מבחן דרכים - יונדאי קונה היברידי

יונדאי הוא מותג הרכב הנמכר ביותר בשנת 2020, בעיקר בזכות מגוון רכבי הפנאי והרכבים ההיברידיים שהציע. הקונה ההיברידית היא רכב הפנאי של היצרן, איך הוא מצליח לשלב את שתי המגמות?

חדשות כיפה מוטי שטרן 17/01/21 12:43 ד בשבט התשפא

מבחן דרכים - יונדאי קונה היברידי
יונדאי קונה היברידית, צילום: מוטי שטרן

למבחן הדרכים הקודם באתר כיפה, התייצבה הקונה עם יחידת ההנעה החזקה (177 כ"ס) בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV) ועם הנעה כפולה (4X4) נדירה בקטגוריה זו. הגרסה ההיברידית שלה שהושקה לפני מספר חודשים שמטבע הדברים מציגה צריכת דלק נמוכה מהווה תשובה לתלונה העיקרית על צריכת הדלק הגבוהה בגרסת הטורבו בנין החזקה.
הקונה ההיברידית נמכרת (לצד גרסאות הטורבו בנזין עם הנעה קדמית) בשתי רמות אבזור ועם יחידת הנעה הכוללת מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, מנוי חשמלי ותיבת  6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים המוכרת
מהאיוניק המשפחתית:

  • פרמיום – 141,900 ₪
  • פרסטיג' – 142,900 ₪ (רכב המבחן)
עיצוב הקונה מיוחד גם עם הנעה היברידית

עיצוב הקונה מיוחד גם עם הנעה היברידיתצילום: מוטי שטרן

עיצוב הקונה נותר מיוחד ובולט עם חזית אגרסיבית הכוללת פנסים בשלושה מפלסים, כאשר חיפוי הפלסטיק של קשתות הגלגלים הקדמיים "גולש" לכיוון החזית ומקיף את הפנסים הקדמיים. גם חיפוי קשתות הגלגלים האחוריים שולח זרועות ומקיף את החלק התחתון של הפנסים האחוריים (יש גם פנסים אחוריים צרים במפלס גבוה). הצבע הלבן של רכב המבחן מבליט את חיפויי הפלסטיק השחורים הבולטים ומדגיש את העיצוב הייחודי שלו. חישוקי הגלגלים הוקטנו ל- 16 אינץ' וכך גם פסי נשיאת המטען שהוסרו לטובת הקטנת צריכת הדלק. כיתובי "Blue Drive" בצדי הרכב ו- "Hybrid" בדלת תא המטען הם העדות היחידה להנעה ההיברידית של הקונה.

אבזור הבטיחות והנוחות טובים, איכות ההרכבה מצוינת ואיכות הפלסטיק בתא הנוסעים של הקונה פשוטה

אבזור הבטיחות והנוחות טובים, איכות ההרכבה מצוינת ואיכות הפלסטיק בתא הנוסעים של הקונה פשוטהצילום: מוטי שטרן

גם בתוך תא הנוסעים לוח השעונים אשר חלקו השמאלי כולל מד כוח (במקום שעוד סל"ד) מהווה את העדות היחידה לעובדה שמדובר בגרסה היברידית. סוללות המנוע החשמלי גם לא משפיעות על נפח תא המטען בנפח 361 די ממוצעים לקטגוריה (וערכת ניפוח במקום גלגל חלופי, גם זה וויתור לטובת שיפור צריכת הדלק). האורך הכללי ובסיס הגלגלים שעומדים 416.5 ו- 260 ס"מ בהתאמה יוצרים תא נוסעים לא מרווח שגובה מחיר בעיקר במושב האחורי והופכים את מרווח הברכיים בו למצומצם למדי, 180 הס"מ של ממד הרוחב נדיבים יחסית לקטגוריה משפרים את המצב שם. לעומת העיצוב החיצוני הבולט, בתוך הרכב העיצוב מופנם למדי. איכות ההרכבה מצוינת אך הפלסטיקה קשיחה ופחות נעימה למגע.
איבזור הבטיחות כולל: 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת ערנות נהג. בגרסת ה
- Supreme מתווספים גם בקרת שטח "מת" במראות הצד והתראה על רכב חוצה בנסיעה לאחור.בגרסת הפרסטיג' מתווספים גם: כניסה והנעה ללא מפתח, תאורת LED אחורית וחיישני חניה אחוריים מקוריים. גם אבזור הבטיחות לא רע וכולל בפרימיום: 6 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב ובקרת ערנות נהג. הפרסטיג' כוללת בנוסף גם בקרת שטח "מת" במראות הצד והתראה על רכב חוצה בנסיעה לאחור.

יחידת ההנעה ההיברידית חסכונית כמצופה והיא הגרסה הרגועה של הקונה

יחידת ההנעה ההיברידית חסכונית כמצופה והיא הגרסה הרגועה של הקונהצילום: מוטי שטרן

כאמור, יחידת ההנעה של הקונה ההיברידית זהה לזו שבאיוניק עם מנוע 1.6 בנזין ומנוע חשמלי המפיקים יחדיו 141 כ"ס ו- 27 קג"מ ותיבת 6 הילוכים רובוטית דו מצמדית. זוהי יחידת כוח טובה המספקת ביצועים טובים למדי (אך נמוכים לעומת גרסת הטורבו בנזין המאוד חזקה). עם מרווח גחון צנום למדי של 17 ס"מ, העבירות מחוץ לכביש קצת יותר טובה מזו של רכב משפחתי סטנדרטי.
מושבי הקונה קשיחים למדי ומספקים אחיזה טובה ומתבררים כנוחים למדי בנסיעות ארוכות. תנוחת הישיבה לא גבוהה במיוחד אך מעניקה ראות טובה קדימה ולצדדים, הראות מאחורה מוגבלת בגלל השמשה הצרה, מזל שיש מלמת רוורס טובה המפצה על כך.
הנדסת האנוש טובה וכל מי שנהג ביונדאי (או בקיה) ישתלט בקלות על תפעול כל מערכות הרכב. ההתממשקות לטלפון מתבצעת בקלות וקל לתפעל באמצעותו את
WAZE ואפליקציות מוזיקה. לוח השעונים יהיה מוכר לכל מי שנהג באיוניק וכמוה, יש גם אפשרות להצגת מידע על צריכת האנרגיה במסך המולטימדיה. הנסיעה בקונה שקטה למדי ולרכב חודרים בעיקר רעשי רוח במהירות גבוהה, כמו כן המעבר בין נסיעה בכוח מנוע הבנזין או חשמלי מורגשת בעיקר בהיבט הווקאלי.
תיבת ההילוכים כפולת המצמדים בשילוב המנוע החשמלי תורמת לנסיעה חלקה כבר מעמידה ומספקת כוח זמין ומידי במאמץ או בזמן עקיפה. במצב ספורט, ניתן להעביר הילוכים באמצעות מנופים משני צידי ההגה (בזמן נסיעה במצב חסכון, לחיצה על שני המנופים בבת אחת מעבירה את הרכב למצב ספורט זמני, יעיל ושימושי בזמן עקיפה). הסוללות הממוקמות בתחתית המרכב תורמות ליציבות הקונה ועם מתלים רכים יותר הופכות את הנסיעה בה לנוחה יותר מאחותה בעלת מנוע הטורבו. צריכת הדלק במהלך המבחן המאומץ עמדה כ- 16 ק"מ לליטר ולהערכתי, בנסיעה מנהלתית יכולה להשתפר בקלות ל- 18-19 ק"מ לליטר.
מערכת תיקון הסטייה מנתיב מתפקדת היטב וחסרונה של בקרת שיוט אדפטיבית מורגש בייחוד לאור העובדה שהיא מצוידת בבלם יד חשמלי שהשילוב ביניהם יכול היה לספק מצב "פקק, יעיל ושימושי.

WOW, הקונה של יונדאי מצליחה לשלב בין רכב פנאי להנעה היברידית

WOW, הקונה של יונדאי מצליחה לשלב בין רכב פנאי להנעה היברידיתצילום: מוטי שטרן

יונדאי קונה בכל גרסאותיה מהווה אופציה מעניינת בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים. גרסת הטורבו החזקה מציעה את הביצועים הטובים בקטגוריה אך גובה מחיר בצריכת הדלק ונוחות הנסיעה. הגרסת ההיברידית כמעט ייחודית בקטגוריה זו לצד טויוטה CHR. הגרסה ההיברידית דורשת תוספת של בין 7,000 ₪ ל- 15,000 ₪ (תלוי ברמת האבזור) לעומת גרסת הבנזין ולצד צריכת דלק טובה יותר, משפרת גם את איכות הנסיעה. בגרסתה ההיברידית, מחיר הקונה מציב אותה בטווח העליון של הקטגוריה, אך היא זולה יחסית ל-CHR המתחרה ומציעה מרווח טוב יותר במושב האחורי ובתא המטען (אך נעדרת בקרת שיוט אדפטיבית). הקונה ההיברידית מתאימה למי שגומע קילומטרים רבים אך מסתובב באזורים מאותגרי חניה (בזכות מרכב הקצר בכ-40 ס"מ משמעותיים מהאיוניק ו-20 ס"מ מקיה נירו). הקונה גם משתלמת למקבלי רכב צמוד בזכות 500 ₪ הנחה בשווי השימוש ההופכים אותה למשתלמת למדי למקבלי הרכב הצמוד. החסרון העיקרי הוא היעדר בקרת שיוט אדפטיבית ומרווח מצומצם במושב האחורי לעומת מתחרות מרווחות כמו סקודה קאמיק.

בתוספת של 1,000 ₪ בלבד בין מחיר גרסת הפרימיום הבסיסית לזה של הפרסטיג' הבכירה מוסיף לאבזור הבטיחות בקרת שטח "מת" במראות הצד והתראה על רכב חוצה בנסיעה לאחור, ולכן הפרסטיג' היא הגרסה המומלצת של הקונה ההיברידית