אזהרת הממשלה לבג"ץ: "בית המשפט לא מעל הריבון"

הממשלה שלחה את תגובתה לבג"ץ, בנוגע לעתירות נגד צמצום עילת הסבירות והזהירה מפני אנרכיה | במקביל, יועמ"שית הכנסת הבהירה: "עמדתה המסורתית של הכנסת היא כי אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד"

אורי מוק אורי מוק, חדשות כיפה 08/09/23 10:28 כב באלול התשפג | עודכן בתאריך 08/09/23 11:03

אזהרת הממשלה לבג"ץ: "בית המשפט לא מעל הריבון"
נשיאת העליון אסתר חיות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום שלישי הקרוב יתכנסו בצעד חסר תקדים 15 שופטי עליון בבית המשפט, כדי לדון בעתירות נגד חוק צמצום עילת הסבירות, החוק הראשון והיחיד מתוך הרפורמה המשפטית שעבר בכנסת. בכך יפתחו שורה של דיונים שנויים במחלוקת סביב הרפורמה המשפטית.

בתוך כך, ראש הממשלה, שר המשפטים והיועצת המשפטית לכנסת, שיגרו הבוקר (ו') את תשובת הממשלה לעתירה נגד נגד חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 3), שצמצם את עילת הסבירות, והדיון בעניינו, האמור להתקיים בשבוע הבא.

"ממשלת ישראל סבורה שאין בכוחו של בית המשפט הנכבד לשים עצמו עליון על הריבון בישראל ולנכס לעצמו סמכות ביקורת על חוקי היסוד, שהם קודקודה של הפירמידה הנורמטיבית במערכת המשפט הישראלית", נכתב בכתב התשובה.

שופטי בג"ץ, העיניים נשואות לדיון על עילת הסבירות

שופטי בג"ץ, העיניים נשואות לדיון על עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"עלולה להוביל לאנרכיה"

עוד נכתב כי: "עמדת ממשלת ישראל היא כי בית המשפט הנכבד מנוע מליתן סעד בדבר תוקפו של חוק יסוד או של תיקון לחוק יסוד כמבוקש בעתירות. עמדתה זו של ממשלת ישראל נשענת על עקרון ריבונות העם; עקרון שלטון החוק; עקרון הפרדת הרשויות; ועל המדרג הנורמטיבי של החקיקה בישראל , שהוכר גם בידי בית המשפט הנכבד עצמו".

"היא נסמכת גם על כך שאין בקרב מדינות המערב המתוקנות ביקורת שיפוטית על תיקוני חוקה ללא הרשאה מפורשת בחוקה עצמה; על כך שביקורת שיפוטית על קודקוד ההכרעה הדמוקרטית איננה 'משפט', שהרי אין דין שמכוחו ניתן לפסוק, והיא עלולה להוביל לאנרכיה".

תגובת יועמ"שית הכנסת

במקביל, עו"ד שגית אפיק, הביאה את עמדת הכנסת, המתנגדת לפסילת החוק צמצום עילת הסבירות: "באשר להתערבות בחוקי יסוד", נכתב בסיכום תגובת הכנסת "הכנסת חוזרת על עמדתה המסורתית כי בהעדר מקור סמכות מפורש בחוק או בחוק-יסוד, אין מקום לעריכת ביקורת שיפוטית על חקיקת יסוד אשר התקבלה על ידי הכנסת בכובעה כרשות מכוננת".

חוגגים את צמצום עילת הסבירות

חוגגים את צמצום עילת הסבירות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד התייחסה לטענה כי צמצום עילת הסבירות הוא רק הפרק הראשון של שינוי מקיף יותר, שעשוי לפגוע בעתיד בליבת דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל, על כך נכתב: "היא טענה שיש לה מקום בשיח הציבורי, אך לא ניתן לבסס עליה ביקורת שיפוטית".

מתוך תגובת היועמ"שית

מתוך תגובת היועמ"שית צילום: צילום מסך

מהתנועה לאיכות השלטון, העותרת המרכזית נגד ביטול עילת הסבירות, נמסר: "תגובה מאכזבת מאוד של הכנסת, אבל, לצערנו הרב, גם צפויה מאוד. אנו סומכים על בית המשפט העליון שיאמר את דברו, יבטל את התיקון לחוק וישמור על הדמוקרטיה הישראלית".