מבחן דרכים – יונדאי איוניק המחודשת

שבת פרשת תולדות הקרבה הוא עיתוי מצוין לספר על תולדות יונדאי איוניק ההיברידית שהייתה המכונית הנמכרת ביותר בשנה שעברה ומתיחת הפנים המקיפה שעברה משפרת את מעמדה

חדשות כיפה מוטי שטרן 27/11/19 09:58 כט בחשון התשפ

מבחן דרכים – יונדאי איוניק המחודשת
צילום: מוטי שטרן

כשהגיעה לארץ האיוניק לפני כשלוש שנים, המתחרה העיקרית שלה טויוטה אוריס שהייתה כבר וותיקה למדי הייתה פחות אטרקטיבית, כך שהמתחרה העיקרית שלה היתה קיה נירו שותפתה לפלטפורמה וליחידת ההנעה שלה.
בנסיעת המבחן שערכנו לאיוניק, היא הרשימה אותנו בעיקר במערכות הבטיחות שהיו חריגות לטובה בתחילת שיווקה וביחידת ההנעה החסכונית והנעימה.
הדור החדש של טויוטה קורולה שהגיע לארץ לפני כשנה וכלל לראשונה גם יחידת הנעה היברידית מציב את האיוניק בתחרות מאתגרת, מתיחת הפנים שעברה האיוניק מסייעת לה לעמוד באתגר הלא פשוט הניצב מולה.
כמו בעבר, האיוניק ההיברידית משווקת בשתי רמות אבזור:

  • פרמיום (137,900 ₪)
  • סופרים (140,900 ₪), זו הגרסה שהתייצבה למבחן הדרכים

האיוניק גם משווקת בגרסה חשמלית טהורה במחיר 159,900 ₪, אך היא ראויה למבחן משלה עצמה.
 

צילום: מוטי שטרן


עיצוב חיצוני

עיצוב האיוניק המקורי היה נאה וכך הוא נשאר, צדודית הקופה במרכב פאסטבק בסגנון הפריוס של טויוטה כמעט לא זכה לשינויים והשינוי הבולט הוא חישוקי גלגלים מקוריים (שלטענת יונדאי תורמים לאווירודינמיות), מאחור נשאר הספוילר החוצה את השמשה האחורית (ופוגם בראות לאחור) והפנסים זכו לעדכון, השינוי העיקרי החיצוני הוא בחזית עם גריל בתבנית מעוינים תלת ממדיים במקום פסים בעבר ועיצוב חדש לפנסי החזית ותאורת היום עם חלוקה לשלושה פסים אנכיים ומסגרת כרום המקיפה את הגריל ונמשכת מתחת לפנסי החזית ויוצרת רושם יוקרתי לרכב. שינוי נוסף הוא החלפת האנטנה הסטנדרטית לאנטנת "כריש".
 

העיצוב הנאה של האיוניק חודד ולוטש, השינוי החיצוני העיקרי בחזית הרכב

העיצוב הנאה של האיוניק חודד ולוטש, השינוי החיצוני העיקרי בחזית הרכבצילום: מוטי שטרן


תא נוסעים ואבזור

בתא הנוסעים מתיחת הפנים הרבה יותר משמעותית. השינוי הבולט הוא בפאנל מערכת המולטימדיה המשולב עם מערכת בקרת האקלים העשויה פלסטיק שחור מבריק (הצובר לכלוך במהירות). צג המולטימדיה הוא מסך "צף" הממוקם גבוה וגדל מ-7 ל-8 אינץ' והעיקר, במקום מערכת בהתקנה מקומית – מערכת המולטימדיה הינה מקורית והיא כוללת שיקוף של Android Auto / CarPlay. המערכת פועלת בצורה מעולה והיא מציגה את ה-WAZE, מאפשרת להשתמש במגוון אפליקציות מוזיקה בצורה חלקה (מערכת ה- Connected שפיתחה כלמוביל והייתה בעבר באיוניק היא מעתה אופציה בתוספת תשלום) כפתורי השליטה של בקרת האקלים הם כפתורי מגע שלא כל כך נוחים לשימוש בזמן נהיגה ויש אפשרות לכוון אותה לנהג בלבד כדי לחסוך באנרגיה. שינוי נוסף הקשור לבקרת האקלים הוא שינוי פתחי המזגן שהפכו לצרים יותר והם משולבים בפס כרום הנמתח לאורך הרכב והם כוללים סופסוף אפשרות לסגירה מלאה. פס הכרום ומערכת המולטימדיה ובקרת האקלים הם חלק מהשינוי הניכר בתא הנוסעים שהופך אותו לבעל מראה יוקרתי יותר. תא הנוסעים שהיה נעים לשהייה כבר קודם נשאר כזה והפעם עם ריפוד בהיר ושני גוונים הוא נראה נעים ומואר, אך החלק הבהיר של הדשבורד משתקף בשמשה וקצת פוגם בראות בלילה או תחת שמש חזקה.

שינוי נוסף בולט הוא בלם יד חשמלי עם פונקציית
Auto hold  (שמחליפים בלם יד שתופעל באמצעות דוושה) שבזכותו לבקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת גם במצב "זחילה" בפקקים.
רשימת אבזור הבטיחות לא השתנתה, אך איכות התפקוד שלה השתפרה משמעותית.
כמו קודם היא כוללת כבר ברמת האבזור פרמיום: 7 כריות אוויר, בלימת חרום אוטונומית, בקרה ותיקון סטייה מנתיב, מעבר אוטומטי בין אור
גבוה לנמוך, בקרת שיוט אדפטיבית שנוספה לה פונקציית זחילה בפקקים ומערכת התרעת עייפות נהג, ברמת האבזור סופרים מתווספים גם בקרת שטח מת במראות הצד והתראה על רכב חוצה מאחור.

אבזור הנוחות שהיה עשיר והוא כולל פתיחה והנעה ללא מפתח, תאורת ידיות בפתיחה והנעילה ובמתיחת הפנים נוספו שמשות כהות בדלתות הצד האחוריות ובחלון האחורי, אנטנת סנפיר ומשוטי העברת הילוכים / בקרת עוצמת בלימה רגנטיבית מאחורי ההגה. בגרסת הסופרים מתווספים גם תאורה
LED קדמית ראשית ולוח שעוני דיגיטלי המשתנה בהתאם למצב הנהיגה.
תא המטען החמישית שימושי ויעיל ובזכות הדלת החמישית – קל ונוח לנצל את כל 456 הליטרים שלו.

 

תא הנוסעים הפך למהודר יותר, השינוי העיקרי בפאנל המולטימדיה ובקרת האקלים

תא הנוסעים הפך למהודר יותר, השינוי העיקרי בפאנל המולטימדיה ובקרת האקליםצילום: מוטי שטרן


יוצאים לדרך

יחידת ההנעה של האיוניק לא השתנתה במתיחת הפנים וכמו בעבר, ההספק המשותף של מנוע הבנזין בנפח 1,600 סמ"ק והמנוע החשמלי עומד על 141 כ"ס והמומנט המשותף שלהם עומד על 27 קג"מ שבזכות זמינות הכוח המידית של המנוע החשמלי מאפשרים תאוצה מהירה ומידית.
רוב הרכבים ההיברידיים מצוידים בתיבת הילוכים רציפה, האיוניק מצוידת בתיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים אשר תורמת לאופי נסיעה נינוח גם במאמץ (עליות או עקיפות) ובזכות השילוב עם המנוע החשמלי רעידות והססנות בשילוב ההילוך בתחילת נסיעה האופייניים לתיבות אלה – אינם קיימים באיוניק.
במתיחת הפנים נוספו משוטי העברת הילוכים מאחורי ההגה עם תפקוד כפול: במצב ספורט הם מאפשרים העברת הילוכים ובמצב רגיל הם משמשים לבחירת אחת משלוש עוצמות בלימה רגנטיבית המאפשרת בעוצמה המרבית נהיגה עם דוושה אחת (הרפיה מדוושת התאוצה מנוצלת להאטה באמצעות טעינת הסוללה). צריכת הדלק נותרה טובה, ובמהלך המבחן עמדה על 20 ק"מ לליטר (בנסיעה מירושלים לת"א – עמדה צריכת הדלק על 3.5 ליטר ל-100 ק"מ = כ- 28.5 ק"מ לליטר מרשימים).
פונקציית "זחילה בפקקים" שנוספה לבקרת השיוט האדפטיבית מסייעת מאוד לשרוד את פקקי התנועה. האיוניק יודעת להאט עד כדי עצירה מלאה וכשהדרך פנויה, מספיקה לחיצה על כפתור או נגיעה בדוושת התאוצה ובקרת השיוט חוזרת לפעולה. מערכת שמירת המרחק מזהה תנועה של הרכב מלפנים ומציגה חיווי על כך בלוח השעונים.
בידוד הרעשים השתפר גם הוא במתיחת הפנים, ובכלל יש משהו בוגר יותר באיוניק המחודשת.

 

20 ק"מ לליטר במציאות, יכולת זחילה בפקקים יעילה ותזכורת שהדרך פנויה

20 ק"מ לליטר במציאות, יכולת זחילה בפקקים יעילה ותזכורת שהדרך פנויהצילום: מוטי שטרן

סיכום

קל מאוד להבין מדוע האיוניק היא כה פופולארית, היא מציעה שילוב טוב של אבזור, בטיחות, שימושיות וכמובן צריכת דלק טובה. מתיחת הפנים נפכה את החבילה לטובה יותר בהוספת בלם היד החשמלי, פונקציית "זחילה בפקקים" שנוספה לבקרת השיוט האדפטיבית ומערכת המולטימדיה המקורית עם יכולת שיקוף הטלפון במסך צף (לשלילה, נציין את גריעת טעינה אלחוטית לטלפון שירדה מהרשימה), תא הנוסעים שהפך לאיכותי ומהודר יותר (במיוחד בגרסת הסופרים עם תאורת האווירה).
נכון לעכשיו, במתיחת הפנים עלו מחירי האיוניק ב-2,000-3,000₪, אך בתחילת שנת 2020 עם עליית שיעור המיסוי לרכבים היברידיים מ-30% ל-45% מחירה של האיוניק כמו שאר ההיברידיות צפוי לעלות (או שרשימת האבזור הנדיבה תקוצץ).
במחירי 2019 הנוכחיים מציעה האיוניק חבילה מצוינת במחיר גבוה באלפי שקלים בודדים ממחיר משפחתית מונעת בנזין ודצמבר הקרב ובא הוא הזדמנות לרכוש את האיוניק המחודשת לפני עליית המס.

 

האיוניק הטובה הפכה לטובה יותר ולפני עליית המס עדיין במחיר אטרקטיבי

האיוניק הטובה הפכה לטובה יותר ולפני עליית המס עדיין במחיר אטרקטיביצילום: מוטי שטרן

 

למבחני דרכים נוספים