הסכם הגבול הימי: יועמ"שית הכנסת נגד המהלך של לפיד

לאחר שהיא מתייחסת למספר נקודות הנוגעות לעתירות בהסכם תיחום הגבול הימי הצפוני, כותבת שגית אפיק: "יש לתן משקל לנוהג לפיו הסכמים בעלי חשיבות מובאים לאישור הכנסת, ויש להביאו בבחינת כלל השיקולים הדרושים לעניין"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/10/22 13:04 כד בתשרי התשפג

הסכם הגבול הימי: יועמ"שית הכנסת נגד המהלך של לפיד
עו"ד שגית אפיק, צילום: דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, הציגה היום (ד') את עמדתה לעניין העתירות שהוגשו בשבוע שעבר לגבי הסכם תיחום הגבול הימי הצפוני, כפי שהוגשה לבית המשפט העליון. עמדת היועמ"שית מתייחסת למספר נקודות, כאשר האחרונה נוגעת בדברים שאמר לפיד בשבוע שעבר בהתייחסו להסכם: "לאור ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה החלטנו לא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת".

"נוהג זה לא התגבש לכדי מנהג חוקתי מחייב"

לעניין הטענה כי ממשלה יוצאת מנועה מלחתום על ההסכם על רקע האיפוק הנדרש ממנה בראי דיני הבחירות, "סוגיה זו נוגעת למרחב שיקול הדעת של הממשלה", כותבת אפיק. 

בהמשך היא מתייחסת בחוות הדעת לעניין תחולת חוק יסוד: משאל עם על ההסכם: "המענה לשאלה זו טמון במסד העובדתי האם שטח מסוים נכלל בגבולות המדינה. בנסיבות העניין מסקנת הייעוץ המשפטי לממשלה שההסכם לא כולל ויתור על שטח ש'המשפט השיפוט והמנהל' חלים בו היא מסקנה אפשרית.

לגבי הטענה כי חובה להביא את ההסכם לאישור הכנסת כותבת אפיק כי "במהלך השנים הובאו הסכמים רבים בעלי חשיבות מיוחדת על ידי הממשלה לאישור הכנסת, זאת כדי לאפשר לכנסת כבית הנבחרים לקחת חלק בהליך קבלת התחייבויות בינלאומיות. נוהג זה לא התגבש לכדי מנהג חוקתי מחייב"

"על כן", ממשיכה יועמ"שית הכנסת, "אין נורמה משפטית המחייבת הבאת הסכם לאישור הכנסת". אפיק מוסיפה: "עם זאת, נוהג זה שחל בזמנים רגילים של ממשלה מכהנת מכח אמון הכנסת, חל ביתר שאת בתקופת פגרה בה לא עומדים לרשות חברי הכנסת ובפרט בתקופת בחירות בה פעילות הממשלה היוצאת מאופיין בגירעון דמוקרטי שאישור הכנסת יכול במידה רבה לרפאו".

"הסכמים בעלי חשיבות מובאים לאישור הכנסת"

בסיכום עמדתה, כתבה: "בנסיבות ההסכם הימי הספציפי - שאלת סבירותה של החלטת הממשלה להניח את ההסכם אינה מונחת לפתחו של הייעוץ המשפטי לכנסת ואף אין בידינו את הטעמים להחלטה. עם זאת, בבחינת סבירות החלטתה, יש לתן משקל לנוהג לפיו הסכמים בעלי חשיבות מובאים לאישור הכנסת, ויש להביאו בבחינת כלל השיקולים הדרושים לעניין".

שר הביטחון בני גנץ מברך על ההסכם: