עמית סגל חושף: "30 שנה זה חיכה"

העיתונאי חושף פרוטוקול נדיר מישיבת הממשלה בשנת 1993 בה אישרה ממשלת רבין את הסכמי אוסלו. הדיון החסוי מתפרסם עתה בתום 30 שנות צנזורה | בין המשתתפים בדיון: רבין, דרעי, ביילין, יוסי שרדי והרמטכ"ל אהוד ברק

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/08/23 19:11 יב באלול התשפג

עמית סגל חושף: "30 שנה זה חיכה"
עמית סגל, הדיון נחשף, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

במלאת שלושים שנה לדיונים על הסכמי אסלו, נחשפים עתה פרוטוקולים מהדיונים בהם דנה הממשלה על ההסכם המתגבש. העיתונאי עמית סגל פרסם בעמוד הטלגרם שלו חלק מהפרוטוקול וכתב: "30 שנה חיכה הפרוטוקול הזה כדי להיחשף". ב-ynet פרסמו את הפרוטוקול המלא שם דנו ראש הממשלה רבין והשרים באישור ההסכם.

רבין בישיבה הדרמטית: "העסק מסובך מאוד"

בישיבה שהתקיימה ביום שני 30.8.1993 השתתפו בין היתר ראש הממשלה רבין, כמו גם אריה דרעי, שולמית אלוני, בנימין בן אליעזר, שמעון פרס, חיים רמון, הרמטכ"ל דאז אהוד ברק.ומזכיר הממשלה דאז אמנון רובינשטיין.

יצחק רבין ז"ל

יצחק רבין ז"ל, צילום: shutterstock

ראש הממשלה רבין אמר במהלך הדיון: "העסק מסובך מאוד. תאונות דרכים, באיזה בתי משפט ישפטו? מהירות מופרזת, גניבת רכב. יש דברים שבמציאות כזאת אין להם פתרונות חלקים, כי כל רעיון האוטונומיה, הסדר הביניים, הוא רעיון מורכב".

רמון התעקש על הפגנות הימין: "שהממשלה תבטיח את זכותם זו"

במהלך הישיבה הדרמטית, אושרו כאמור הסכמי אוסלו ובין היתר דיברו בישיבה על הפגנות הימין שנערכו באותם ימים נגד התוכנית. שר הבריאות דאז חיים רמון עמד על זכות זו ואמר: "אני בהחלט חושב שצריך להקפיד על כך, שלא זו בלבד שזכותם להפגין וזכותם לנקוט כל האמצעים הלגיטימיים, אלא שהממשלה תבטיח את זכותם זו".

חיים רמון

חיים רמון, התעקש על זכות ההפגנה. צילום: Yossi Aloni/Flash90

על כך השיב לו רבין: "לא צריך להגזים", רמון השיב: "אני מציע להגזים, מכיוון שזה קרב על דמוקרטיה, ובדמוקרטיה צריך לאפשר לאזרח להפגין באמצעים לגיטימיים". עוד הוא הוסיף: "עלינו לבוא ולומר שאם מישהו יחצה את הקו הזה של מאבק לא חוקי, הממשלה תגיב בכל כוחה ותגן על העניין הדמוקרטי. אני חושב שהאבחנה הזאת מצדנו היא מאוד מאוד חשובה גם להמעטת הגורמים הקיצוניים שיאחזו אולי באמצעים לא חוקיים".