-
פרשת תצווה: המנהל בבגדי הכהן הגדול
אחד הכלים הכי משמעותיים בידיו של המנהל הוא הדיבור, אך הכלי החשוב עוד יותר הוא העשייה השקטה | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת תצווה
זיו אלול
02/03/23 18:01
-
פרשת תצוה | וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים
לדעת הרש"ר הירש, בקיום הציוויים שנזכרו מתחילת פרשת תרומה עד פרשת התמיד שבפרשתנו אין "כדי לממש את התכלית המובטחת של השכנת שכינת ה' בקרב העם". השראת השכינה תלויה דווקא בפרשת התמיד. מדוע?
הרב כרמיאל כהן
01/03/23 18:36
-
יכול להיות שהנר הארוך ביותר בעולם היה בבית המקדש?
פרשת תצוה פותחת במצוות הדלקת נר התמיד במנורה, כשעל פי הגמרא הדלקת המנורה הייתה יכולה להיעשות על ידי כל יהודי. איך זה מתיישב עם כך שנאסר על ישראלים להתקרב אל אהל מועד?
הרב אסף הר-נוי
01/03/23 15:48
-
פרשת תצווה - אבא ואמא בבגדי הכהן הגדול
החושן חייב להיות מחובר לאפוד בשרשרות זהב ובפתיל תכלת, וחל איסור לנתק אותם זה מזה: "וְיִרְכְּסוּ אֶת הַחֹשֶׁן מִטַּבְּעֹתָיו אֶל טַבְּעֹת הָאֵפוֹד... וְלֹא יִזַּח הַחֹשֶׁן מֵעַל הָאֵפוֹד". אין אמא בלא אבא וההפך. אין אהבה בלא דרישה וההפך. אין סגולה ללא בחירה וההפך
הרב הלל מרצבך
10/02/22 11:58
-
פרשת תצוה - פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן עַל שׁוּלֵי הַמְּעִיל סָבִיב
על פי רבי הרב יעקב צבי מקלנבורג בעל "הכתב והקבלה", כשם שהציצית נועדה להזכיר את המצוות כך גם הפעמונים נועדו להזכיר את המצוות. הציצית מהווה תזכורת לכל אדם על ידי ראייתה, והפעמונים מהווים תוספת תזכורת לכהן הגדול על ידי שמיעתם
הרב כרמיאל כהן
10/02/22 11:44
-
פרשת תצווה: על התנופה
"וְהֵנַפְתָּ אֹתָם תְּנוּפָה לִפְנֵי ה'" – על מלאכת ההנפה, דרישות התפקיד מהכהנים על הכח החיים של התורה
ד"ר משה מאיר
25/02/21 13:37
-
פרשת תצוה: וְעָשִׂיתָ מִזְבֵּחַ מִקְטַר קְטֹרֶת
בניגוד לארמונות שנבנים לצרכי המלכים, המשכן לא נבנה לצרכיו של מלך מלכי המלכים הקב"ה. הציווי לבנות משכן הוא דווקא למען ישראל שנצטוו לבנות
הרב כרמיאל כהן
25/02/21 08:31
-
פרשת תצוה: יראה קודמת לאהבה
בעוד מידת האהבה נתגלתה בישראל בפרשה הקודמת, בתיאור התרומה מכל איש נדיב לב, עתה בפרשת השבוע אנו מגלים בישראל את מידת היראה, המגיעה מהצו האלוקי.
הרב ברוך אפרתי
23/02/21 11:55
-
פרשת תצוה: על בגדי הכהן החדשים
הבגד הפונקציונאלי, נולד מתוך תחושת צניעות. אבל יש פן אחר לבגדים, הוא המופיע בפרשה. לא הצנעה, אלא דווקא הבלטה. לכבוד ולתפארת
ד"ר משה מאיר
05/03/20 22:46
-
פרשת תצוה: וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים
ברור שלצורך השראת השכינה צריך לבנות משכן אבל אין הבנין הגורם העיקרי להשראת שכינה אלא רק מאפשר אותה. מהו הגורם העיקרי להשראת השכינה? מפניני הרש"ר הירש
הרב כרמיאל כהן
05/03/20 22:34
-
פרשת תצווה: מדוע מכסים את הפנים בהדלקת נרות?
האם כמה נשים המדליקות יחד נרות, צריכות לברך, האם יש לכבות את האור לפני שמדליקים את הנרות, ומדוע בהדלקת הנרות המדליקה מכסה את הפנים?
הרב יגאל גרוס
04/03/20 16:24
-
פרשת תצוה: מקורביזם ושירות ציבורי
אנחנו נמצאים ימים אחרי הבחירות, נכנסים לתקופה בה מרכיבים ממשלה. בתקופה הקרובה הזו נראה כיצד ישנו ניסיון לייצר איזון בין כישרונות טובים לבין תהליכים נכונים. נראה את ההבדלים בין נפוטיזם ומקורביזם לבין מנהל תקין. והכל הכל נמצא בפרשת תצוה
מייקל אייזנברג
04/03/20 09:52
-
פרשת תצווה: על התנופה ועל ההנעה
אנחנו המנכ"לים של חיינו. יום אחר יום אנחנו משתדלים לדרבן את עצמנו לקום וללכת לעבודה ולעשות את המוטל עלינו. אבל למרות כל מרכזיותה של המוטיבציה בחיינו, מה אנחנו באמת יודעים עליה?
ד"ר משה מאיר
14/02/19 18:54
-
ה' שוכן בעם ישראל – האם הוא שוכן בך?
הקשר בין בני ישראל וה' הוא הדדי ושני "הצדדים" זקוקים לו. ה' הוציא את העם ממצרים כדי לשכון בתוכם לתמיד. גם בני ישראל רוצים ב – ה' ומשתדלים למלא את ציוויו
עדנה ויג
14/02/19 18:04
-
פרשת תצוה: ביחד, או כל אחת לחוד?
צימוד המלים 'תרומה' ל'תצווה' אינו תרגיל טכני. סיכויינו להתרומם על מרומי שחקים ולאחוז במערכות הנורמות גם יחד, משולים כהזמנה למסע. זוהי אמביציה ללמידה, ונכונות להרפתקה
הרבנית ד"ר מלכה שנוולד
13/02/19 13:38
-
פרשת תצוה: לכבוד ולתפארת
לדעת בעל העקדה, לבגדי הכהונה יש משמעות לא רק לכהנים אלא לכל אדם מישראל, ולא רק בזמן שבית המקדש קיים אלא גם בזמן הזה
הרב כרמיאל כהן
13/02/19 13:36