מיוחד הרב אברהם סתיו חוזר לימים הראשונים בישיבה ויש לו טיפ בשבילכם: "היה קשוח"

ראש חודש אלול מתקרב, ואל ספסלי הישיבות עתידים לחזור אלפי בני הישיבות ואיתם הביינישים החדשים שמצטרפים לעולם הישיבות | הרב אברהם סתיו בטור מיוחד לכיפה על א' אלול הראשון שלו: "קלסרים קטנים גדושים דפים צפופים של סיכומים מקווקוים"

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 26/08/22 10:43 כט באב התשפב

הרב אברהם סתיו חוזר לימים הראשונים בישיבה ויש לו טיפ בשבילכם: "היה קשוח"
הרב סתיו, צילום: מרים צחי

כבר במהלך הנסיעה הארוכה לירוחם הציע לי אחי הבכור שמוליק שנצטרף יחד למפעל הש"ס. מפעל הש"ס, הוא סיפר, זה פרויקט של חסידות צאנז, שבו נבחנים בכל ראש חודש על שלושים דף גמרא-רש"י-תוספות, ואם מוציאים ציון טוב אפשר לקבל גם מלגה כספית צנועה.

היה קשוח, אבל עברנו את זה

החודש הראשון היה קשוח. במשך שלושים יום הייתי צריך לשנן כמות תוספותים השקולה לזו שלמדתי לאורך כל שנות התיכון. וזה מלבד הלימוד הישיבתי הסדיר. גם החודש השני והשלישי היו קשים, שלא לדבר על החודש הרביעי שבו נדרשנו להיבחן על כל תשעים הדפים הקודמים. ועל החודש החמישי שבו יצא שבדיוק התחילו את מסכת יבמות.

אבל עברנו את זה. חודש אחרי חודש. שנה אחר שנה. עם קלסרים קטנים גדושים דפים צפופים של סיכומים מקווקוים; ועם שעות רבות של שינון וחזרה לפני תפילת שחרית ואחרי סדר ערב ובזמן הפסקת הצהריים. על שלושת-רבעי ש"ס נבחנתי כך, על פני שבע או שמונה שנים, עד שבגרתי ונאלצתי לוותר על השעות שבין הסדרים ולהקדיש אותן למבחני הרבנות.

סיום מסכת

תלמוד בבלי | צילום: shutterstock

כמה סיפוק המבחנים הללו נתנו לי

קשה לי לתאר כמה אני מתגעגע למבחנים הללו; אשר שנים אחר כך עוררו בי כל ראש חודש כאבי פאנטום. כמה סיפוק הם נתנו לי כשהייתי יודע שאני שולט, גם אם רק לרגע, במסכתות שלימות עם רש"י ותוספות. ואיזו תחושה של ביתיות הם העניקו לי במרחבי הש"ס, גם היום, כשהזיכרון הוא כבר לא מה שהיה.

ספרים בישיבה

ספרים בישיבה צילום: Hadas Parush/Flash90

כשאחי הצעיר נטעאל שמתחיל השנה ללמוד אף הוא בירוחם ביקש עצה פרקטית אחת, אמרתי לו שיירשם למפעל הש"ס. והייתי רוצה להמליץ כך לכולם. לא חייבים שלושים דף בחודש; יש גם מסלול של עשרים.

קחו אחריות

אבל גם אם ספציפית זה לא מסתדר, אני ממליץ מאד לכל תלמיד ישיבה או תלמידת מדרשה לקחת אחריות על החלק של ידיעת התורה. ככלל, המוסדות שלנו מעולים בכל מה שקשור לללמוד ולפלפל ולעסוק בה. שזה דבר נפלא ונהדר. אבל חובת תלמוד תורה, לפחות לפי חלק מהראשונים, נובעת בעיקר מן הציווי 'ושיננתם', שיהיו דברי תורה משוננים בפיך.

אין תחליף לתחושת ההיכרות והאינטימיות שנוצרת עם הטקסט כשבאמת יודעים אותו. ולשם כך לא מספיק לעיין ולהתבונן ולהתווכח, אלא צריך גם לשנן ולחזור ולסכם, ואם אפשר, אני ממליץ בכל לבי, גם להיבחן.