פרשת תצוה: לתת את הדגש על רגעי ההתחלה

זה מתחיל מקבוצת "דור המייסדים" וממשיך לעבוד חדש המפלס דרכו בחברה ונמצא במצב מבלבל. השלב הראשוני הם אמנם לוט בערפל, אבל הוא הקריטי ביותר | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת תצוה

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/24 17:20 יג באדר א'

פרשת תצוה: לתת את הדגש על רגעי ההתחלה
זיו אלול, צילום: טל שחר

כל עובד חדש המפלס את דרכו בחברה, נמצא במצב מבלבל. ואם זה נכון על עובד, זה נכון פי כמה על "דור המייסדים", קבוצת האנשים, הזעירה לרוב, שמקימה חברה מאפס. ובגלל שהשלב הראשוני הוא לוטה בערפל והוא מלא בספקות ואולי גם בספקנות, יש הנוטים לזלזל בו. הם עשויים לומר לעצמם: ברגע שהחברה תתגבש ותהפוך להיות מה שהיא אמורה להיות - אז נדבר מחדש על הדברים החשובים. עכשיו נשים בצד את הכל, והעיקר שהעסק יזרום.

ובכן, זה נכון שזהו שלב ראשוני, אבל בדיוק משום כך הוא קריטי. ובשלב כזה אין מושג של "דברים קטנים", או לא-חשובים. זה הזמן להקדיש את כל האנרגיות לעיצוב דיוקנה של החברה.

פרשת השבוע - פרשת תצווה

את העיקרון הזה מלמד אותנו רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש. בפרשת השבוע, המתארת את "בגדי הכהונה" המסמלים ערכים חשובים, כל בגד בדרכו שלו. בסוף הפרשה מקבל משה ציווי לחנוך את המשכן בלא-פחות משבעה ימים רצופים, ובהם לקיים תהליכים משמעותיים, ביניהם ללבוש את בגדי הכהונה, אשר משדרים לאדם הלובש אותם את הערכים עליהם הוא אמון - ושאותם הוא אמור לייצג.

אותם שבעה ימים נדרשו אהרן ובניו - אשר נבחרו לכהן במקדש - ללבוש את הבגדים, ולחיות על פי אורח החיים המרומם אותו הם נדרשים לאמץ. זו ההכנה הראויה לבניית המשכן - מוקד הקודש המייצג את ערכי העל של האומה. זה נכון במקדש, וזה נכון בחיים. האדם נדרש להכין את עצמו באותה הכנה שהייתה בשבעת "ימי המילואים", ועל ידי כך יוכל לתקן את עצמו במעלות הגבוהות הללו.

פרשת השבוע - פרשת תצווה

התקופה הראשונה בחיי החברה היא מאוד משמעותית עבור הצלחת החברה, ולא פחות מכך עבור האנשים שצריכים לסגל לעצמם את הערכים, ולא רק להאמין בהם ולהכיר בהם. הם נדרשים לחיות כך כבר עכשיו ובכך לאמץ את ההרגלים, אורח החיים וההתנהגות הנדרשת בין כותלי החברה. וכמובן - כשעובד מגיע בפעם הראשונה לחברה, עלינו לאפשר לו את תקופת הבניה הזו, לתמוך בו ולחנוך אותו כדי שיוכל לבצע כראוי את תפקידו.

ההשפעה של הערכים היא פנימית וחיצונית, הירידה לפרטים, בוודאי בתחילת דרכה של החברה, היא מעצבת את ה-DNA של הארגון, אבל גם את ערכי הליבה של החברה ואת יסודות המוצר. בשלב הראשוני חשוב להיות נוכח ומעורב בפרטים, ולעצב את דור העתיד של החברה במוצרים ובהנהלה העתידית שלה.

אחד המיוחדים בבגדי הכהונה הוא החושן. אבני החושן הם אולי שונים, אבל הם אחידים בין כולם. הם בעצם מייצגים את אבני היסוד של כל חברה. במילים אחרות: אפשר להיות שונים, אבל יש לנו את אותו DNA.

כל אחד מאיתנו הוא אולי שונה. לרוב כנראה אנחנו מסכימים, אבל מוכרחים להיות גם מאוחדים. להוביל פחות שיח מפלג, ולהוביל יותר הפנמה שאנחנו עם אחד - כי רק ככה ננצח. עם ישראל חי!

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"