מבחן דרכים - סקודה קאמיק (KAMIQ)

הקאמיק, רכב הפנאי הקטן של סקודה "סוגר פינות" של סקודה בכלל ושל חברת האם פולקסוואגן בכלל. הוא עושה זאת תוך שמירה על המסורת הוותיקה של סקודה מחד ובשפה החדשה של סקודה מאידך

חדשות כיפה מוטי שטרן 18/08/20 12:33 כח באב התשפ

מבחן דרכים - סקודה קאמיק (KAMIQ)
סקודה קאמיק, צילום: מוטי שטרן

סקודה קאמיק הוא רכב פנאי קטן המייצג את סקודה בקטגוריית B-SUV – רכבי פנאי המבוססים על רכבי סופר-מיני ואיתו משלימה סקודה את מגוון רכבי הפנאי שלה בשלוש הקטגוריות העיקריות של רכבי הפנאי: קודיאק בקטגוריית D-SUV וקארוק בקטגוריית C-SUV (שלושתם גם שומרים על הכלל שהאות הראשונה מתחילה ב-K והאות האחרונה היא Q).

הקאמיק גם משלים את היצע מגוון רכבי הפנאי בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים במותגי המאסה של קבוצת פולקסוואגן ומעתה יש לה ייצוג בכל אחד מארבעת המותגים בקטגוריית B-SUV: אאודי Q2, פולקסוואגן T-Cross, סיאט ארונה וסקודה קאמיק. בניגוד לאחיו הגדולים, הקודיאק והקארוק, הקאמיק איננו הרכב הראשון המייצג את סקודה בקטגוריה אליה הוא משויך – הקאמיק מחליף באיחור את סקודה ייטי (מראשוני רכבי הפנאי הקטנים).

סקודה קאמיק הגיע לארץ בתחילת 2020 והוא מוצע עם שתי יחידות הנעה ושתי רמות אבזור:

  • 1.0 Ambition –124,990 ₪

  • 1.5 Ambition –130,990 ₪

  • 1.0 Style –  134,990 ₪ (רכב המבחן)

  • 1.5 Style – 140,990 ₪

סקודה ייטי ויורשו סקודה קאמיק

סקודה ייטי ויורשו סקודה קאמיקצילום: מוטי שטרן

 

הקאמיק משמר את מסורת סקודה עם עיצוב סולידי ומופנם, לא תמצאו כאן סממני רכבי פנאי (למעט פסי גגון כסופים) והוא נראה יותר כרכב סטיישן מוגבה או בקיצור סקאלה שגבוהה. הקאמיק לא מתאים למי שאוהב לבלוט, אנשים כאלה יימצאו את פג'ו 2008 או ניסאן ג'וק מתאימים להם יותר.

כמו הסקאלה שהזכרנו, גם הקאמיק מאמץ את שפת העיצוב החדשה של סקודה עם עיצוב פחות רבוע, פנסי קדמיים צרים בשני מפלסים, כאשר העליון הוא במרקם קריסטל. גם הפנסים האחוריים מהווים חלק משפת העיצוב החדשה של סקודה והם צרים וארוכים ומתעקלים כלפי מטה בקצוות הרכב וביניהם באותיות נפרדות מופיע הכיתוב Š k o d a. עיצוב צדי הרכב מינימליסטי ומאופק ובדגם ה- Style של רכב המבחן, חישוקי 17 אינץ' לא סולידיים בכלל שוברים את האיפוק. בניגוד לרבים מדגמי סקודה – את הקאמי קנית לרכוש במגוון רחב של צבעים, בהם גם כמה צבעים עזים: ירוק, שני גוונים של אדום וכחול, רכב המבחן בצבע כחול מרוצים נראה מצוין ופחות מאופק.

 עיצוב הקאמיק משמר את המסורת של סקודה ומאמץ את שפת העיצוב החדשה של המותג

עיצוב הקאמיק משמר את המסורת של סקודה ומאמץ את שפת העיצוב החדשה של המותגצילום: מוטי שטרן

 

החל מהדור הראשון של האוקטביה, צברה סקודה מוניטין בתחום תכנון תאי נוסעים (ומטען) מרווחים ויעילים כשתמיד המרווח והגודל שלהם ניצבו בראש הקטגוריה שלהם או אפילו את זו שמעיליה.

גם הקאמיק עם בסיס גלגלים של 265.1 ס"מ מהגדולים בקטגוריה ואף גדול מזה שברכבים מקטגוריית C-SUV – תא הנוסעים של הקאמיק מרווח מאוד בשתי שורות המושבים, ארבעה מבוגרים יישבו בה בנוחות (בולט לטובה המושב האחורי המרווח) ורק ממד הרוחב יקשה על אכלוס 3 מבוגרים בשורה השנייה. לטובת ההורים, מצויידת הקאמיק בעיגוני ISOFIX במושבים הקיצוניים של השורה השנייה וגם במושב הנוסע הקדמי.
הנפח הרשמי של תא המטען עומד 363 ליטרים, אך בפועל הוא מרווח (עמד במשימה של הובלת 2 כסאות ים רחבים שאינם מתקפלים ללא צורך בהסרת מדף תא המטען). רכב המבחן בגרסת Style מצויד ברשתות, ווים ואביזרים נוספים בתא המטען שבזכותם גם חפצים קטנים לא יטיילו ברחבי תא המטען ויגיעו בשלום ליעדם.

השילוב של חלונות גדולים המכניסים המון אור לתא הנוסעים וצבע בהיר חלקי בריפוד המושבים ובדיפון הדלתות הופך את תא הנוסעים למקום נעים מאוד לשהייה. עיצוב תא הנוסעים מיישר קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן וכולל מסך מולטימדיה צף הממוקם מעל פתחי המיזוג המרכזיים והגה קטום בחלקו התחתון. איכות החומרים טובה מאוד בחלק העליון וכוללת פלסטיק עבה, רך ונעים למגע, ככל שיורדים למטה, הפלסטיק הופך לקשיח יותר ואיכות ההרכבה הטובה אחידה בכל תא הנוסעים.

חלונות גדולים וריפוד בהיר הופכים את תא הנוסעים של הקאמיק למואר ואוורירי, המרווח בשתי שורות המושבים מצוין לארבעה נוסעים ותא המטען מצויד במגוון אביזרי עיגון

חלונות גדולים וריפוד בהיר הופכים את תא הנוסעים של הקאמיק למואר ואוורירי, המרווח בשתי שורות המושבים מצוין לארבעה נוסעים ותא המטען מצויד במגוון אביזרי עיגוןצילום: מוטי שטרן

 

חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית סקודה ראויה להערכה על כך שאבזור הבטיחות עשיר וזהה בכל רמות הגימור וכבר בגרסת הבסיס תמצאו פריטי אבזור שאינם טריוויאליים בקטגוריה זו: מערכת התראה על רכב ב"שטח מת" של מראות הצד ו-9 כריות אוויר. סופסוף, רמת האבזור הבסיסית – Ambition כוללת מצלמת רוורס מקורית (פריט אבזור בטיחותי שעד עכשיו הופיע בסקודה רק ברמות האבזור הבכירות), בקרת שיוט אדפטיבית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית וחיישני חניה אחוריים מקוריים – המזכים את הקאמיק בציון 7 (מתוך 8) בדירוג הבטיחות של משרד התחבורה.

רמת האבזור Ambition כוללת בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור, כיוונון גובה בשני המושבים הקדמיים, משענות יד מקדימה ומאחור, מערכת מולטימדיה בגודל 8 אינץ' הכוללת שיקוף הטלפון באמצעות AndroidAuto / Apply CarPlay ו-4 שקעי טעינה מסוג USB Type C (שניים מקדימה ושניים מאחור), קיפול חשמלי למראות וחישוקי 16 אינץ.
ברמת האבזור Style מתווספים גם לוח שעונים דיגיטאלי, בורר מצבי נהיגה, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, אפשרות להעברת הילוכים מההגה, אביזרים לתא המטען, חישוקי 17 אינץ', תאורץ LED מלאה ואיתות LED דינאמי אחורי.

 מערכת מולטימדיה מצוינת, דוברת עברית דרכה ניתן לשלוט במצבי הנסיעה ובהגדרות לוח המחוונים הווירטואלי

מערכת מולטימדיה מצוינת, דוברת עברית דרכה ניתן לשלוט במצבי הנסיעה ובהגדרות לוח המחוונים הווירטואליצילום: מוטי שטרן

 

 

הקאמיק מוצעת עם שתי יחידות הנעה המשמשות מגוון רחב של רכבים של קונצרן פולקסוואגן:

  • 1.0 ליטר טורבו בנזין, 3 צילינדרים, 115 כ"ס ו- 20.3 קג"מ מומנט

  • 1.5 ליטר טורבו בנזין, 4 צילינדרים, 150 כ"ס ו- 25.4 קג"מ מומנט

שני המנועים משודכים לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים (DSG). רכב המבחן הגיע עם המנוע בנפח ליטר והמבחן מתייחס בעיקר אליו (את המנוע החזק אני מכיר ומוקיר משימוש יומיומי ברכב שלי...).

יחידת ההנעה צנומת הנפח מוכרת לי מרכבים רבים שבחנתי: פולקסוואגן פולו, סקאלה, אוקטביה וקארוק (2 האחרונות כבר אינן משווקות עם מנוע זה) וכבר הוכיחה את עצמה כמספקת גם ברכבים גדולים מהסקאלה (אוקטביה וקארוק). למרות שהמומנט המרבי מושג בסל"ד גבוה יחסית למנועי טורבו (2000 סל"ד) המנוע הצנום גמיש וביחד עם הציבה הרובוטית מעניקים לנהג כוח זמין במרבית המצבים. פעולת התיבה חלקה והיא ממהרת להעלות הילוכים, תחום בו התיבה פחות ממהרת הוא השילוב הראשוני להילוך מעמידה הגורם להשהיה קלה בתאוצה הראשונית ועדיין מציגה הסקאלה ביצועים מצוינים עם מהירות מרבית של 193 קמ"ש ותאוצה למאה קמ"ש ב-10 שניות.

מתלי הקאמיק מכוילים על הצד הרך של הסקאלה ולמרות וביחד עם צמיגים בחתך גבוה (60 מ"מ) מתקבלת בקאמיק נוחות נסיעה מצוינת. בידוד הרעשים תורם גם הוא לנינוחות הנסיעה ומערכות הבטיחות האקטיביות מסייעות לגמוע מרחקים ארוכים בנינוחות (ראוי לציין את החיווי הבולט להתראת רכב ב"שטח מת" במראות הצד באמצעות נורה כתומה הממוקמת ב"דופן" גוף מראת הצד הפונה לכיוון הפנים). אם כבר הזכרנו רעשים, המנוע משולש הצילינדרים משמיע גרגור וצליל ספורטיבי וכיאה למנועים מודרניים מסוגו איננו סובל מרעידות.

הנדסת האנוש כרגיל בסקודה מצוינת ובתוך זמן קצר גן מי שלא נהג בסקודה יתמצא בה בקלות.
לוח המחוונים הווירטואלי שברכב המבחן מאפשר להציג את נתוני הדרך והרכב במגוון רחב של תצוגות ומהווה גימיק נחמד.

מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים דוברים עברית מלאה (אם כי מצאתי טעות תרגום חביבה – הגדרות התאורה Light מופיע בעברית כ"קל"), איכות המסך טובה והתצוגה בו ברורה גם בשמש ישירה.   

אבזור בטיחותי עשיר ויוצא דופן בכל רמות הגימור, מרווח פנימי, נוחות ויחידות הנעה יעילות ממצבים את הקאמיק כאחד מהטובים בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים

אבזור בטיחותי עשיר ויוצא דופן בכל רמות הגימור, מרווח פנימי, נוחות ויחידות הנעה יעילות ממצבים את הקאמיק כאחד מהטובים בקטגורית רכבי הפנאי הקטניםצילום: מוטי שטרן

 

 

במבחן הדרכים של הסקאלה הצעתי את הקאמיק כאלטרנטיבה זולה לרמת האבזור Style של הסקאלה. אומנם רכב המבחן היה ברמת האבזור הגבוהה Style אך העובדה שאבזור הבטיחות עשיר מאוד כבר ברמת האבזור Ambition מובילה אותי למסקנה שזוהי רמת האבזור המשתלמת. הפרש של 10,000 ₪ בין רמות האבזור בשתי יחידות ההנעה והעובדה שכבר ב- Ambition רשימת האבזור יותר ממספקת מובילים אותי להמליץ עליה.

ההפרש הקטן (6,000 ₪) בין המנוע הקטן לגדול מוביל אותי להמלצה עליו ובסיכומו של מבחן אני ממליץ על הקאמיק בגרסה הכי שונה מרכב המבחן – 1.5 Ambition, אך גם מי שיסתפק במנוע הקטן (שהוכיח את עצמו ברכבים גדולים יותר) ייהנה מרכב מצוין מהטובים בקטגוריה , מרווח, יעיל, נוח ובעיקר בטיחותי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן