הפנדל החמישי והמכריע של סנגל לוקח אליו סיסה. הוא מניח את הכדור על הנקודה הלבנה ומתחיל ללכת. הוא מסתכל על הקהל, הפנים שלו משדרות רוגע וביטחון. הוא עושה עוד סיבוב קטן ואז בתנועה חדה, מסתובב ובועט פצצה. סיסה מחטיא, קמרון אלופת אפריקה.

למשחק הפתיחה של מונדיאל 2002 בסיאול, עולות צרפת אלופת העולם עמוסת הכוכבים וסנגל בהופעת בכורה במונדיאל. צרפת פותחת חזק אבל דווקא סנגל עולה ליתרון. אל חאג'י דיוף מעביר כדור רוחב למרכז הרחבה. הכדור פוגע בפטי, מטעה את ברטז וחוזר לרגל של פאפא בובה דיוף שדוחק אותו פנימה. 1-0  לסנגל. הצרפתים תוקפים ללא הפסקה אבל עד הסיום לא מצליחים לכבוש. סנגל עם ניצחון היסטורי.

הנס של סנגל

במשחק השני סנגל פוגשת את דנמרק שניצחה את אורוגוואי. הדנים יורדים למחצית ביתרון 1-0 משער של יון דאל תומסון. במחצית השניה סנגל משווה משער של דיאאו שגם מורחק בהמשך. המשחק מסתיים בתיקו 1-1. במשחק הסיום סנגל פוגשת את אורוגוואי כשהיא יודעת שמספיק לה תיקו כדי להעלות. הסנגלים באו לדרוס ויורדים למחצית ביתרון 3-0. במחצית השניה הכל מתהפך, שער מהיר של מוראלס מצמק עבור אורוגוואי ובדקה ה-69 דייגו פורלאן כובש את אחד השערים היפים במונדיאל ומצמק ל3-2.

בדקה ה88 פנדל לאורוגוואי ואלבארו רקובה משווה, עוד אחד ואורוגוואי מעפילה. דקה 92, קרן לאורוגוואי, הכדור מורחק ומגיע לוארלה שבועט מ-40 מטר הכדור נהדף מקו השער ע"י הבלם דיאטה וניתז לגובה, מטר מהשער, מוראלס הפנוי עולה לכדור ומול שער חשוף נוגח החוצה. סנגל ניצלת ומעפילה לשמינית הגמר.

סדיו מאנה, לא יהיה במונדיאל

סדיו מאנה, לא יהיה במונדיאל צילום: shutterstock

בשמינית הגמר חיכתה שבדיה המפתיעה שהדיחה את ארגנטינה. בדקה ה-11 קרן לשבדיה ואנריק לארסון מנצל יציאה רעה של השוער הסנגלי ונוגח פנימה, 1-0. דקה 37, הכדור מגיע לאל חאג'י דיוף שנוגח את הכדור להנרי קמארה מחוץ לרחבה, הוא עוצר את הכדור מוקף בשלושה שבדים, מטעה ובועט שטוח פנימה. 1-1. בדקה ה-75 נכנס בשבדיה חלוץ צעיר ומבטיח, זלטן איברהימוביץ'. שתי הקבוצות לא מצליחות לכבוש, המשחק הולך להארכה.

שער הזהב, פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה

במונדיאל 2002 עדיין שיחקו עם שער הזהב, כך ששתי הקבוצות יודעות, שער והמשחק נגמר. השבדים היו קרובים לניצחון עם בעיטה לקורה של סוונסון אחרי סבסוב ענק ברחבה אבל בדקה ה-104 הכדור מגיע לטאיוו הסנגלי, הנרי קמארה עושה תנועה לעומק וטאיוו מוסר לו בעקב. קמארה שועט לרחבה, עובר שחקן שבדי ובועט שוב שטוח ומדוייק, הכדור פוגע בקורה ונכנס. סנגל ברבע גמר מונדיאל.

רבע הגמר באוסאקה, יפן הפגיש שתי הפתעות גדולות של המונדיאל סנגל וטורקיה בקרב על כרטיס סנסציוני לחצי הגמר. סנגל פותחת טוב כשאל חאג'י דיוף ממשיך ביכולת הטובה שלו אבל לקראת סוף המחצית הטורקים מתעוררים. אבל  החמצות ענק של הקפטן הטורקי האקן שוקור מורידות את הקבוצות למחצית בשוויון.

המחצית השניה ממשיכה בקצב גבוה אבל גם בה שתי הקבוצות לא מצליחות להבקיע, נכנסים להארכה. סנגל של 2002 תבין מהר מאוד שפעם אתה למעלה ופעם אתה למטה. שישה ימים בדיוק, אחרי שניצחו את שוודיה בשער זהב, המזל הלך נגדם. עם תחילת הארכה, בדקה ה-94 הכדור אצל טורקיה באגף הימני, אומית דובאלה מגביה לרחבה, מנסיז הטורקי מסתנן בין שני הבלמים הסנגלים ובועט את הכדור לרשת. שחקני סנגל מחזיקים את הראש, סנגל בחוץ, טורקיה בחצי הגמר.

אוהד סנגלי

אוהד סנגלי צילום: shutterstock

שוב אלופת אפריקה, שוב מעפילה למונדיאל

עשרים שנה קדימה, גמר אליפות אפריקה בקמרון, מצרים נגד סנגל. ההארכה מסתיימת בשוויון וניגשים לפנדלים. את הפנדל החמישי והמכריע של סנגל לוקח סדיו מאנה, על הספסל המאמן הסנגלי מחכה לסגירת מעגל, למאמן קוראים אליו סיסה. מאנה בועט מכל הלב וכובש, סנגל אלופת אפריקה בפעם הראשונה. חודש וחצי מאוחר יותר שוב מצרים נגד סנגל, שוב הארכה, שוב פנדלים ושוב סדיו מאנה עומד על הנקודה הלבנה עם הפנדל המכריע, הפעם על כרטיס למונדיאל. 

עשרים שנה אחרי המונדיאל ההוא וארבע שנים אחרי הטראומה ברוסיה 2018, שם סנגל סיימה את שלב הבתים באותו מאזן בדיוק כמו יפן, אך הפסידה את העליה לשמינית הגמר בגלל שהיו לה יותר כרטיסים צהובים. סדיו מאנה בועט את הפנדל וכובש. סנגל שוב במונדיאל. אז מאנה לא יהיה במונדיאל, אבל אליו סיסה ושאר הכוכבים יהיו ומבחינתם, הם באים לעשות שוב היסטוריה.

ברונו מצו נפטר בשנת 2013

פאפא בובה דיופ נפטר בשנת 2020

 

צפו בתקציר, קטאר נגד אקוודור:

באדיבות כאן 11 - המשדר הרשמי של מונדיאל 2022. שידורים חיים, תקצירים, סטטיסטיקות ועוד מחכים לכם בעמוד המונדיאל של כאן