• תשלום חבלה

    אחד התשלומים בהם חייב אדם שהזיק לחבירו הוא תשלום נזק. עיון בשיטות הראשונים השונות לגבי תשלום זה יגלה שתי הבנות שונות לחלוטין במטרת ואופי התשלום.

    איתי אדלר

    13/04/05 00:00

  • יסודות חיוב אדם המזיק

    ישנה מחלוקת ראשונים בשאלה האם אדם שהזיק באונס חייב, וגם על פי הדעות שכן - יש מחלוקת למה. הסבר דעות אלו חושף את יסודות חיוב אדם המזיק.

    אוריאל גבור

    09/03/05 00:00

  • הגידו 'לא' לאלימות

    כאשר אדם גוזל הוא מפעיל בכך אלימות וכוחניות כלפי אדם אחר. בעיון זה נעסוק בחומרה הרבה שבאלימות, ובהפנמת המסר של התורה נגדה.

    אודי שוורץ

    02/03/05 00:00

  • דבר שאינו ברשותו

    להלכה נפסק כי לא ניתן להקנות דבר שאינו ברשותו - כאשר נגזל מאדם חפץ, הוא לא יכול למכור אותו לאדם אחר. הקצות חידש כי לגזלן כן ניתן להקנות את החפץ. בשיעור זה נוכיח את שיטת הקצות, וכן נבאר את הסברה של שיטה זו.

    איתן אדרעי

    23/02/05 00:00

  • דף יומי לכל

    בעוד כעשרה ימים מתחיל מחזור חדש של לימוד מסכת ברכות. זו ההזדמנות להצטרף ולהיות חלק מאלפים רבים של לומדי הדף היומי. זו ההזדמנות להיות חלק מציבור קובעי עיתים לתורה. זהו לימוד הפתוח לכל, ושווה לכל נפש...

    הרב יובל שרלו

    16/02/05 00:00

  • קנייני גזילה

    כאשר גזלן מבצע שינוי בחפץ שגזל הוא קונה את הגזילה, וחייב להחזיר לנגזל כסף במקום החפץ. ניתן להבין בשתי דרכים את קניין הגזילה, ושתי דרכים אלו משקפות שתי דרכים בהבנת מושג הבעלות.

    אודי שוורץ

    16/02/05 00:00

  • פטור שן ורגל ברשות הרבים

    אחד הדינים הבסיסיים במסכת בבא קמא הוא פטור נזקי שן ורגל ברשות הרבים. במאמר זה נציג את ההסברים השונים לדין זה, ונציג נפקא מינות בין ההסברים השונים

    איתי מושקוביץ

    27/12/04 00:00

  • פטור שן ורגל ברשות הרבים

    אחד הדינים הבסיסיים במסכת בבא קמא הוא פטור נזקי שן ורגל ברשות הרבים. במאמר זה נציג את ההסברים השונים לדין זה, ונציג נפקא מינות בין ההסברים השונים.

    איתי מושקוביץ

    18/12/04 00:00

  • מהות חובת תשלומי נזק

    דוד מנפץ שמשה במכוניתו של שאול, ובבית המשפט דורש שאול שדוד יתקן את מכוניתו. דוד אומר שאינו מחוייב לתקן את המכונית, אולם הוא מוכן בחפץ לב לשלם את הנזק שנגרם. עם מי הדין? במאמר זה נעסוק בשאלתהמות חיוב המזיק: האם הוא חייב לתקן את הנזק שיצר, או שמא הוא חייב לשלם את ההפסד הממוני שגרם.

    איתי מושקוביץ

    14/11/04 00:00

  • ''סוף מעשה במחשבה תחילה''- היסוד המחייב בדיני נזיקין

    כולנו טועים לפעמים. שכחה, תקלה, טעות, רשלנות - כל אלה מביאים, לעתים, לתוצאות בלתי רצויות.השאלה שבה נעסוק במאמר זה היא האם ומתי יכול אדם לפטור את עצמו מאחריות על נזקים שהוא או ממונו גרמו לזולת, בטענה שהדבר לא היה באשמתו

    אודי שוורץ

    26/10/04 00:00

  • מלאכה – מלוכה היא (לפרשת בהעלותך)

    "שמעיה אומר: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות, ואל תתוודע לרשות" (אבות א, י). כרבות ממשניותיה של מסכת אבות, אף משנה זו מורכבת משלוש צלעות. ויש להבין, מדוע דווקא שמעיה אומר מימרות אלה, ומה הקשר בין שלושתן...

    עו''ד אביעד הכהן

    02/06/04 00:00

  • אני שונא גמרא

    אני שונא גמרא וזה לגיטימי. אבל זה לא אומר שאני פחות יהודי.

    תיובתא

    26/11/03 00:00

  • שוק ההון, הצאן והברזל

    משנה: אין מקבלין צאן ברזל מישראל מפני שהוא ריבית, אבל מקבלין צאן ברזל מן העכו"ם. - לימוד הדף היומי

    01/11/03 00:00

  • אין מערבין שמחה בשמחה -מועד קטן דף ח' ב' - ט', א'

    "אין מערבין שמחה בשמחה" – האם מותר להתחתן בחג ? האם זה ערבוב של שמחה בשמחה ? ומה הדין ? – מסכת מועד קטן.1

    הרב ירון איתן

    01/09/03 00:00

  • למה ללמוד גמרא ולא הלכה ואמונה?

    אם העיקר בלימוד הגמרא הוא הצד הרוחני, מדוע איננו משקיעים בו את רוב זמננו? מדוע הגמרא אינה עוסקת ברובה בעניינים אמוניים - רוחניים? מדוע לנסות להגיע אל היסודות מתוך הגמרא ולא ללמוד ספרי אמונה בצורה ישירה?מאמר שני בסדרת המאמרים בנושא "גמרא למה?"

    צוות פורום 'גמרא למה?'

    01/09/03 00:00

  • האם הגמרא רלוונטית?

    זהו מאמר ראשון בסדרת מאמרים העוסקת בשאלת לימוד הגמרא. המאמרים המופיעים כאן נדונים גם בפורום גמרא למה? מאמר זה עוסק בשאלת הרלוונטיות של הגמרא.

    צוות פורום

    01/08/03 00:00