נסיון ההשתלטות של ש"ס מחריב את האמון שנשאר בין האזרחים למוסד הרבנות

החוקים שמפלגת ש"ס מקדמת בנושא הבחירות לרבנות ומינויי רבני ערים מעוררים סערה רבה במערכת הציבורית. בכיר לשעבר במשרד לשירותי דת ל"חדשות כיפה": ש"ס מחריבה גם את השיטה וגם את הממסד

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 01/08/23 16:37 יד באב התשפג

נסיון ההשתלטות של ש"ס מחריב את האמון שנשאר בין האזרחים למוסד הרבנות
סמוטריץ' ודרעי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השתלטות ש"ס על הממסד הרבני: במהלך כנס הקיץ של הכנסת, מפלגת ש"ס העבירה והציעה חוקים שמשפיעים באופן ישיר על התנהלותו ודרכו של המוסד הרבני בישראל: מדחיית הבחירות לרבנות הראשית בחצי שנה, דרך הצעת החוק שתתן לנציגי השר לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית כוח בבחירת רבני ערים ועד להחלטה של השר מלכיאלי להעלות את שכרם של ראשי המועצות הדתיות בעשרות אחוזים. חוקים אלו מעוררים סערה רבה במערכת הציבורית, ויש הרואים במהלך זה ניסיון של ש"ס להשתלט על מוסד הרבנות הראשית.

"ש"ס מחריבה כל אמון שיש בין מדינת ישראל לממסד הדתי"

"הדרך שבה הם מקדמים את המינויים שלהם היא רעה", אומר ל"חדשות כיפה" בכיר לשעבר במשרד לשירותי דת. "תמיד הם יקדמו את המינויים האלה על פי הצורך הפוליטי ולא על פי הצורך הענייני של העיר או של התושבים. שנים שלראש העיר היה הרבה יותר כוח, או כוח מאזן מול השר לשירותי דת. בניגוד לאחרים, אני לא חושב שכל רב או דיין ש"סניק הוא בהכרח רע לעיר או לציבור הישראלי אבל הם מחריבים כל אמון שיש בין מדינת ישראל לממסד הדתי".

הרבנים הראשיים

הרבנים הראשיים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מחריבים גם את השיטה וגם את הממסד

עוד הוא טוען, כי בעקבות דחיית הבחירות לרבנות הראשית, בש"ס מקדמים מהלך נוסף שיקל עליהם למנות אבות בתי דין מטעמן. "בדרך כלל, הרבנים הראשיים לישראל מתחלקים לשני תפקידים, נשיא בית הדין ונשיא מועצת הרבנות הראשית, והם מתחלפים בתפקידים אחרי חמש שנים של כהונה. כשהאריכו את הכהונה של הרבנים הראשיים הנוכחיים בשמונה חודשים, בש"ס החליטו לא לתת לסיים לרב הראשי, הרב דוד לאו לסיים את תפקידו כנשיא בית הדין, אלא הם רוצים שהוא יתחלק בתפקיד בתקופה הזאת עד הבחירות עם הרב יצחק יוסף. הם רוצים שהרב יוסף יהיה נשיא בית הדין כדי שהוא ימנה אבות בתי דין מטעמם. כך הם פשוט מחריבים גם את השיטה וגם את הממסד".

השר מיכאל מלכיאלי

השר מיכאל מלכיאלי צילום: דוברות

"המהלך מדגים את הניסיון להשתלט על כל אספקט של מינוי רבנים ואת הניתוק הגובר והולך של ההשתלטות הזו"

גלעד הסה, מנהל תחום תקציבים ושקיפות בתנועת "נאמני תורה ועבודה", מציין כי בנוסף לחוק רבני ערים, ש"ס מקדמת שינוי במודל התמיכה ברבני קהילות. "באמצעות התקנות החדשות, יתעדף המשרד לשירותי דת מימון רבני קהילות הפועלים דווקא בשכונות בהן מכהן רב שכונה", מסביר הסה, "כאשר מינוי רבני שכונה נתון בידי המשרד. זה הפוך מהרציונל, שאומר שעדיף לתמוך דווקא בקהילות ללא מענה רבני-מקומי אחר".

גלעד הסה | צילום: ללא

עוד הוסיף ואמר כי "המהלך מדגים ברמת המיקרו את הניסיון להשתלט על כל אספקט של מינוי רבנים, ואת הניתוק הגובר והולך של ההשתלטות הזו מצרכי הקהילות המקומיות. ניתוק שמופיע ביתר שאת בהצעת החוק למינוי רבנים שנידונה בימים אלה, שמעניקה כוח רב, ולעיתים מונופול של ממש, למשרד לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית על מינויי הרבנים, ולוקחת אותו מן הקהילות המקומיות בערים ובשכונות".

"ביד אחת הוא מניף את דגל ה'שופטים לא צריכים לבחור שופטים', וביד השנייה מייצר מערכת בה ישתלט פלג מסוים על רבני ערים"

הסה מדגיש כי מהלך זה ישפיע על הרכב את מועצת הרבנות הראשית. "רבני הערים בוחרים את מועצת הרבנות אחת לחמש שנים. ההצעה אמנם קובעת שרב עיר לא יוכל להשתתף בבחירות האלה בשנתיים הראשונות לכהונתו, כיוון שמדובר במינוי לעשרות שנים, הדבר יוצר מערכת בה מועצת הרבנות תמנה רבנים שבתורם יבחרו בה".

רוטמן,

רוטמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בסיום דבריו, מציין הסה כי האבסורד במהלך זה מתואם עם חבר הכנסת מהציונות הדתית, שמחה רוטמן. "דווקא חבר הכנסת שמחה רוטמן שמניף את דגל ה'שופטים לא צריכים לבחור שופטים'. ביד אחת - עושה את זה, וביד השנייה מייצר מערכת בה ישתלט פלג מסוים על רבני הערים. כיום יש עשרות תקנים שמחכים למינוי וחוק הזה יבטיח כמה שנים קדימה את זהות חברי המועצה שימשיכו בתורם למנות את חבריהם".