דו"ח מבקר המדינה למרות המלצות הוועדה: לא הוקם גוף שמטפל במפונים מהמאחזים ביו"ש

דו"ח מבקר המדינה חושף כי טרם הוקם גוף רב-תחומי שירכז את עבודת המטה הנוגעת למפונים מיישובים, על אף החשיבות שציינה ועדת החקירה הממלכתית לבחינת ה"טיפול של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/02/23 16:07 ז באדר התשפג

למרות המלצות הוועדה: לא הוקם גוף שמטפל במפונים מהמאחזים ביו"ש
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם היום (ג') דו"ח ביקורת ביטחוני ובו התייחסל-13 נושאים ביטחוניים, הכוללים התייחסות לאזורי התעשייה ביהודה ושומרון, מצב תנאי המחיה של הלוחמים, בחינת האפקטיביות של קו התפר, ובאופן הטיפול במפונים מהמאחזים שפונו מ-2012 עד 2022.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא ניתן לקיים הליך מיטבי של פינוי ולתת מענה מיטבי למפונים

המבקר ציין כי בשנים 2012 עד 2022 פונו 115 משפחות מארבע נקודות יישוב ישראליות ביישובים מגרון, עמונה, עפרה ונתיב האבות שבאזור יהודה ושומרון, בעקבות החלטות בג"ץ שקבעו כי מדובר במאחזים שהוקמו שלא כדין על קרקע פרטית ובהתאם להחלטות הממשלה השונות בעניינים אלה.

בתוך כך, המבקר מצא כי לא היה גוף אחראי שיכלול את עבודת הגופים השונים שעליהם הוטלה האחריות למימוש החלטות הממשלה, שהנחה אותם ויתאם ביניהם. זאת, על אף החשיבות שציינה ועדת החקירה הממלכתית לבחינת ה"טיפול של הרשויות המוסמכות במפוני גוש קטיף וצפון השומרון" בהקמת גוף רב-תחומי שירכז את עבודת המטה הנוגעת לפינוי יישובים. למפונים, לוועדים המייצגים אותם ולמועצות האזוריות אחת למענה על פניותיהם. כתוצאה מהיעדר גורם אחד מנחה ומתאם בין הגורמים השונים בכל הנוגע לפינוי יישובים, לא ניתן לקיים הליך מיטבי של פינוי ולתת מענה מיטבי למפונים.

כוחות הביטחון בנתיב האבות

כוחות הביטחון בפינוי נתיב האבות צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

"משרד ראש הממשלה לא קיים דיוני מעקב שוטפים אחר אופן יישום החלטות הממשלה לפינוי יישובים"

כמו כן, המבקר ציין כי הדיווחים על יישום החלטות הממשלה לא כללו מידע על מצבם של המפונים, ומשרד ראש הממשלה לא קיים דיוני מעקב שוטפים אחר אופן יישום החלטות הממשלה לפינוי יישובים. במצב זה הממשלה והגורמים הרלוונטיים במועצות האזוריות או במשרדי הממשלה לא יכלו לזהות פערים או חסמים ולטפל בהם בעוד מועד, למשל לצורך קיצור משך השהות במגורים ארעיים וזמניים.

פינוי עמונה

פינוי עמונה צילום: נוער עמונה

המבקר הוסיף וציין כי הצורך במעקב אחר יישום החלטות הממשלה מתחדד נוכח משכי הזמן של השהות במגורים הארעיים והזמניים, כדוגמת מפוני מגרון אשר שהו במגורים זמניים כשבע שנים, מפוני עמונה אשר שהו במגורים ארעיים כשנה וחודשיים, ומפוני נתיב האבות אשר שוהים במגורים זמניים מיוני 2018 ועד מועד סיום הביקורת.

השהייה של המפונים במגורים הארעיים נמשכה כשנה וחודשיים וגרמה להוצאה כספית של 5 מיליון שקלים

המבקר מצא כי נוכח העיכוב בהסדרת מגורים זמניים למפוני עמונה, נמשכה השהייה של המפונים במגורים הארעיים כשנה וחודשיים, ועקב כך נגרמה הוצאה כספית לא מתוכננת בסך 5 מיליון שקלים, שבוצעה על חשבון התקצוב להקמת מבני ציבור בעמיחי לרווחת המפונים. מצב זה מעלה חשש שמבני הציבור לא יוקמו על פי התכנון, דבר שיעצים את הפגיעה במפונים, בדגש על הפעילות בקהילה המבוססת על מבני ציבור.

נכון למועד סיום הביקורת, מפוני נתיב האבות לא עברו למגורי הקבע, וזאת עקב עררים שהגישו פלשתינים נגד התוכניות לבניית מגורי קבע ביישוב אלעזר. לפיכך, המפונים שוהים במגורים זמניים כארבע שנים - מיום הפינוי ועד מועד סיום הביקורת - אף שהם קיבלו מענק לשלוש שנים בלבד. כיוון שהמפונים ממשיכים ונדרשים להמשיך לשלם דמי שכירות חודשיים, הרי שיש לעיכוב במעבר למגורי הקבע השפעות כלכליות עליהם.

החלטות הממשלה בנוגע לפינוי נקודות היישוב הישראליות לא כללו התייחסות לנושא הרווחה של המפונים

המבקר מצא כי החלטות הממשלה בנוגע לפינוי נקודות היישוב הישראליות לא כללו התייחסות לנושא הרווחה של המפונים על אף חשיבות הנושא, כפי שעלה מלקחי תכנית ההתנתקות בדוח ועדת החקירה הממלכתית. כפועל יוצא מכך, לא נבנתה תכנית טיפול למפונים בהיבטי רווחה אשר מגובה בתקציב. המועצות האזוריות מטה בנימין וגוש עציון נשאו בעיקר הנטל של הטיפול במפונים, תוך הסטת משאבים של תקציב וכוח אדם מאוכלוסיית הרווחה המטופלת במועצה באופן שוטף.

פינוי נתיב האבות

פינוי נתיב האבות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נכון למועד סיום הביקורת, לא היה גורם שביצע תהליך הפקת לקחים לאחר פינוי נקודת יישוב באיו"ש באופן שיתכלל את יישום החלטות הממשלה על ידי הגופים העיקריים שעסקו בתהליך הפינוי - מזכיר הממשלה, משרד הביטחון (על גופיו הפועלים לביצוע הפינוי) ועוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, משרדי הממשלה הרלוונטיים והמועצות שבשטחי שיפוטן נקלטו המפונים.

הלקחים שעלו בוועדת החקירה הממלכתית ביחס לתוכנית ההתנתקות לא יושמו

המבקר סיכם ואמר כי נמצא כי הלקחים והמסקנות המרכזיים שעלו בוועדת החקירה הממלכתית ביחס לתוכנית ההתנתקות בנושאים האלה לא יושמו: הקמת גוף רב-תחומי שיופקד על מימוש תהליך הפינוי, הימנעות ככל האפשר משיכון המפונים באתרים ארעיים והיערכות באופן שיאפשר את העברתם היישר לאתרים הזמניים ולמגורי הקבע ובנוגע למענה לנושאי רווחה.

הפינוי מגוש קטיף

הפינוי מגוש קטיף צילום: Pierre Terdjamn/Flash90

המבקר אנגלמן המליץ לממשלה לשקול למנות גורם אחד שיוביל, ירכז ויתכלל את עבודת משרדי הממשלה והרשויות המקומיות לזירוז ולהסרת חסמים בבניית מגורי הקבע ומבני הציבור למפונים. דבר זה עשוי לאפשר למפונים חזרה מהירה ככל הניתן לחיי משפחה וקהילה שגרתיים. בנוסף, ממליץ המבקר כי הסיוע למפונים יכלול מנגנון להצמדה של כספי הפיצוי (למשל, שהערכת השמאי תוצמד למדד תשומות הבנייה למגורים). אי-החלת מנגנון הצמדה לכספי הסיוע עלול להביא לשחיקת כספי הפיצוי שלהם זכאים המפונים על פי החלטות הממשלה.