הכי אובייקטיבי שיש

"מספר אנשים עם יוזמה, חזון והרבה רצון לשפר את האנושות כולה, חשבו כיצד אפשר לתרום לאנושות. לבסוף, הם הגו רעיון נהדר: להקים עיתון אובייקטיבי ! פעם בפעם שומעים אנשים מקטרים על עיתון שהוא שמאלני מידי, שהוא אנטי-דתי מידי, ועל זה הדרך... "

חדשות כיפה יצחק חסון 17/07/03 00:00 יז בתמוז התשסג

מספר אנשים עם יוזמה, חזון והרבה רצון לשפר את האנושות כולה, חשבו כיצד אפשר לתרום לאנושות. לבסוף, הם הגו רעיון נהדר: להקים עיתון אובייקטיבי ! פעם בפעם שומעים אנשים מקטרים על עיתון שהוא שמאלני מידי, שהוא אנטי-דתי מידי, ועל זה הדרך...

החלו האנשים מלאי המוטיבציה והרצון הטוב לערוך את הגיליון הראשון של העיתון. לאחר שסיקר אחד הכתבים אירוע שבו נהרגו מספר אנשים בתאונות דרכים, וצילם מספר תמונות מהשטח, החל לשבת ולכתוב את הכתבה. ראשית, היה צריך הכתב לחשוב על כותרת. החל להגות במוחו רעיונות לכותרת הכתבה. "נהג שיכור דרס ארבעה אנשים למוות".

"כותרת לעניין", חשב הכתב, "או שמא, היא מעט בעייתית, שכן, ודאי שלא הייתה לנהג כוונה להרוג ולו איש אחד, הרי יש כאן חוסר הוגנות משווע כלפי הנהג".

חשב מהר על כותרת חדשה: "נהג שיכור גרם למותם של ארבעה אנשים". "רגע", חשב, "שוב יש כאן חוסר הוגנות, וכי יקרא לאדם שיכור על שהשתכר פעם אחת ? מלבד זאת, איני יודע את רמת השכרות שאליה הגיע, שמא אותו אדם היה רק מעט מבוסם, אולי כדאי, בכל זאת, לשנות זאת".

חשב שוב על כותרת: "נהג דרס למוות ארבעה אנשים תחת השפעת אלכוהול". "אבל זה עדיין לא טוב", אמר בלבו, "הרי יש כאן הדגשה ברורה על עניין האלכוהול, ומסר ברור נגד שתייה בזמן נהיגה, ייתכן שללא שכרותו היה הורג אף יותר אנשים. אני חייב להוציא את כל הסטיגמות הבלתי-אובייקטיביות מכוון החשיבה שלי !".

שינה מהר את הכותרת מחדש וכתב: "נהג דרס למוות ארבעה אנשים". "יופי", חשב, "כעת, הוצאתי את עניין האלכוהול מחוץ לתמונה, ואני לא מעביר מסר נגד נהיגה תחת השפעת אלכוהול", שמח הכתב על שמצא את הכותרת המתאימה.

אך לפתע הציץ שוב בכותרת והעלה שוב אי שביעות-רצון מהגיג מוחו האובייקטיבי: "דרס למוות ?! נו באמת, אנשים עוד יכולים להגיע למסקנה שמדובר כאן באיזה רוצח מטורף, הרי לא ברור לי אם הייתה כאן כוונה לדרוס או לא".

חזר הכתב להמשיך לחשוב על דרך לשפר את הכותרת שהייתה כה אכזרית כלפי הנהג המסכן. "נהג גרם למותם של ארבעה אנשים !".

הכתב חשב שהגיע לכותרת הנכונה, עד ששוב החל להטיל ספקות באובייקטיביות הכותרת."הנהג גרם ?!" תמה בלבו, "אולי הייתה זו אשמת האנשים ? הם צריכים להיות זהירים יותר, ולא להסתובב כך מול אנשים ששתו".

המשיך הכותב לחשוב ולחשוב, ומצא את הכותרת האובייקטיבית ביותר: "ארבעה אנשים נהרגו בתאונת דרכים". אך לאחר שהשקיע מעט זמן ומחשבה הגיע שוב למסקנה שהכותרת אינה לגמרי אובייקטיבית: "זה עתה הפכתי את תאונות הדרכים לאויב מספר אחד של מדינת ישראל, וגרמתי לאנשים לחשוב את כבישי ישראל למקום שמומלץ שלא להסתובב בו".

בעוד הכתב חושב על רעיונות נוספים לכותרת שתהיה באמת, אבל באמת, אובייקטיבית, נכנסו מספר כתבים נוספים לחדרו וביקשו שיעזור להם בהתלבטות שלהם. הבעיה שלהם, כך מסתבר, היא לבחור את הכתבה שתהיה בכותרת הראשית. "מה זאת אומרת ?" צעק ידידינו הכתב בזעם, "וכי יש לך כתבה מתאימה יותר לכותרת ראשית, מאשר כתבה שבה נהרגו אנשים ?". הכתבים לא נצרו לשונם, והזכירו לו את עניין האובייקטיביות: "אתה מקובע לדפוסי חשיבה מיושנים, בהם חיי-אדם הן מעל הכל, ואף על פי שגם אנו חושבים כך, איננו יכולים לבטא זאת בעיתון, כי זהו עיתון אובייקטיבי.

לאחר ויכוח ארוך ומתיש בין הכתבים, הגיעו למסקנה הברורה והנחרצת שבלתי אפשרי שעיתון יהיה אובייקטיבי מתחילתו ועד סופו, ושעליהם להתפשר בדברים מסוימים. ואכן, לאחר זמן-מה יצא הגיליון הראשון של העיתון עם הכותרת הראשית: "נהג שתה לשכרה, ודרס למוות ברוב אכזריותו ארבעה אנשים בתאונת דרכים".