שר הדתות מתחייב: מקווה מונגש לנכות בכל עיר

נשים רבות הסובלות ממוגבלות נאלצות להרחיק ממקום מגוריהן או להשתמש במקווה שאינו תואם את צרכיהן. ועדת העבודה והרווחה דנה בנושא ושר הדתות תהחייב להקים בכל עיר מקווה מונגש

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/22 16:40 ז באדר א'

שר הדתות מתחייב: מקווה מונגש לנכות בכל עיר
מקווה טהרה, צילום: shutterstock

שר הדתות מתן כהנא הודיע היום (ג') בוועדת העבודה והרווחה, כי המשרד יפעל שבכל עיר או מועצה איזורית יונגש לפחות מקווה אחד לנכים. הוועדה דנה בנגישות אנשים עם מוגבלויות למקומות הקדושים, בתי הכנסת ושירותי הדת בארץ, והיא תערוך ישיבת מעקב אחרי התחייבות השר בעוד מספר חודשים.

שרון אבני, אמא המרותקת לכיסא גלגלים, שיתפה בוועדה: "טהרת המשפחה וטבילה במקווה הם מיסודות הבית היהודי, אך רוב המקוואות שאני מכירה אינם מוגשים, ואני נאלצת לזחול על הרצפה כדי לטבול וזו פגיעה חמורה בכבוד הבריות. למרות עשרות פניות למועצה הדתית האזורית – דבר לא נעשה, למרות שהישוב ניסה ככל יכולתו להתגייס לעזרה, אך ללא הועיל".

חבר הכנסת יוראי להב-הרצנו הדגיש את המחויבות החברתית להנגשת כל המקומות הקדושים בארץ, "נגישות היא הגישה השווה לכולם, אך למרות החובה החוקית כ-90% מהמקומות הקדושים וקברי צדיקים, וכמעט 100% מבתי הכנסת אינם מונגשים".

חברת הכנסת שירלי פינטו, המתמודדת בעצמה עם מוגבלות, אמרה: "שירותי הדת איננו נוגעים רק לציבור הדתי או החרדי, אלא לכל המעוניין לבקר במקומות הקדושים, וכמיליון אנשים מבקרים מדי שנה במערת המכפלה – והיא עדיין איננה מונגשת". פינטו הוסיפה: "בערים רבות אין מקווה מונגש, ועל המעוניינת לטבול לעשות דרך ארוכה מדי חודש".

לטענת אהרן עמנואל, מאגף מבני הדת במשרד הדתות, קיימת חובה להנגיש מקווה בכל 30 ק"מ, ומטופלת כל פניה בנושא. עמית קצין, יועץ מנכ"ל המשרד, הוסיף כי כל בניה חדשה מלווה בחובת הנגשה, וגם בפיתוח המקומות הקדושים מוטלת חובה זו – במסגרת תקציבם הנמוך.