ועדת החוקה אישרה שני סעיפים של הרפורמה המשפטית: האופוזיציה סוערת

לפני תחילת הדיונים ברפורמה המשפטית, יו"ר ועדת החוקה התייחס להצעת הפשרה של נשיא המדינה: "קורא לחברי באופוזיציה ולנשיאת העליון אסתר חיות - בואו לנשיא" | המתנגדים פתחו את הדיון בשירה, ולאחר מהומה גדולה אושרו שני סעיפים של הרפורמה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/02/23 11:05 כב בשבט התשפג

ועדת החוקה אישרה שני סעיפים של הרפורמה המשפטית: האופוזיציה סוערת
וועדת חוקה, אושרו שני הסעיפים, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אמש עשה נשיא המדינה יצחק הרצוג צעד פומבי בניסיון להגיע לפשרה ולהידברות בנוגע לרפורמה במערכת המשפט. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הגיב הבוקר (ב') להצעת הנשיא בטרם נפתחה ישיבת הוועדה בכנסת: "בהידברות כנה מאמין שנוכל לצמצמם את הפערים כדי שנוכל להגיע לתוכנית טובה". 

לקראת השעה 10:30 ולאחר מהומה גדולה בדיון ועדת החוקה, אושר לקריאה ראשונה חוק יסוד: השפיטה. תשעה חברי כנסת תמכו מול שבעה שהתנגדו. מדובר בנוסח הקובע את ההרכב המחודש של הוועדה למינוי שופטים ואת האיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד של הכנסת. לאחר השעה 11:00 אישרה (תשעה מול שבעה) הוועדה לקריאה ראשונה את הצעת חוק בתי המשפט - הוראות לעניין הוועדה לבחירת שופטים, המשלימה את חוק יסוד: השפיטה.

כאמור, הישיבה הסוערת נפתחה בשירת "אין לי ארץ אחרת" ובקריאות "בושה" לעברו של רוטמן שלא הצליח לפתוח את הדיון. חברי הכנסת ולדמיר בליאק, נעמה לזימי, גלעד קריב, ו-11 נוספים הוצאו מהדיון.

יוראי להב הרצנו צועק בדיון |

יוראי להב הרצנו צועק בדיון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יוליה מלינובסקי מזילה דמעה |

יוליה מלינובסקי מזילה דמעה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מיכל שיר צועקת |

מיכל שיר צועקת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"בהידברות כנה מאמין שנוכל לצמצמם את הפערים"

בתחילת הצהרתו אמר רוטמן כי הוא מברך על יוזמת נשיא המדינה. "הרבה לפני השאלות המשמעותיות, חשוב לי לומר עד כמה התרגשתי לשמוע מתוך כנות ודאגה לאחדות העם. נשיא המדינה היה פה לרבים הן בהדגשת חשיבות האחדות והן בעומדו על הצורך בתיקון".

בהמשך אמר כי הפערים הקיימים בין המתווים של הנשיא לבין התכניות שלו ושל לוין, "אינם זניחים אך לא גדולים, ובוודאי שלא מצדיקים נבואות אפוקליפסה וזעקות שבר על קץ הדמוקרטיה. יש חלקים טובים ויש חלקים שצריך להתאים לפתרון הבעיות שהבטחנו לבוחרינו. בהידברות כנה מאמין שנוכל לצמצמם את הפערים כדי שנוכל להגיע לתוכנית טובה".

"אפשר וצריך לקיים את ההידברות ללא דחיית החקיקה"

רוטמן ציין כי היום מסתיים חלק אחד בוועדה לקראת ההצבעה במליאת הכנסת. "השליטה במועד ההצבעה אינה בידי. אני סבור כמו השר לוין כי אפשר וצריך לקיים את ההידברות ללא דחיית החקיקה. אולם כבר היום ועוד לפני שהצעת החוק תעלה להצבעה במליאה - ובדיוק כפי בקשת הנשיא, אשמח לשבת ללא דיחוי בתיווכו ובכל מקום, עם כל נציג של אופוזיציה שירצה והכל כדי לקדם הידברות אמיתית ולהוביל להסכמה לאומית רחבה סביב הרפורמה לתיקון מערכת המשפט".

אמש הציע הנשיא להגיע לדיוני ועדת החוקה, רוטמן אמר על כך: "אני נפעם ונרגש מכך שהנשיא הציע לבוא בעצמו לוועדה ולהציג את תכניתו. אולם, עוד בטרם נידרש לכך, אני קורא לחברי באופוזיציה וגם לנשיאת העליון אסתר חיות - בואו לנשיא. קומו ונעלה ציון ללא תנאים מוקדמים. נראה לציבור הנושא עיניו אלינו שאנו מסוגלים לשבת ולדבר". 

לוין: "מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה"

שר המשפטים אחר אמש בתגובתו לנאום הנשיא והסביר כי נאומו התקיים בשעה שהשתתף בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני. "רק לאחר הדיון יכולתי לשמוע בקשב רב את דבריו. יש בהצעתו מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים. כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד".

"על מנת שההידברות לא תהפוך לאמצעי לגרירת רגליים כדי לעכב ולמנוע רפורמה מהותית ומשמעותית במערכת המשפט, אין לקשור בין ההידברות והתקדמות הליכי החקיקה. לצד קידום החקיקה יש לכולנו מספיק זמן כדי שנוכל להידבר ולהגיע להבנות טרם הקריאה השנייה והשלישית".