מבחן דרכים – יונדאי קונה

מצויד במנוע טורבו חזק, הנעת 4X4 ואבזור בטיחות עשיר, מציע היונדאי קונה חבילה ייחודית בקבוצת הג'יפונים הקטנים. אז מי קונה את הקונה?

חדשות כיפה מוטי שטרן 30/12/18 10:44 כב בטבת התשעט

מבחן דרכים – יונדאי קונה
יונדאי קונה , צילום: מוטי שטרן

עד אמצע שנות התשעים, לרכב שסווג תחת הקטגוריה "ג'יפ" הייתה הנעה לכל הגלגלים, שלדת סולם נפרדת וכמובן יכולת שטח. טויוטה RAV4 היה הראשון שהציע רכב עם עיצוב בסגנון "רכב שטח" אך עם מכלולי הנעה רגילים ולמעט מרווח גחון גבוה יותר, לא היה לו יתרון על רכב פרטי מחוץ לכביש. בעקבות ההצלחה של טויוטה RAV4 הציגו יצרנים נוספים רכבים עם עיצוב שטח ומכלולי הנעה רגילים (ניסאן קשקאי, סקודה קארוק, יונדאי טוסון וכמובן קיה ספורטאז'). בתחילת העשור הנוכחי הציגה ניסאן את הג'וק – ג'יפון מבוסס סופר מיני ויצרה את קטגוריית הג'יפונים הקטנים, יצרני הרכב האחרים הציגו מתחרים רבים בקטגוריה זו (רנו קפצ'ור, אופל קרוסלנד, סיטרואן C3 AirCross ועוד). בין שתי הקטגוריות נופלים ג'יפונים קטנים עם מנועים גדולים וחזקים. הנציגים הבולטים של הקטגוריה הם מיצובישי ASX ומאזדה CX3, שניהם מצויידים במנועי 2 ליטר והמידות שלהם קצת יותר גדולות מהג'יפונים הקטנים. יונדאי קונה שמשווק בארץ כמעט שנה מצטרף לקבוצת הביניים ומציע יחידת הנעה חזקה ויתרון נוסף – הנעה לכל הגלגלים וכל זה במעטפת של עיצוב שקשה להתעלם ממנו.
הקונה משווק עם יחידת הנעה חזקה אחת, מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטר המפיק 177 כ"ס, תיבת 7 הילוכים כפולת מצמדת והנעה לכל הגלגלים (4X4) ושלוש רמות אבזור: Premium (133,900 ₪), Prestige (138,900 ₪) ו- Premium (139,900 ₪).
רכב המבחן היה ברמת האבזור Prestige.

מנוע טורבו והנעת 4X4 ובקרת ירידה במורד מעניקים עוצמה ויציבות

מנוע טורבו והנעת 4X4 ובקרת ירידה במורד מעניקים עוצמה ויציבותצילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

רכבי הדגמה צבועים בצבע שחור, הצבע השחור יוצר תדמית מכובדת ורשמית יותר לרכב. היונדאי קונה שהתייצב למבחן היה שחור גם הוא, אך לדעתי זהו פספוס כי הצבע השחור מטשטש מאפייני עיצוב ייחודיים לקונה, כמו קשתות הגלגלים השחורות הנמתחות עד לפנסים הקדמיים והאחוריים ומקיפות אותם ואת מסגרת החלון האחורי הכוללת 3 קווים בכל צד ומתחברת למסגרת חלונות הצד.

חזית הקונה כוללת גריל בצורת משושה המוכר מדגמי יונדאי האחרונים, הגריל בולט ואנכי ולוחית הרישוי משולבת בו ובתחתיתו פנסי ערפל. משני צדיו ממוקמים הפנסים הקדמיים המוקפים במסגרת הנמתחת מקשתות הגלגלים. מעל הגריל והפנסים "קומה" נוספת הכוללת פנסי LED ופתח צר ביניהם. בצדי הרכב בולטות קשתות הגלגלים וקו החלונות הגבוה התורמים תדמית שטח לרכב.

גם לפנסים האחוריים סידור ייחודי. פנסי האיתות והרוורס מוקפים במסגרת שנמתחת מקשתות הגלגלים האחוריים ומתחת לחלון האחורי ממוקמים פנסים אופקיים צרים נוספים, ספויילר אחורי המקיף את החלון האחורי תורם לתדמית הספורטיבית של הקונה. אפשר לסכם את העיצוב כרובוטריקי ולמי שנרתע ממנו – מומלץ לבחור בצבע שחור כמו רכב המבחן הממתן קצת את העיצוב.

עיצוב חיצוני מוחצן המשלב ספורט ושטח

עיצוב חיצוני מוחצן המשלב ספורט ושטחצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב פנימי ואבזור

ארגון הבטיחות האמריקאי IIHS קבע שרכבי יונדאי מדורגים גבוה במיוני הבטיחות. הקונה מהווה דוגמא לכך כשהוא מציע אבזור בטיחות זהה בכל רמות האבזור וכולל: 6 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עייפות נהג, בלימה אוטונומית בחירום ובנוסף לכך גם בקרת רכב בשטח מת במראות הצד ובקרת רכב חוצה בנסיעה לאחור – שני פריטים שכמעט שנדיר למצוא ברכבים בגזרת המחיר של הקונה, למעשה פריט האבזור האקטיבי היחיד שחסר הוא בקרת שיוט אקטיבית.
לעומת העיצוב החיצוני המוחצן, העיצוב הפנימי מאופק ומופנם (נו, ברור שהחוץ מוחצן והפנים מופנם...) כל המתגים נגישים וקלים לתפעול, כל מי שנהג ברכב של יונדאי מהדור האחרון ירגיש מיד בבית. איכות ההרכבה מציינת, אך הפלסטיק בלוח השעונים ובדלתות מחוספס וקשיח. כמו כן, מאכזב שרק לחלון הנהג תפעול אוטומטי מלא ואין תאורת לילה למתגי כיוון המראות והנעילה (לעומת מתגי החלונות הנמצאים בסמוך). המרווח בתא הנוסעים סביר יחסית לג'יפון קטן בשתי שורות המושבים, אך יושבי המושב האחורי משלמים את מחיר העיצוב החיצוני בגלל חלונות צד אחוריים וחלון אחורי קטנים והצבע השחור השולט בתא הנוסעים – סביבת המושב האחורי אפלולית למדי.
תא המטען בנפח 361 ליטר נגיש וניתן בקלות לנצל את מלוא הנפח בקלות ויש בו טבעות קשירה, וו תליה ותא קטן בצד.
רשימת אבזור הקונה כבר בגרסת ה-Premium עשירה וכוללת בקרת אקלים חד אזורית (ללא פשרות לסגור את 4 פתחי האוורור), קיפול חשמלי למראות, בקרת שיוט (לא אדפטיבית) חיישן תאורה ומערכת מולטימדיה מקורית במסך "צף" הכוללת קישוריות Android Auto / Apple CarPlay וברכב המבחן "הולבשה" עליה מערכת ה- Connected המצוינת בפני עצמה של כלמוביל. בהשקת דגמי 2019 של יונדאי נמסר כי מערכת ה- Connected תוצע בתוספת תשלום ברכבים עם מולטימדיה מקורית. מניסיוני עם טלפון אנדרואיד – ממשק ה- Android Auto המקורי עובד נהדר, ניתן לנווט באמצעות WAZE באופן מותאם לנהיגה (חסימת הקלדת כתובת ללא הקומבינה של "איני הנהג" בזמן נסיעה) אך ללא אפשרות הקלדת כתובת בעברית (ניתן לבצע מהטלפון לפני היציאה לדרך). השילוב בין שתי המערכות לא מושלם ולדעתי כדאי להסתפק במערכת המקורית.
גרסת Prestige כמו רכב המבחן כוללת בנוסף פנסי ערפל קדמיים, טעינה אלחוטית לטלפון, כניסה והנעה ללא מפתח (מצוין ונוח מאוד) וברמת Supreme מתווסף צבע שונה לגג הרכב.

אבזור בטיחות עשיר יחסית למחיר, איכות תא הנוסעים קצת מאכזבת

אבזור בטיחות עשיר יחסית למחיר, איכות תא הנוסעים קצת מאכזבתצילום: מוטי שטרן



יוצאים לדרך

אין ציפיות לחוויית נהיגה מג'יפון קטן, אך הקונה עם יחידת הנעה חזקה המפיקה 177 כ"ס ו-27 קג"מ מומנט המושג כבר ב- 1,500 סל"ד בתוספת הנעה לכל הגלגלים הם מתכון להנאה.
יחידת ההנעה וההנעה הכפולה הם בהחלט היתרון המובהק של הקונה (זו אותה יחידת הנעה של דגמי הקצה של יונדאי טוסון וקיה ספורטאז' היקרים מהקונה בכמה עשרות אלפי שקלים). הקונה מזנק מהמקום במהירות, וביחד עם תיבת 7 הילוכים כפולת מצמד מאיץ בקלות ומאפשר עקיפות בצורה חלקה (וזהירה, כמובן). בזכות ההנעה הכפולה לקונה אחיזת כביש גבוהה והוא נצמד לכביש באופן מעורר הערכה גם בסיבובים ופיתולים. למרות מערכת בקרת בלימה במורד אל תצפו לעבירות שטח גבוהה, אך הקונה יספק גם בשבילים כבושים רמת בטחון גבוהה.

להתנהגות הספורטיבית יש מחיר, מתלי הקונה קשיחים למדי וביחד עם צמיגים בחתך נמוך בנסיעה עירונית שיבושי הדרך מורגשים למדי, אך בזכותם בנהיגה מהירה הרכב יציב ולא מתנדנד.
המושבים הקדמיים נוחים ואוחזים ומאפשרים נהיגה נינוחה לאורך זמן. לרכב חודרים רעשי רוח במהירויות גבוהות וצריכת הדלק לא מצטיינת ועמדה על כ-11 ק"מ לליטר בנסיעת המבחן.

הקונה מהיר, אוחז ויציב, מתלים קשיחים פוגמים בנוחת בעיר

הקונה מהיר, אוחז ויציב, מתלים קשיחים פוגמים בנוחת בעירצילום: מוטי שטרן


סיכום

אז האם היית קונה את הקונה? יונדאי קונה מציע מתכון ייחודי בקטגוריה שלו – הנעה לכל הגלגלים ויחידת הנעה חזקה מאוד. מערכות הבטיחות שלו מרשימות וכוללת בקרת שטח מת במראות הצד ובקרת תנועה חוצה בנסיעה לאחור אך ללא בקרת שיוט אדפטיבית. תא הנוסעים לא מושלם בגלל איכות נמוכה יחסית (אך די מקובלת בקטגוריה) וצריכת הדלק גם היא לא מצטיינת.
אם אתם אוהבים רכב עם מנוע חזק ועוצמתי במחיר נמוך יחסית – יונדאי קונה יכול מאוד להתאים.
אם אתם מופנמים קחו אותו בצבע שחור המסתיר את העיצוב המוחצן שלו ואפשר בהחלט להסתפק במולטימדיה המקורית המצוינת שלו.

האם היית קונה את הקונה?

האם היית קונה את הקונה?צילום: מוטי שטרן


 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו!