בכיר בממשלה: המסר לבג"ץ - אין לכם סמכות להתערב

על רקע כתבי התשובה של היועצת המשפטית לכנסת ושל הממשלה בנוגע לדיון בבג"ץ על חוק צמצום עילת הסבירות, גורם בכיר בממשלה מזקק את המסר לבית המשפט: " אין לך סמכות להתערב בחוקי יסוד. אל תחרוג מסמכותך"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/09/23 13:59 כב באלול התשפג

בכיר בממשלה: המסר לבג"ץ - אין לכם סמכות להתערב
ישיבת ממשלה, צילום: חיים צח /לע"מ

בכיר בממשלה, הגיב היום (ו') לכתבי התשובה שהוגשו לבג"ץ, לקראת הדיון בשבוע הבא בעתירה נגד צמצום עילת הסבירות, טען כי התשובות היו צפויות והעביר מסר נחרץ לבית המשפט העליון בנוגע לגבולות סמכותו.

"תשובות הממשלה והכנסת שהוגשו היום לבית המשפט ברורות כשמש", פתח ואמר הגורם הבכיר. "הרשות המחוקקת והרשות המבצעת אומרות לרשות השופטת: אין לך סמכות להתערב בחוקי יסוד. אל תחרוג מסמכותך".

"עלולה להוביל לאנרכיה"

מוקדם יותר היום, הממשל שיגרה את תשובתה לעתירה נגד נגד חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 3), שצמצם את עילת הסבירות. "ממשלת ישראל סבורה שאין בכוחו של בית המשפט הנכבד לשים עצמו עליון על הריבון בישראל ולנכס לעצמו סמכות ביקורת על חוקי היסוד, שהם קודקודה של הפירמידה הנורמטיבית במערכת המשפט הישראלית", נכתב בכתב התשובה.

נשיאת העליון אסתר חיות

נשיאת העליון אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד נכתב כי: "עמדת ממשלת ישראל היא כי בית המשפט הנכבד מנוע מליתן סעד בדבר תוקפו של חוק יסוד או של תיקון לחוק יסוד כמבוקש בעתירות. עמדתה זו של ממשלת ישראל נשענת על עקרון ריבונות העם; עקרון שלטון החוק; עקרון הפרדת הרשויות; ועל המדרג הנורמטיבי של החקיקה בישראל , שהוכר גם בידי בית המשפט הנכבד עצמו".

"היא נסמכת גם על כך שאין בקרב מדינות המערב המתוקנות ביקורת שיפוטית על תיקוני חוקה ללא הרשאה מפורשת בחוקה עצמה; על כך שביקורת שיפוטית על קודקוד ההכרעה הדמוקרטית איננה 'משפט', שהרי אין דין שמכוחו ניתן לפסוק, והיא עלולה להוביל לאנרכיה".

"אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד"

במקביל, עו"ד שגית אפיק, הביאה את עמדת הכנסת, המתנגדת לפסילת החוק צמצום עילת הסבירות: "באשר להתערבות בחוקי יסוד", נכתב בסיכום תגובת הכנסת "הכנסת חוזרת על עמדתה המסורתית כי בהעדר מקור סמכות מפורש בחוק או בחוק-יסוד, אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד אשר התקבלה על ידי הכנסת בכובעה כרשות מכוננת".

עוד התייחסה לטענה כי צמצום עילת הסבירות הוא רק הפרק הראשון של שינוי מקיף יותר, שעשוי לפגוע בעתיד בליבת דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, על כך נכתב: "היא טענה שיש לה מקום בשיח הציבורי, אך לא ניתן לבסס עליה ביקורת שיפוטית".

מתוך תגובת היועמ"שית

מתוך תגובת היועמ"שית, צילום: צילום מסך