הפרוטוקולים נחשפים: מה היה בישיבת הממשלה בה אושר הסכם אוסלו?

30 שנה אחרי, מתפרסם פרוטוקול הישיבה בה אושר הסכם אוסלו. חיים רמון התעקש על זכות ההפגנה של הימין, רבין פתח במונולוג: "העסק מסובך, ההתיישבות היהודית, בעיקר באזורים הצפופים, סיבכה את החיים" | איך הציג השר דרעי את עמדת הרב עובדיה?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 29/08/23 19:40 יב באלול התשפג

הפרוטוקולים נחשפים: מה היה בישיבת הממשלה בה אושר הסכם אוסלו?
יצחק רבין ז"ל, , צילום: shutterstock

ביום שני ה-30.8.1993 בשעה 19:00 בערב התכנסה הממשלה על מנת לדון ולאשר את הסכמי אוסלו. עתה, שלושים שנה לאחר מכן, אושרו הפרוטוקולים של אותה ישיבה דרמטית בפרסום. במהלך הישיבה ניכר היה כי ראש הממשלה רבין על אף שקידם את ההסכם, היה חשדן מאוד כלפי הצד השני. חיים רמון, מי שהיה אז שר הבריאות הדגיש את חשיבות הפגנות הימין שנערכו באותם ימים.

ראש הממשלה רבין אמר במהלך הדיון: "העסק מסובך מאוד. תאונות דרכים, באיזה בתי משפט ישפטו? מהירות מופרזת, גניבת רכב. יש דברים שבמציאות כזאת אין להם פתרונות חלקים, כי כל רעיון האוטונומיה, הסדר הביניים, הוא רעיון מורכב".

"אנו לא יודעים היום לתת תשובה לביטחונם של היהודים ביש"ע"

השר אריה דרעי הגיע לישיבה באיחור ונכנס כחצי שעה לאחר שהחלה, במהלך דבריו התייחס לדעתו של הרב עובדיה על המהלך: "קשה לי מאוד לדבר. הייתי צריך כוחות מיוחדים כדי לבוא היום לישיבה. אני מקווה שהחברים מבינים זאת. אני לא רוצה לפתח את הנושא. באתי לכאן מפני שכולם יודעים מה חשיבותו של השלום בעיני הרב עובדיה יוסף... אבל אני חושב שבקרב הציבור שאותו אנו מייצגים, שהוא די ימני, שהיה רגיל להיות ימני, שארץ ישראל, שכם, חברון ומקומות נוספים כאלה חשובים לו רגשית... לציבור זה קשה מאוד לקבל זאת".

דרעי ופרס, 1993

דרעי ופרס, 1993 צילום: Flash 90

דרעי התייחס גם למציאות הבטחונית שיביא ההסכם על המתיישבים: "ינצטרך לתת תשובות. האם כדי להיכנס למצב כזה, אנו לא מכניסים למעלה מ-100 אלף יהודים או יותר למצב של פיקוח נפש?" תהה והמשיך "הרמטכ"ל וגם שרים אחרים לא התכחשו לעובדה שאנו לא יודעים היום לתת תשובה לביטחונם של היהודים האלה. אנשים שגרים היום ביש"ע רוצים תשובות. חוץ מהבעיה הרגשית שמוותרים על שטח, קיימת שם בעיה קיומית. לכן, ואני לא יכול להתגאות בכך, זו נקודת המבט היחידה שלי. אני לא במעלה כמו זו של הרב עובדיה יוסף, אשר מתייחס רק לצד התורני של העניין".

פרוטוקול הישיבה שנחשף

פרוטוקול הישיבה שנחשף צילום: צילום מסך

רמון התעקש על הפגנות הימין: "שהממשלה תבטיח את זכותם זו"

במהלך הישיבה הדרמטית, אושרו כאמור הסכמי אוסלו ובין היתר דיברו בישיבה על הפגנות הימין שנערכו באותם ימים נגד התוכנית. שר הבריאות דאז חיים רמון עמד על זכות זו ואמר: "אני בהחלט חושב שצריך להקפיד על כך, שלא זו בלבד שזכותם להפגין וזכותם לנקוט כל האמצעים הלגיטימיים, אלא שהממשלה תבטיח את זכותם זו".

יצחק רבין, 1994

יצחק רבין, 1994, צילום: Moshe Shai/FLASH90

על כך השיב לו רבין: "לא צריך להגזים", רמון השיב: "אני מציע להגזים, מכיוון שזה קרב על דמוקרטיה, ובדמוקרטיה צריך לאפשר לאזרח להפגין באמצעים לגיטימיים". עוד הוא הוסיף: "עלינו לבוא ולומר שאם מישהו יחצה את הקו הזה של מאבק לא חוקי, הממשלה תגיב בכל כוחה ותגן על העניין הדמוקרטי. אני חושב שהאבחנה הזאת מצדנו היא מאוד מאוד חשובה גם להמעטת הגורמים הקיצוניים שיאחזו אולי באמצעים לא חוקיים".

חיים רמון, עמד על זכות ההפגנה

חיים רמון, עמד על זכות ההפגנה צילום: Olivier Fitoussi /Flash90.

דרעי, שריד ואלוני: משתתפי הישיבה הדרמטית

בישיבה שהתקיימה ביום שני 30.8.1993 השתתפו בין היתר ראש הממשלה רבין, כמו גם אריה דרעי, שולמית אלוני, בנימין בן אליעזר, שמעון פרס, חיים רמון, יוסי שריד, דוד ליבאי, הרמטכ"ל דאז אהוד ברק. מזכיר הממשלה דאז אמנון רובינשטיין.