"67 אחוזים מהמקוואות הציבוריים פועלים ללא פיקוח תברואתי וללא רישיון עסק"

נתונים של המשרד לשירותי דת, מגלים כי רק אחד מכל שלושה מקוואות - מפוקח על ידי משרד הבריאות. בנוסף פועלים עוד מאות מקוואות פרטיים ללא פיקוח כלל: "הנתונים מעלים תמונה של הפקרות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/10/20 10:50 ב בחשון התשפא

"67 אחוזים מהמקוואות הציבוריים פועלים ללא פיקוח תברואתי וללא רישיון עסק"
מקווה. ארכיון, צילום: פלאש 90. אורי לנץ

מתוך כל שלושה מקוואות ציבוריים הפועלים בארץ, שניים כלל לא נמצאים תחת פיקוח תברואתי וללא רישיון עסק - כך עולה מנתוני המשרד לשירותי דת, שהתפרסמו ב"הארץ". מלבדם המקוואות הציבוריים, ישנם עוד מאות פרטיים ברחבי הארץ, שמלכתחילה לא נמצאים תחת פיקוח, ומספרם אינו ידוע. 

היעדר הפיקוח של משרד הבריאות מסכן את הטובלות והטובלים במקוואות, אשר חשופים לזיהומים שונים, אם מחוסר ניקיון או מכמות עודפת של כלור. תקנות הקורונה החריגו במהלך הסגרים את הטבילה במקוואות לנשים בטענה כי "הנגיף רגיש לכלור", ובגלל החובה ההלכתית של נשים לטבול. הפיקוח על הפעלת המקוואות הוא באחריות המשרד לשירותי דת, ומופעלים בידי המועצות הדתיות ומחלקות הדת ברשויות המקומיות.

לפי הנתונים שנמסרו מהאגף למבני דת במשרד, פועלים בארץ 776 מקוואות ציבוריים, כאשר 517 מתוכם, המהווים 67 אחוזים לא מחזיקים ברישיון עסק בתוקף או לא הגיבו לפנייה לקבלת המידע. רק ל-259 מתוכם (33.38%) יש רישיון עסק תקף.  

שיעור המקוואות הפועלים ברישיון באזור תל אביב הוא כ-72 אחוזים מתוך 47 המקוואות, לעומת כ-4 אחוזים בלבד באזור ירושלים עם רישיון. השיעור הנמוך ביותר מלבד ירושלים הוא ביהודה ושומרון - 16%.

"השמועה בציבור כאילו אין הדבקות במקוואות שגויה" אמרה חברת הכנסת תהלה פרידמן מכחול לבן, והוסיפה כי "נראה כי המצב חמור יותר ממה שדווח. אשה חייבת בידוד שהולכת לטבול מסכנת את הציבור, זה פיקוח נפש שדוחה הכל".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים הגיב לחשיפה ואמר: "הנתונים מעלים תמונה של הפקרות שמסכנת את הנשים הטובלות, על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה. פרסום נהלים מחמירים ככל שיהיו אינם מספיקים".

המשרד לשירותי דת מסרו: "המשרד לא מקבל את הנתונים המוצגים. מתקיים פיקוח תברואתי על כלל המקוואות בארץ, פיקוח משולב שמבוסס על פיקוח של המועצה הדתית, המשרד לשירותי דת, הרשות המקומית ומשרד הבריאות. כך ביחס לאיכות המים, לניקיון והיגיינה והמרכיבים הפיזיים של המבנים. נתוני התחלואה לא מזהים את המקוואות כמוקד הדבקה, נתון שאף הוא אומר דרשני".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק רישוי עסקים, מקוואות הם עסק טעון רישוי. את הרישיון מנפיקה הרשות המקומית, לאחר שקיבלה את אישור משרד הבריאות. בעלות המקווה היא הגוף האחראי לעמידה בסטנדרטים. פיקוח ובקרה של משרד הבריאות על המקוואות נערכים באופן שוטף וכוללים אמצעים שונים, ביניהם אישור המקווה במסגרת הליך רישוי העסק, חידוש תקופתי של רישיון העסק, בקרה על איכות המים הנדגמת, טיפול בתלונות ציבור, ביקורות שגרתיות באתרים, טיפול בעקבות קבלת תוצאות דיגום חריגות ועוד".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן